Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E Review

gertvdijk 5 mei 2012, laatste update op 5 mei 2012, 8.752 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E

Pluspunten

• voelt degelijk aan

Minpunten

• niet managed, maar semi-managed
  • Alleen semi-management voor Windows
  • ARP-reply issue

Features Score: 3
Geen uitgebreide review deze keer.

Alleen voor Windows
Heb deze switch besteld in de veronderstelling dat dit een managed switch is. Dat is ie dus maar half, en alleen als je een Windows PC hebt. Het ding doet geen SNMP, biedt geen webinterface, maar kan uitsluitend worden geconfigureerd met een Windows applicatie - maar ik heb geen Windows.

Semi-managed
De specificaties op T.net pricewatch vermeldden dat hij managed was en de kenmerken als VLAN, QoS, etc. doen dat ook vermoeden. Toch is het geen managed switch, want hij kan slechts een paar 'truukjes' van een hele trucendoos die een echte managed switch kan.

ARP reply op 192.168.0.239
Wat wel vreemd is, is dat de switch reageert op ARP requests op 192.168.0.239, het standaard IP van Netgear switches, maar er staan geen bekende poorten op open helaas. Hij pingt ook op dit adres. Dit ding geeft dus geheid problemen in netwerken met eens subnet dat dit IP omvat.

Uiterlijk, degelijkheid
Voelt heel stevig aan, is redelijk zwaar. Geeft wel de indruk dat hij meerdere jaren mee zal gaan.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E?

Ik heb deze al een tijdje in mijn wenslijst staan, doet hij wel gewoon aan vlan ondersteuning of doet hij dat ook 'semi'?
Geen idee. Kan hem niet managen zonder Windows native te moeten gaan draaien.
My best guess: ook semi.
Betreft de Semi managed switch.
Dit staat ook aangegeven op de productpagina van deze betreffende switch onder het kopje "System Requirements".
Doet de windows applicatie het ook niet onder wine? Of in een windows VM?
Een week nadat ik hem had verkocht liep ik tegen het LinNetx project aan. Dat biedt management van deze lijn switches native in Linux, maar wordt op vrijwillige basis ontwikkeld zonder enige vorm van garantie.

Heb dat dus helaas niet kunnen testen.