Qware Tablet PC Pro 3 (TB-1007) Zwart Review

s.tukkie 9 juni 2012, laatste update op 19 augustus 2012, 3.715 views

Qware Tablet PC Pro 3 (TB-1007) Zwart

Pluspunten

• prijs
  • aansluitingen algemeen
  • bouwkwaliteit (uiterlijk, niet zijnde in gebruik)
  • formaat vs. gewicht
  • Android 4: twijfelachtig voordeel

Minpunten

• bijzonder trage internet-browse ervaring
  • matig scherm
  • bouwkwaliteit bij gebruik (golven/deuken in scherm)
  • touch-scherm geeft soms verkeerd input
  • mini-usb ipv micro-usb
  • de spiegelbeeldopnames van de camera (absurd)
  • de slechte performance van de standaard browser
  • de bruikbaarheid van de standaard agenda
  • In Nederlands: diverse menu entries niet vertaald (i.e. een mix van Ned en Engels).

Hierbij alleen de toevoegingen en afwijkingen tov de prima review van MrBreaker.

De volumeknop vind ik zo onlogisch nog niet als je hem in portrait stand vast hebt; de bovenste knop is harder en de onderste is zachter (cfm bijvoorbeeld de Windows 7 softwarematige volumeregeling).

Over de bouwkwaliteit heb ik mixed feelings; zo uit de doos ziet het er prima uit maar in gebruik met een donkere achtergrond zie je bij elke aanslag het TFT scherm visueel ingedrukt worden. Dit is ook het geval als je op de achterkant drukt (dit zie je ook bij gewoon gebruik). Daarnaast had het eerste apparaat dat ik kocht een rode lijn over het scherm, die kon gelijk terug naar de winkel.

De beeldkwaliteit is ook niet echt top. De lettertjes zijn niet echt scherp en de kijkhoeken zijn bedroevend. Het apparaat kost natuurlijk maar EUR 100 maar je kunt hier toch echt geen predikaat "goed" aan toekennen.

Android 4.0 valt me ook tegen. De UI bevat een flink aantal ruwe randjes en de algemene indruk is "dat het nog niet af is" (in tegenstelling tot Android 2.3.5 op mijn telefoon). Dit valt het apparaat natuurlijk niet te verwijten, maar de grote merken (Samsumg, HTC) passen de UI aan en dit zal waarschijnlijk Android "kaal" zijn. Feitelijk zijn de standaard apps voor internet en agenda matig tot slecht te noemen, waardoor je al direct moet uitwijken naar alternatieven in de Store. Het verschil in beleving met bijv. een Samsung Galaxy Tab en vooral een iPad is gigantisch.

Het geheugen is in no-time vol met gecachte applicaties; ook ICS slaagt er kennelijk niet in om met goed geheugen management het apparaat responsive te houden waardoor je genoodzaakt bent om een task killer te gebruiken die het apparaat daarna merkbaar sneller maakt.

Ergo: een redelijk apparaatje met matig scherm, goede accuduur en een prima prijs. Geschikt voor kinderen maar als je gewend bent aan een HTC of Samsung Android mobiel kun je wellicht beter iets meer geld uitgeven.

Ervarings update 09-06-2012 na een maand gebruik:
De grafische processor is best OK; de meeste spelletjes werken zonder problemen en redelijk vloeiend.

Wat in het dagelijks gebruik bijzonder tegenvalt is het browsen op internet, dat verloopt irritant traag. Om een indruk te geven: een zoekopdracht via Google search met de standaard browser duurt 20 seconden na het drukken op de enter toets. NB er is voldoende geheugen vrij, en het maakt ook niet uit als je herstart. Ter vergelijk: op een HTC Wildfire budgettoestel duurt dezelfde zoekopdracht slechts 5 seconden! Beide op hetzelfde Wifi netwerk uiteraard. Een volgende zoekopdracht gaat wel sneller, vreemd genoeg ook wanneer je ervoor de betreffende processen killt. Wanneer je echter na een uurtje of de volgende dag weer iets op wilt zoeken wordt je weer geconfronteerd met deze traagheid. Een andere browser biedt weinig soelaas. Chrome crasht direct en Dolphin is ongeveer even traag. Iets even opzoeken op internet is dermate tenenkrommend dat ik hem daarvoor niet meer gebruik; ik pak dus eerder een telefoon of een laptop. Hierdoor schiet de bruikbaarheid van de tablet ernstig tekort IMHO, de reden dat ik de prestaties in deze update heb afgewaardeerd.

Andere rariteiten zijn inmiddels ook bij mij geobserveerd, en soms bijzonder hinderlijk. Foto's maken kun je wel vergeten; alle fotos staan in spiegelbeeld zoals MrBreaker al opmerkte. Nu koop je een tablet van EUR 100 niet om fotos te maken over het algemeen, maar toch.
Ook heb ik het fenomeen dat touch input soms verkeerd ge´nterpreteerd wordt; het zit er dan niet een beetje naast maar vaak op een heel andere plek van het scherm. Het valt me op dat vaak wordt een control (knop e.d.) ingedrukt die ik daarv˛˛r heb gebruikt, heel vreemd... Lijkt een firmware/software probleem.

Heb jij ook een Qware Tablet PC Pro 3 (TB-1007) Zwart?

Heb ook eentje gekocht voor mijn kids, daar is hij wel ideaal voor.
Laatst al ÚÚn gesneuveld, geld terug van verzekering en direct maar weer ÚÚn opgehaald want die moest en zou er komen (anders hoefde ik niet thuis te komen ;) ).

Zag ook dat het scherm visueel werd ingedrukt op donkere achtergronden, hoop niet dat het kwaad kan.
Die van ons valt soms ook nog wel eens uit, als ik de Wifi aanzet..., wel irritant.

Denk trouwens niet dat je het teveel moet gaan vergelijken met de Galaxy Tab of iPad, zit natuurlijk wel een groot prijsverschil tussen.

Verder een nette (aanvullende) review hoor!

Krijg je van mij 3 sterren ;)
Fijn om altijd die 1-ster waarderingen te zien! Eigenaren van dit apparaat in de ontkenningsfase?
mwa, er zijn toch echt wel slechtere dingen te koop. En deze review is gewoon eerlijk, wat ik wel waardeer.
1 ster is idd een beetje vaag, van mij heb je er drie en bedankt voor je vergelijk tov mijn review!
Weet iemand of de 10 inch versie betere kwaliteit is?
Weet wel dat de 9.7" versie 1 GB intern geheugen heeft.
Zal dus wellicht iets sneller zijn.
Duidelijk verhaal en inderdaad een goede aanvulling (vanuit een andere benadering dan die van mij).

Die drukplekken bij normaal vasthouden heb ik niet. Alleen als ik (erg) hard op de achterkant druk zie ik vervorming in het scherm. Dus dat zal dan toch bij elke specifieke tablet anders zijn (ik heb ook reacties gelezen dat de gebruikte lijmlaag voor de accu te dik zou zijn, waardoor dit effect optreed)...

Uiteraard geeft het een wereld van verschil vanuit welke benadering je naar deze tablet kijkt. Denk je voor 100 euro een topper te kopen, ja dan kom je van een koude kermis thuis. Maar voor 100 euro vind ik deze tablet meer dan zijn geld waard.

Je opmerking over het scherm deel ik niet ik vind het scherm (de lettertjes) wel scherp (in ieder geval bij die van mij). De kijkhoek is idd slecht maar ik kan me niet voorstellen dat je vanuit een andere hoek als recht voor het apparaat gaat kijken naar de tablet en daar is een tablet ook niet voor bedoeld. Voor sommigen zal dit zelfs nog toegevoegde waarden hebben dat niet anderen gaan/kunnen meekijken.

Als je de gebruikte apps gewoon sluit na gebruik (met de build-in task manager in ICS), heb je ook geen extra task manager nodig. En als je de default browser altijd sluit door de laatste tab met het kruisje te sluiten, zul je ook merken dat de standaard browser fijn werkt.

Je hebt volledig gelijk dat je voor internet apps het best direct naar play.google.com kunt uitwijken. Wat is er mis met de agenda? Want die gebruik ik intensief werkt naar mijn idee perfect. Het enige is dat ik extra ge´nstalleerd heb is "Simple Calendar Widget", omdat ik dat een betere en mooiere widget vind. Over de agenda heb ik geen klagen.

Voor mensen die ge´nteresseerd zijn in de Qware: Deze review is een mooie aanvulling op die van mij. Zoals aangegeven is mijn review geschreven vanuit de benadering dat ik vind dat je voor 100 euro (erg) goede hardware krijgt. Maar het moge duidelijk zijn dat hardware van 100 euro zich niet kan meten met hardware van 300 euro en meer. Toch vind ik persoonlijk dat de Qware niet veel onder doet voor (veel) duurdere hardware. Ik gebruik de Qware dan ook bijna elke dag met veel plezier. Zoals hier op Tweakers op diverse plaatsen vermeld staat is het wel verstandig de Qware in de winkel al te (laten) testen, omdat er veel tablets tussen zitten met scherm of andere problemen.
Dank voor je reactie en je aanvulling op mijn aanvulling :)

Mijn kritiek op de agenda verdient idd wat toelichting: ik gebruik een calendar graag in de maand-view; in deze mode zijn afspraken alleen te herkennen door een dikke streep op de dag, m.a.w. je kunt de afspraak niet direct lezen zoals in de maand-mode van Google Calender.
Toen ik de week-mode uitprobeerde een maand geleden kwam deze standaard in een view van 0:00-13:00. Tja, midden in de nacht doe ik niet veel bijzonders dus ik zou graag de standaard "werkuren" zien. Wanneer ik echter nu omschakel naar week modus zie ik keurig de dag van 08 tot 22, dat is al een stuk werkbaarder.
In de Business Calendar uit de store kun je wel afspraken lezen in maand modus, maar de tekst is bijzonder klein en die agenda bevalt me verder ook niet echt.
Simple Calendar Widget is idd een super widget die ik ook op mijn tfn gebruik. Het is echter een widget, dus voor een week/maand view of afspraken bewerken moet je toch naar je calender app.

Op het standaard browsen heb ik inmiddels een nog veel slechtere ervaring zoals in mijn update te lezen is.
Je tip om de tablet gelijk even in de winkel te proberen onderschrijf ik zeker.
Probeer eens een custom ROM. Browser gaat daar normaal iets sneller mee, standaard overclocked, bluetooth ondersteuning en volume knoppen omgewisseld. :)
Je zegt dat de browser traag is, heb je Opera Mini al geprobeerd. Ok, je hebt dan niet het "volledige internet" maar het zou toch al een stuk sneller moeten gaan als je alleen even iets op wilt zoeken. En by the way, download SpeedTest eensop je Qware en je Wildfire, ik vraag me namelijk af of het wel de browser is die het probleem vormt of dat het misschien een slechtere WiFi verbinding is.
De Wifi is zeker niet het probleem; ik heb een top b/g/n verbinding op al mijn laptops, android telefoons.
Ik bedoel dat de Wifi chip van de tablet misschien minder is ;)
Ik heb zelf de Yarvik 260 go tab vergelijkbaar met de Qware en als browser mini opera en dat gaat redlijk snel, kan ik dat laten zien ja hoor.