Specificaties 17,3" (1920x1080), 1TB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS L702x (702X-0802) Review

HappyHunter 7 mei 2012, laatste update op 7 mei 2012, 1.316 views

Dell XPS L702x (702X-0802)

Pluspunten

• Degelijke machine
  • Strak en afgewerkt uiterlijk
  • Snelle opstarten (45sec)
  • Levensduur 9 cells batterij (+2H)
  • Goed geluid voor laptop
  • Grafische weergave, 3D uitvoer
  • Ruimte voor 2 harde schijven.
  • Ruimte voor 4 geheugen kaarten.

Minpunten

• Ventilator geluid
  • Glansscherm (is persoonlijk)
  • Plaatsing luidsprekers
  • Optionele Blue Ray speler.

Dell XPS17 3D, 8GB 1333mhz, 2x 500GB 7500rpm, 17” HD 3D glansscherm (3GB video), 9 cel batterij, W7 Home Premium 64 bit, office 2010 pro. Dagelijks gebruik op het werk; halfzware toepassingen, films kijken (laptop zit aan 40” LCD TV via HDMI)

Na wat moeilijkheden met het bestellen omdat de accountmanagers bij Dell niet zo goed kunnen luisteren bij Dell zal ik maar zeggen, het systeem begin mei 2012 ontvangen. Achteraf gelezen dat men een toetsenboord met back light kan krijgen voor dit systeem maar deze kon helaas niet besteld worden op de site. In de doos zit niet veel, de laptop, het snoer en een doosje met software. Op het eerste gezicht ziet het er strak en goed afgewerkt uit door het aluminium design, het en voelt het aan als een degelijke machine en de afgeronde hoeken zijn ook mooi. Waar ik wel gelijk mijn bedenkingen over hebt is de aansluiting van de adapter snoer in de laptop zelf, deze komt wat los/fragiel over.

Het opstarten inclusief inloggen is vanuit echt uit is 1 minuut en 34 seconden en vanuit de sluimerstand ongeveer 37 seconden dus lekker vlot. Het scherm is helemaal goed, 3D ziet er mooi uit met de bril op maar ook gewone HD films zijn top. Ondanks het glansscherm is buiten werken nog redelijk te doen al is het spiegelen op het glansscherm buiten soms irritant. Het normale werk, internetten, office (excel en acces), programmeren en SQL gaan ook fluitend. Mensen die wat slechtere ogen hebben moeten wel rekening houden dat de HD resolutie (1920x1080) er voor zorgt dat de letters klein worden, maar dat is op te lossen door deze in het configuratiescherm iets groter lettertype in te stellen (125%). Eigenlijk ben ik nog niet echt in staat geweest om het systeem echt op zijn top te krijgen. Wifi ontvangst is achter in de tuin op ongeveer 15 meter door 1 betonnen muur met 55% goed te doen.

Het toetsenbord staat in het midden wat bol en geeft soms ook wat mee met typen maar is niet storend te noemen, de aanslagen zijn prettig en hebben genoeg tegendruk, wat prettig is de ruimte tussen de toetsen zelf aangezien ik 197,5cm en 98KG en redelijk grote handen hebt :P . De aanwijspad werkt vloeiend en voelt niet te stroef aan en heeft ook niet de neiging om snel de extra opties (scrollen etc) in te schakelen zoals ik wel bij anderen hebt systemen heb gehad.

Het geluid is prima zoals te verwachten van een JBL systeem maar de luidsprekers zitten op een onhandige plaats, als je typt en muziek luistert leg je snel je palmen op deze waardoor deze gesmoord wordt.

Het irritantste is de ventilator deze maakt erg veel herrie en komt soms boven de muziek uit en gaat voor mijn gevoel ook als je niets (bijzonders) doet te vaak en te willekeurig aan en uit. En ik heb het niet over zachtjes op de achtergrond maar duidelijk aanwezig, soms echt een fluitend geluid. Dit schijnt een bekent XPS probleem te zijn volgens diverse forums op internet. Dit inmiddels aangekaart bij Dell deze was zich daar niet bewust van, dus even afwachten wat daaruit komt.

De 9 cells batterij gaat ongeveer 2,5 ß 3 uur mee met normaal gebruik en instellingen, vindt ik persoonlijk wel redelijk gezien wat de configuratie is. Wat minder mooi is de buld aan de onderkant van de laptop door deze batterij, en bij lang gebruik op schoot kan ik mij voorstellen dat de puntbelasting op het been zelfs gaat irriteren.

Dit systeem kan eenvoudig uitgebreid worden, al vraag dat iets van kennis, er is ruimte voor 2 harde schijven en 4 geheugen bankjes en de Dell heeft keurige stap voor stap todo site voor zijn hardware (de) installatie.

Mijn conclusie; Als bij elkaar is het een goed en redelijk compleet systeem voor het geld, zou op wat punten verbeterd kunnen worden. Onder voorbehoud van de herrie van de ventilator en de missende/optionele Blue Ray speler (ik vindt dat zoiets voor dit soort media laptop’s en dat geld erbij horen) zou ik het aanbevelen bij anderen.

Heb jij ook een Dell XPS L702x (702X-0802)?

Het geluid van de ventilator is ook te verwachten.
  • Consumentenlaptops van Dell scoren doorgaans al niet super op ventilatie en warmteontwikkeling.
  • Laptopventilators zijn van het kleine type met een hoog toerenaantal. Als ze snel draaien, maken ze per definitie bijna veel lawaai.
  • In deze 3D-versie wordt het display altijd bestuurd door de zwaardere Nvidia grafische kaart. Deze verbruikt meer en wordt ook beduidend warmer dan de ge´ntegreerde grafische kaart van Intel. Deze laatste is hier ook gedesactiveerd, aangezien deze een 3D scherm niet kan besturen (hardware- of softwarematig, volgens Dell kan het niet).
Dus ja het is een nadeel, maar dien daar toch geen klacht voor in bij Dell. Het is toch geen verkoopsargument of functie dat deze laptop stil is?
Daarbij zijn er wel gelijkwaardige 3D laptops waarbij dit niet het geval is? Zware multimedialaptops - zeker die zonder ge´ntegreerde grafische kaart - produceren gewoon veel warmte. Punt.

Ik bezit de niet-3D versie en bij deze gaat de ventilator bij licht gebruik (browsen, tekstverwerking,...) quasi nooit aan. Zeker niet als hij op accu werkt. Het is pas als er veel rekenwerk is of dat er wordt overgeschakeld op de dedicated Nvidia videokaart dat de ventilator aanslaat. En inderdaad, op een hoog toerenaantal is dit duidelijk hoorbaar.
Lees nog even wat er bij het toevoegen van een review staat, namelijk:

''Wat zijn de positieve/negatieve eigenschappen van de Dell XPS L702x? Geef een korte opsomming. Een gedetailleerde bespreking van de positieve/negatieve punten van het product zou je reeds in de bovenstaande onderbouwing gegeven moeten hebben.''

Dit zie ik bij jou niet terug. Verder als je nog wat plaatjes en of benchmarks neerzet krijg je een mooi stuk en meer sterren!
Heren hartelijk dank voor uw feedback, dit is mijn eerste review, dus excuses dat het niet helemaal naar uw verwachtingen was, ik doe dit meer voor gewone huis, tuin en keuken gebruikers zoals ik zelf welke in doorsnee niet eens weet wat GPU, benchmarks etc eigenlijk precies zijn. Maar in gewone taal willen horen of iets is goed of niet. Maar bij deze een bijgewerkte versie. Vergelijk benchmarks volgen nog als ik een goede gevonden hebt, suggesties?
Geekbench is een hele aardige :)
Als ik het goed begrijp vind je een opstarttijd van meer dan 2,5 minuut vlot.
nu is dit bij een schone instalatie alles behalve snel, of heb je veel programma's die gaan draaien bij de start up ?
Hallo,

Het is zeker geen schone installatie, er staat een VOIP programma op welke gelijk outlook opstart met exchange via Wifi en nog wat dingen maar in vergelijking bij mijn vorige laptop (duo core) is dat snel. Ik heb het net getest met meer of minder schone installatie dan komt de opstart tijd op 1 minuut en 34 seconden bij vanuit echte uit stand en 37 seconden vanuit de sluimerstand.