Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E Review

FlowinG 12 december 2007, 4.342 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

Pluspunten

• Snelheid
  • Klein
  • Robuust
  • Goedkoop
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Unmanaged

Features Score: 4
Precies een jaar geleden kwam ik tot de conclusie dat mijn toenmalige routerswitch niet meer toereikend was. Het was een goedkoop (lees edimax) ding met 4x 100mbit poorten.
Tijd voor meer poorten en meer snelheid.

De eisen waren simpel: hij moest genoeg poorten hebben (12+) en snel zijn. Na het een en ander bekeken te hebben (waaronder 3com office Connect 16 poorten), kwam ik uit bij de Netgear GS116.
Naast een goede specificaties, zag deze er goed uit: compact, geen fan en degelijk.

29 december 2006 besteld, binnen een week gekregen en er geen moment spijt van gehad! De switch werd geleverd in een kartonnen verpakking.

Het is een simpele gigabit switch die doet wat hij hoort te doen. Hij is unmanaged wat scheelt in de prijs, hoewel dit ook een nadeel kan zijn voor mensen die wat meer willen kunnen(vlans, snmp, etc).

Het afgelopen jaar is hij intensief gebruikt: in een fileserver opstelling en ook op lanparties.

Van de snelheid van de switch had ik hoge verwachtingen(een backplane van 32Gb/s oftewel 2 Gb/s per poort!) en die verwachting kwamen ook uit: snelheden met de fileserver lag volgens taskmanager op 40% - 45% op een Gb verbinding. Dit klinkt misschien laag, maar hier ligt de bottleneck bij de fileserver. Ik draai geen spannende raid configuratie, maar een simpele SATA schijf, welke ook nog gebruikt wordt door 2 virtuele machines.
Op lanparties presteerde het apparaat ook goed: het overzetten van grote bestanden (4,3 gb images) verliep zonder problemen door meerdere apparaten (vaak 16).

Zoals ik net al besprak: aan de buitenkant heeft de switch ook het een en ander aan voordelen. Wat meteen opvalt is, dat de switch massief aanvoelt: geen bewegende onderdelen en ook geen overbodig plastic. Het is een recht toe recht aan kastje, die nauwelijks breder is dan de 16 poorten die erop zitten en kwa diepte ook niets voorsteld. Ondankt dat hij fanloos is, wordt de switch niet echt warm. De (gevoels)temperatuur zal zo rond de 20 - 25 graden C liggen.

Destijds gekocht voor 120 euro, imho een prima prijs/prestatie verhouding.

Kortom: een aanrader voor iedereen die eisen stelt aan snelheid, weinig behoefte heeft aan speciale toepassingen en ideaal voor (kleinere) lanparty's tot 16 personen.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E?

Je geeft zelf al aan dat je niet kan onderbouwen dat de switch snel is, omdat de server schijf de bottleneck is. Dan moet je die bewering eigenlijk ook niet doen ;)

Zelf heb ik de 8-poorts variant en heb er inderdaad nooit gezeur mee. Bij netwerk tests kom ik, afhankelijk van de packetsize, tussen en 600 en 900 mbits ... maar bij mij is de onboard netwerkkaart (nVidia) uit mijn desktop de bottleneck (CPU naar 100% :(
Hier geef ik een indicatie dat in dit geval de bottleneck dus die server schijf is. Aangezien ik daarmee alleen al 400-450 mbit/s haal, geeft dit goed aan dat de performance een stuk omhoog zal gaan bij het gebruik van een Raid configuratie.
Verder heb ik gemerkt dat leechen op een lan zeer snel gaat, helaas heb ik hier geen metingen van, dit is ook lastig te meten aangezien er meerdere mensen met elkaar verbonden zijn die tegelijk grote bestanden overzetten.
Zowiezo is "snel" natuurlijk een subjectief begrip. Snelheid is te meten, alleen heb ik dat niet gedaan.
Weet je toevallig ook wat het stroomverbruik is? Als je toevallig zo'n meter in huis hebt :+
Ik heb zo'n meter in huis, die meet alleen ook nog oa een router/switch, ups en server. Als je bij de specificaties kijkt, zie je dat hij niet meer dan 18 watt verbruikt: "18W max and 12V @ 15A DC input".
I know, maar 18W max kan idle 12W zijn, maar ook idle 5W, wat toch een aardig verschil is imo.
Heb de switch nu zelf ook, heerlijk dingetje. Al kan ie sommige momenten toch echt een stuk heter worden. Moet em nog es zwaar gaan testen op een lanparty, kijken of ik een clubje mensen zo gek krijg dat ding de sporen te krijgen. Maar voor thuisgebruik echt een aanradertje!