Filco Majestouch 2 Review

InflatableMouse 15 mei 2012, laatste update op 9 september 2014, 4.341 views

Filco Majestouch 2

Het is veel geld voor een toetsenbord, maar je hebt dan wel iets wat de rest van je leven mee kan. Ik schrijf dit 2,5 jaar na aanschaf, dagelijks urenlang gebruik. Naast dat de toetsen wat glad worden zit alle text er nog op en typt het nog steeds geweldig!

Pluspunten

• lees de review, daarin wordt elk punt uitgebreid toegelicht*
  • Feilloos en accuraat
  • Oerdegelijke bouwkwaliteit
  • 100% key rollover ondersteuning op PS/2
  • Foutloze 6-key rollover op USB
  • Geen ghosting of andere narigheden
  • Nog als nieuw 2,5 jaar later!

Minpunten

• lees de review, daarin wordt elk punt uitgebreid toegelicht*
  • Erg lawaaierig, ook voor mechanisch
  • Te korte kabel
  • Te dikke bultjes
  • Duur, maar niet te duur als je naar duurzaamheid kijkt

** Beoordeling en eindbeoordeling aangepast na 2,5 jaar dit toetsenbord te hebben gebruikt **

Nu twee weken heb ik de Filco Majestouch 2 in mijn bezit en ik heb er naar uitgekeken om mijn uitgebreide review te kunnen plaatsen.

De Filco is aangeschaft omdat ik enigszins teleurgesteld was in de Razer Blackwidow, waarvan ik eerder al een uitgebreide review heb geplaatst. Als je die review hebt gelezen zal het opvallen dat ik delen daarvan ook voor deze review gebruik, met name de uitleg over de verschillende switches en uitleg over mechanische toetsenborden in het algemeen.

De volgende onderdelen zullen aan bod komen:
  • Algemeen
  • Van Dichtbij
  • De Switches: Cherry Blues
  • De Werking
  • Gamen
  • De Layout
  • Tot Slot
Algemeen
Mechanische toetsenborden is zeker niet iets nieuws, het is eigenlijk al heel oud wat naar mijn idee weer in populariteit toeneemt. De eerste toetsenborden waren mechanisch, al voordat de pc zijn intrede maakte. IBM, Dell, Compaq, Sun, leverde allemaal mechanische toetsenborden bij hun systemen. Maar wat mischien wat bekender is voor velen waren ook de toetsenborden van de Commodore 64, Amiga's en Tandy TRS-modellen mechanisch. Zo had ik ook eerst een IBM model M toetsenbord voor mijn eerste pc, iets later een Dell (wat trouwens ook een IBM bleek, maar rebranded) en uiteindelijk een van de laatste Compaqs. Vergane glorie voor velen en voor anderen alleen nog maar verhaaltjes van opa.

Terug in onze tijd zijn er nog steeds liefhebbers voor mechanische toetsenborden. Filco is een japanse fabrikant van onder andere hoogwaardige mechanische toetsenborden.

Waar de Razer Blackwidow nog relatief betaalbaar was voor een mechanisch toetsenbord, is de Filco gewoon twee keer zo duur; 169 euro moet er voor dit toetsenbord worden weggelegd. Dit is een belachelijke hoeveelheid geld voor een toetsenbord, helemaal als je je bedenkt dat je voor 5 of 10 euro dezelfde functionaliteit kunt krijgen. Aangezien deze Filco een toetsenbord pur-sang is, moet de verantwoording voor deze astronomische prijs komen uit de duurzaamheid en typ-comfort. Waar de allergoedkoopste toetsenborden een paar jaartjes mee gaan moet de Filco een apocalyptisch einde van de wereld overleven en tot het bittere einde een goddelijke typervaring bieden.

Van Dichtbij
Plaatjes zeggen meer dan woorden dus laten we maar met wat fotootjes smijten :).

Qua featureset kunnen we kort zijn: kaal. De Filco heeft 104 toetsen, 3 ledjes en een te kort kabeltje en daar zul je het mee moeten doen. Oh, bijna vergeten dat er een usb->ps/2 verloopje bij zat. Dit alles zat in een eenvoudige kartonnen doos.

De Filco wordt niet op de markt gezet met veel boembarie. Het is een 'simpel' toetsenbord en in tegenstelling tot features zoals mediakeys, usb hub en audio poortjes, richt Filco zich op degelijkheid en de ultieme typ-ervaring.

Toen ik mijn Filco binnenkreeg vond ik al direct een klein probleempje. De kabel zat zo strak dat deze tot op de dag van vandaag een knikje heeft. Een tweede minpuntje vond ik toen ik het op m'n bureau zette; de onderkant heeft niet alleen rubbers maar ook 'bultjes', en die waren een fractie te dik. Dit had tot gevolg dat het gewicht van het toetsenbord niet volledig op de rubbers rustte en daardoor niet heel erg vast lag. Ik heb deze bultjes met een vijl een fractie kleiner gemaakt en nu ligt het toetsenbord rotsvast.

Een pluspunt was er ook direct. De pootjes zijn (voor mij althans) de perfecte lengte en bieden evenveel weerstand als de rubbers onder het toetsenbord zelf. Naast dat pootjes stevig moeten zijn en het toetsenbord onder een goeie hoek moeten zetten, wil je ook dat ze niet te glad of juist te stroef zijn. Diegenen die mijn review van de Razer Blackwidow hebben gelezen zullen zich mischien nog wel herinneren dat een van de nadelen die ik aanhaalde de pootjes was. Ze waren niet alleen te lang maar ze waren ook te stroef. Op zich zijn stroeve pootjes niet heel erg maar dan moeten ze inklappen als je je toetsenbord tegen de geboden weerstand in doorduwt. De Razer begon dan te stuiteren, wat ook weer niet goed is.

De Filco schuift netjes als je hem verschuift. Hij ligt op zich wel stevig wat ook wel fijn is tijdens het gamen. Maar verschuif hem neit te veel want dan trek je de kabel achter uit je PC. Nadeeltje dus, het kabeltje is met 1,5 meter net te kort in mijn situatie, en die is helemaal niet raar: een Big Tower direct naast mijn bureau en de kabel gaat zonder omwegen het bureau op. Het toetsenbord haalt de rand van mijn bureau niet, dus ik kan em niet helemaal naar voren trekken.

De Switches: Cherry Blues
De Filco maakt net als de Razer Black Widow gebruik van Cherry Blue switches. Ik heb opnieuw voor de blues gekozen omdat ik ze fijn vind, ik houd van de feedback en op zich stoor ik me niet aan de klikjes. Nu moet ik hier wel bij vermelden dat de Filco best een hoop meer geluid maakt tijdens het typen dan de Razer en benaderd qua geluidsniveau de beruchte IBM toetsenborden. Ook hoor ik zo nu en dan de switches (of beter gezegd, de veertjes in de switches) nazingen. Dit zal te maken hebben met de montage van de switches. Deze zitten namelijk heel rigide gemonteerd op de printplaat waarbij het soldeer door is gevloeid naar de andere kant van de plaat. Met name wanneer je heel snel typt of wanneer een toetsje onder je vinger vandaan schiet hoor je het nazingen. De IBM had dit heel sterk (voor zover ik me dat herinner dan :P).

Hieronder volgt een stukje uitleg van de verschillende soorten switches.

Rubber dome

99% van alle toetsenborden werkt met rubber domes. Het is goedkoop en maakt weinig geluid met typen. Nadeel kan zijn (afhankelijk van je persoonlijke voorkeur) dat het geen feedback geeft (hoorbaar dmv een klikje of voelbaar met een zwaar punt), het is over het algemeen niet erg duurzaam doordat de contacten vies worden en het rubber vergaat en je moet de toets helemaal indrukken om hem te registreren (actuatie). Als laatste punt is de terugveer van de toetsen met rubber domes over het algemeen genomen langzamer dan met mechanische toetsenborden wat heel snel typen kan vermoeilijken. Voor de meeste mensen niet bezwaarlijk omdat ze niet zo snel kunnen typen.

Scissor switches

Schaarmechanismen wordt veelal gevonden in laptops en laptop-achtige toetsenborden zoals de meeste low profiles terug gevonden. Het is goedkoop, maakt weinig geluid en bieden een heel korte bewegingsbaan. Nadeel met deze toetsjes is dat ze geen feedback geven en helemaal ingedrukt moeten worden om een aanslag te registreren. Ook is de levensduur relatief beperkt vergeleken met de duurdere mechanische toetsenborden.

Buckling Springs

Deze worden niet meer gebruikt voor zover ik weet maar ik wil het toch kort even laten zien omdat dit de voorloper is van de mechanische switches zoals we die vandaag de dag gebruiken. Buckling spring principe is door IBM ontworpen en is terug te vinden in hun populaire model M toetsenborden. Deze toetsenborden waren loodzwaar door de dikke ijzeren bodemplaat waarop het toetsenbord was gemonteerd.

Kijk goed naar het plaatje en dan zie je het volgende gebeuren:
De veer wordt ingedrukt; een veer biedt overigens lineare weerstand tot aan het eind.
De veer klapt dubbel; weerstand valt zo goed als helemaal weg en er gebeuren nu 3 dingen: er wordt contact gemaakt (actuatie), het maakt geluid (zeg maar gerust herrie) omdat de veer tegen de zijkant aan klapt en als derde biedt het feedback in de vorm van het geluid en het wegvallen van de weestand. Een ander voordeel was dat de terugkomst van de toets erg snel was wat heel snel typen bevorderde. Wel kreeg je gespierde vingers van dit bord; de benodigde druk was gemiddeld bijna twee keer zo hoog dan voor de mechanishe switches van tegenwoordig.

Cherry Blues

De Cherry blue switches zijn gebaseerd op de Buckling Springs van IBM en lijken er het meest op van alle mechanische switches. Ze klikken 'lekker', maar niet zo luid als de IBM's, bieden feedback in de vorm van een 'zwaar punt' (een punt wat iets meer druk nodig heeft om doorheen te duwen) en ze komen snel terug omhoog.

De klik van de blues is welliswaar zachter dan de oude IBM's, maar nog steeds heel duidelijk aanwezig. Voor veel mensen (met name die er naar moeten luisteren en er niet mee werken) gewoon vervelend. Gelukkig zijn er nog andere switches die niet of minder klikken, zoals de Cherry browns, Blacks en Reds. Zoek op het internet als je hier meer over wilt weten, er is ook een heel mooi topic op GoT over mechanische toetsenborden.

Het grote mechanische toetsenborden topic

De Layout
De Filco Majestouch 2 is een volwaardig 104-toetsen US-ASCII toetsenbord. Het heeft dan ook geen knopje meer en alles zit perfect op z'n plek en alle toetsen hebben de perfecte afmeting zoals we dat al sinds de jaren 80 gewend zijn van US-layout toetsenborden. Een van de vervelende dingen met de Razer was dat de Functie toetsen een stukje verschoven zaten, F1 begon tussen de '2' en de '3'. Bij de Filco is dit gewoon zoals het hoort en altijd al geweest is, recht boven de '2'.

De Werking
Vergeleken met de Razer typt de Filco toch wel een classe beter. Dat verschil is zeer zeker merkbaar. De Filco komt voor mijn gevoel veel dichter in de buurt van de beroemde IBM. Er valt verder weinig over te zeggen, het typt gewoon geweldig goed en ook als je er per ongeluk een beetje naast zit en de toets scheef drukt, klemt deze niet en gaat met hetzelfde gemak naar beneden.

Dit verschil wordt ook duidelijk als we de knopjes van de Filco los halen. Daar waar bij de Razer de geleiders onder de toets er veel te gemakkelijk uit komen, kost me dit bij de Filco gewoon echt moeite. Ik had er gereedschap voor nodig en het kostte me gewoon een paar minuten om het op een verantwoorde manier los te krijgen.

Ter illustratie:
Dit beugeltje is een slag dikker dan wat er in de Razer zit en ook zijn de klemmetjes waar tie in zit veel steviger. Het zat zo vast dat ik zo veel kracht moest zetten dat ik bang was dat het stuk zou gaan. Ook is dit beugeltje in tegenstelling tot bij de Razer niet te breed zodat het vanzelf uit de oogjes komt. Ik moest een oogje los halen om de toets er vanaf te krijgen.

Dit oogje zat zo klem dat ik gereedschap nodig had om het er netjes uit te peuteren.

Hier heb ik de twee op elkaar geplakt, Filco links en Razer rechts. Je ziet dat het beugeltje van Filco dikker is, maar je ziet ook het verschil in de geleiders. Links van Filco zie je de zwarte opstaande geleiders, rechts is van Razer en die zijn wit. Bij Filco zijn ze van hetzelfde materiaal als de rest van het toetsenbord; oerdegelijk dus. De witte van Razer is meer teflon achtig, zacht en buigt makkelijker en dat is ook meteen de reden waarom een scheve toets bij Razer niet goed naar beneden wil en bij de Filco wel; de geleiders bieden bij Razer niet genoeg geleiding en bij Filco wel.

Hier zien we dus duidelijk een groot verschil met Razer. Alles is oer en oerdegelijk, dikke beugel, oogjes zitten goed vast en geleiders die wat er ook gebeurd de toets goed en recht naar beneden geleiden zonder tegen te stribbelen.

Dan nog een klein nadeeltje waar je tijdens het gebruik tegen aan zult lopen. Met de Razer was ik kritisch dus dat moet ik nu ook zijn, alhoewel sommigen van jullie dit meer mierenneuken zullen noemen .. de tekst onder de ledjes zijn in een normale werkhouding niet te lezen, omdat de toetsjes eronder er voor zitten.

Als de tekst er boven had gestaan was dit wel normaal leesbaar geweest.

Key Roll Over
Key Rollover van een toetsenbord bepaald hoeveel toetsen er tegelijkertijd geregistreerd kunnen worden. Dit is met name belangrijk tijdens het gamen als je meerdere toetsen tegelijkertijd wilt gebruiken (schuin lopen, abilities, springen, print screen :P).

Filco claimt volledige key rollover te ondersteunen op PS/2. Ik heb dit met verschillende programma's getest en ik kan bevestigen dat alle 104 toetsen tegelijkertijd ingedrukt kunnen worden en correct worden geregistreerd.

Op USB zijn er maar 6 maximaal mogelijk, dit is een beperking in de USB specificatie, ook dit doet de Filco correct en kan ik hem niet op enige fouten betrappen.

Ghosting
Ghosting houdt in dat er een extra of verkeerde toets registratie plaats vind tijdens het indrukken van een of meerdere toetsen. Bij sommige goedkopere toetsenborden kan dit optreden doordat de printplaat buigt waardoor er andere contactjes geactiveerd worden. Als een enkele toets twee keer geregistreerd wordt noemen we dit bouncing (zie hieronder). Bij de Filco is ghosting door ombuigen onmogelijk doordat er mechanische switches worden gebruikt die zeer rigide gemonteerd zijn op een dikke printplaat. Bij USB toetsenborden gebeurd het uitlezen van toets registratie over het algemeen door middel van een matrix van sporen. Horizontaal lopen onder de toetsen sporen en schuin-verticaal (1, Q, A, Z etc) lopen sporen. Zo kan een hele rij dus gelijktijdig gemeten worden omdat er verticaal voor iedere toets een apart spoor loopt. Pak je W, S en D tegelijk dan zie je dat S en D horizontaal wel een spoor delen maar verticaal nog steeds op een eigen spoor zitten. Dat gaat dus ook nog steeds goed. Pak je nu W, E, S en D dan wordt elk spoor door 2 toetsen gebruikt en kan de logica in je toetsenbord in de war raken en toetsen niet of verkeerd registreren.

Ik heb de Filco getest met WSAD, modifiers zoals CTRL, Shift, ALT, pijltjestoetsen, spatiebalk en functietoetsen en willekeurig 1 of 2 andere toetsen. Ik kan hierbij geen ghosting ontdekken. Volgens de fabrikant bevat de Filco een speciaal ontwerp met achter elke toets een diode. Ik heb de Filco niet uit elkaar gehad dus ik kan dat niet bevestigen, we moeten ze maar geloven maar de resultaten zijn er in ieder geval wel naar.

Wil je zelf snel ghosting en key rollover testen, dan kan dat via de volgende link.

Beter is het om er een speciaal programma voor te gebruiken, zelf gebruik ik AquaKeyTest. De link is niet de officiele site maar een forum post waar ik het terug kon vinden.

Bouncing
Bouncing houdt in dat een toets een tweede keer geregistreerdt word met het terug omhoog komen. De FIlco kan ik er niet op betrappen.

Actuatie
Dit is het punt waarop de toets registratie plaats vind. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit perfect is met de Filco.

Actuatiekracht
Simpel gezegd, dit is de kracht die nodig is om de toets in te drukken. Dit is voor de Cherry Blue switches 50g, wat redelijk licht is maar omdat het moet klikken en feedback moet geven zit er een zwaar punt in; om de toets door de de klik heen te duwen is 60g nodig. Dit is nog steeds niet veel (de oude IBM's hadden 80g nodig) maar net genoeg om gewoon lekker te kunnen rammelen.

Tactische switch
Er zijn twee soorten switches, tactisch en linear. De Cherry Blues zijn tactische switches wat betekent dat deze een zwaar punt hebben; dit is de tactische feedback van de toets. De totale bewegingsbaan van de toetsen op de Filco is 4mm (zelf gemeten) en de actuatie en feedback vind plaats op 2mm.

De Software
Software? Sja, staat wel op de site:
[Not only a typing feel;. but also a software got all renewed!]
Now there are many keyboards that are designed for gamers are available.
However almost all of them are designed without considering the fetures of a mechanical switches.
Hence, it results in experiencing unexpected troubles or errors when in use.
That may effect on the reputation of a mechanical switches.
Our new software is designed for gamers who want a premium keyboard that meets a professional usage.
We made it enable by bringing up a level of data transmission rate to maximum.
With this keyboard, you don't need any other pretentious keyboards!
Los van het feit dat ik wel kan lachen om het engrish maakt het me ook nieuwsgierig, met name de zin over data transmission rate. Geen idee wat ze precies bedoelen maar het klinkt interessant. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen bitje software van ze gevonden en ik denk eigenlijk dat het gewoon niet bestaat. Wellicht bedoelen ze de firmware in het keyboard zelf :O.

Gamen
Zoals gezegd heeft de Filco geen extra toetsjes, geen macro keys en geen mediakeys. Dit kan voor sommigen mischien beperkend zijn maar voor mij is dit geen probleem. De perfecte layout van de Filco en de feilloze registratie van keys is echt een genot tijdens het gamen.

Slijtage
Ik haalde dit punt bij de review van de Razer aan omdat ik van mening was dat het heel snel sleet. Ik heb de Filco pas een aantal weken dus ik kan er niets van zeggen. Toetsen klinken allemaal nog goed en tot dusver zie ik geen verschil met toen ik het uit de doos haalde.

Slotwoord
De grote vraag bij dit hele verhaal is of de Filco Majestouch 2 zijn geld waard is. Dit moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard en ik kan alleen voor mezelf spreken. Het antwoord voor mij is helaas 'nee'. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker geen spijt en ik vind het een absoluut geweldig apparaat. Maar heel simpel wat ik in het begin al even aangaf is de Filco een toetsenbord pur-sang; er zit werkelijk niets extras op of bij. De 169 euro moet dus in zijn geheel gehaald worden uit duurzaamheid en type-comfort. De duurzaamheid dat zit wel snor maar ondanks dat de Filco een ongeevenaard type-genot levert is de astronomisch hoge prijs puur alleen daarop niet te verantwoorden, maar er waren ook wat nadelige puntjes.

Door de relatief goedkope kartonnen doos waarin het toetsenbord zat verpakt zit er nu een knik in de kabel, de bultjes tussen en rondom de rubbers aan de onderkant zijn net een fractie te dik en de kabel is net even te kort en dan hebben we de tekst onder de ledjes nog dat niet leesbaar is.

Dit alles bij elkaar betekent dus net geen 5 sterren en eigenlijk net een tikkeltje te duur.

Extra plaatjes ter afsluiting (klikbaar, omdat ze te groot zijn):

Links onder een Hoek
Rechts onder een hoek

Heb jij ook een Filco Majestouch 2?

Je hebt gelijk het sommetje is onjuist :) kan het nu natuurlijk snel wijzigen maar dat doe ik niet :P

Maar wat ik wil aangeven is dat ik redelijk wat tobo's verslijt door de jaren heen, en dan kom je op een punt ga ik hiermee door of koop ik nu iets voor een langere periode. Veel keuze is er ook niet op tobo gebied het is allemaal logitech wat de klok slaat.

Een bijkomend punt is dat ik de Filco uit Engeland moet orderen en daar ben ik ook niet zo blij mee (teveel gedoe) vooral als het fout gaat.
getdigital.de.

Daar heb ik de mijne vandaan, had em om 16.30 besteld, was de volgende dag voor de middag verzonden met track & trace. 2 dagen later had ik em binnen.
Vervang in zijn verhaal het woord "Engeland" voor "Duitsland" en klaar. M.a.w. ik denk niet dat Engeland het probleem is maar juist het moeten bestellen in het buitenland. Helaas is dat iets wat bij mechanische toetsenbord bijna niet anders kan. In Nederland vindt je ze vrijwel niet. Dat wat je vindt beperkt zich tot iets als de CM Storm.
Deze beoordeling is een eerste indruk. Ik heb het bord net een paar uur in mijn bezit.

Een uitgebreide review zal volgen als ik een tijdje met het toetsenbord heb gewerkt. Foto's heb ik al gemaakt zodat het er smetteloos op staat :). Je kan een gelijkwaardige review verwachten zoals ik ook van de Razer Blackwidow heb geplaatst.
Ondertussen staat de volledige review online en is het dus geen eerste indruk meer.

Enjoy!
Na je review van de Razer Blackwidow te hebben gelezen was ik erg nieuwsgierig naar je bevindingen van de Filco. Ben toch wel teleurgesteld dat Filco voor zo'n hoge prijs toch nog zoveel minpuntjes weet te scoren. Voor mij geldt persoonlijk ook de conclusie dat de prijs niet opweegt tegen wat ik zou krijgen.

Een tip uit het Het grote mechanische toetsenborden topic:

Op de site van eBay verkoper Qtan heb je voor een nette prijs keuze uit de beste mechanische toetsenborden (waaronder Filco), zeker in combinatie met de custom EU shipping optie van $28 ontloop je extra invoerheffingen.

Ik zit zelf nu te kijken naar de Corsair Vengeance K90 (US English)

[Reactie gewijzigd door 464120 op 8 juli 2012 10:50]

Ik heb de Filco nu een kleine 2 maanden en ik moet nu toch echt bekennen dat ik toch wel heel erg blij ben met dit tobo'tje, ik zou em niet meer willen ruilen voor een andere. Ik zit er aan de denken de review aan te passen met een herziene mening en de prijs een sterretje er bij te geven.

Het blijft natuurlijk ontiegelijk veel geld, maar ik ben dit bordje meer en meer gaan waarderen. Iedere keer als ik nu op de Razer zit erger ik me gek aan dat bord :).
Nette review en faire conclusie. Het is makkelijk om de uitgaaf voor jezelf te verantwoorden met een te positieve conclusie.

Heb zelf een razer met verlichte toetsen maar wist en vind nog steeds dat het echt teveel geld is voor wat het is.

Niet dat ik er spijt van heb, integendeel. Maar mechanic is gewoon iets te overhyped als je het mij vraagt.
Leuke review om te lezen en objectief.

De minpunten die je aangeeft moeten eigenlijk niet kunnen voor een keyboard van 169 Euro maar het is niet anders.

Het TB is helemaal niet zo goed afgewerkt zoals overal wordt beweerd en ik ga me steeds meer afvragen of ik wel een filco wil aanschaffen.

Maar ik bekijk het nu ook op een andere manier :

Een beetje normaal TB kost ongeveer 60-70 Euro een Logitech of wat dan ook maar die dingen zijn bij mijn game gebruik binnen 2 jaar compleet versleten ( reken maar uit ) ik ben na 3 jaar dan veel meer kwijt dan 169 Euro.

Tja.... wat is wijsheid.
Bedankt voor je compliment.

Afhankelijk van wat je precies met afwerking bedoelt denk ik niet dat ik het met je eens bent. De afwerking in mijn optiek zijn dingen zoals naadjes die niet goed aansluiten, opdruk dat scheef zit of los laat, scherpe randen. Dat soort dingen zit bij de Filco allemaal goed, op de afwerking is 0,0 aan te merken hoor. Als ik dat apart kon waarderen zou het gewoon 5 sterren zijn.

Je rekensommetje klopt ook niet helemaal, 2 jaar 70 euro is na 4 jaar 140 euro. Nog steeds minder 170. Als je met binnen 2 jaar 1,5 jaar bedoelt is het na 3 jaar 140 euro dus hoe je er bij komt dat dat veel meer is :). Het was al laat dus wellicht had je slaap ;).

Ik denk aan de andere kant wel dat als je niet meer dan 5 jaar met een Filco kan doen dan doe je iets heel erg fout hoor. Ook als heavy gamer moet je er mijns inziens veel langer mee kunnen doen. Wel moet je je goed verdiepen in welke switches je wilt. Blues zijn mischien niet handig als je veel met een headset zit en met je buddies ouwehoert tijdens het gamen. Het klikken gaat zeker opmerkingen uitlokken en zal op den duur hun ook op de zenuwen gaan werken (had ik met de Razer al last van).

Probeer anders eerst eens een goedkopere? Struin door het Mechanische tobo topic (link boven in review) voor ideen en tips.
Bedankt voor de tip: helaas is de Filco tenkeysless brown niet beschikbaar, pas weer in Juli leverbaar.

Ik denk dat ik aan keyboard.co vastzit, mischien moet ik maar een Paypal account aanmaken verder heb ik ook geen idee hoe dat gaat met die ponden omrekenen als ik het geld overmaak.

Dat is wat me dus een beetje tegenhoud :) anders had ik hem al besteld.

Dit is wat ik via de mail van ze gekregen heb:

Hi

Yes, we ship to the Netherlands daily. The cost of the keyboard is 100.00 + VAT, and shipping is 13.65 + VAT via Royal Mail ( approx 5 - 7 days) or 20.85 + VAT via TNT Express (1 - 2 days).

So the total would be 136.38 Royal Mail or 145.02 via TNT Express.

We accept most credit / debit cards or Paypal.

All shipping options and charges are calculated on the website before you reach the payment stage.

Regards

Helen

[Reactie gewijzigd door RoaDHouse op 16 mei 2012 10:19]

Ik ben momenteel aan het kijken voor een goed toetsenbord (net als InflatableMouse voor het typen, niet voor spellen) en ik vind deze review zeer informatief, vooral omdat ik nog nooit van het merk Filco heb gehoord. Reviews van InflatableMouse hou ik nu goed in de gaten. Een (nu nog) Logitech G110 gebruiker.
Hoi, bedankt voor je compliment. Je kan rechtsbovenin je waardering kwijt met sterretjes ;).

Nu ik het toetsenbord weer wat langer heb kan ik bevestigen dat het echt wel grandioos typt. De gewenningsperiode is vrij kort ook.

Kijk ook eens naar mijn review van de Razer Blackwidow.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 31 mei 2012 19:07]

Het is dan wel een extreem late reactie, maar hier gaat 'ie:

Na hem langer dan een jaar te hebben, als je hem nogsteeds hebt (ik neem aan van wel), zijn er nog andere + / - punten qua slijtage en andere dingen?

Dank!
Totaal geen klachten, geweldig tobo! Ding is nog als nieuw.
Ik heb de tenkeyless-versie nu een jaartje. Absoluut geweldig. Ik type veel, maar hij doet het nog perfect.

Ik heb ook een blackwidow, maar daar begonnen al gauw toetsen te "herhalen." Dat je 2 D's hebt, bij 1x de D indrukken. Nu hebben 4 toetsen dat. Toen dacht ik: Ik had ook gewoon meteen kwaliteit moeten kopen. Ik had het kunnen weten. Vandaar.
Ja, perfect he! De mijne is nu 2,5 jaar of zo, is wel iets meer herrie gaan maken en toetsen zijn wat glad geworden maar alle text is onaangetast, de rubbers onder zitten nog goed vast en het ding typt nog als een beest. Denk dat dit ding je leven mee kan gaan en dan is het ineens niet zo duur meer ;).