mobiBLU DHH-100, 5GB (USB 2.0, Radio) Review

Nas T 21 april 2005, 1.365 views

mobiBLU DHH-100, 5GB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• Veel extra's: ingebouwde speakers(300mW) + geheugenkaartkopie
  • accuduur is voldoende(10 uur)

Minpunten

• de problemen met de firmware, maar die kunnen(en dat hoop ik) in de toekomst worden verbeterd
  • kopiŽren geheugenkaart gaat traag(half uur voor 256MB SD).
  • De "joystick" reageert vrij slecht soms.
  • Het duurt even voordat je zonder handleiding hebt uitgevonden welke mogelijkheden onder welke knoppen zitten(playlistmode, explorermode, etc)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik had een mobiblu dah1000, en was daar tevreden over. Nadat ik deze ben kwijtgeraakt(en ik al een nieuwe mp3speler wilde), viel mijn oog na kort zoeken op de mobiblu dhh100.

Functies:

Vooral het feit dat het een geheugenkaartlezer had, sprak me aan. Zo kan ik vrienden een SD-kaartje meegeven, die er muziek op laten zetten, en dit, voordat ik mijn mp3speler op het werk aansluit op een installatie, op mijn mp3speler zetten. Dit is alleen een kopie-functie, je kunt niet direct vanaf het geheugenkaartje lezen. De kleine 300 mW speakers die erop zitten, bevallen me ook. Zo kan ik, waar ik ook ben en geen doppen in wil hebben(o.a. in bad) toch muziek luisteren. De speler is plug&play, aansluiten en er zit een extra harde schijf van 4,64GB bij.

Afwerking en uitstraling:

Ik vind de speler er mooi uitzien. Alles is netjes afgewerkt, doet vrij stevig aan, misschien dat het klepje voor de geheugenkaartlezer problemen kan geven. Maar aan slijtage heeft die niet veel te lijden. Beeldscherm is prima. Zwarte letters op een witte achtergrond, contrast is in te stellen, duur van backlight ook. Knopjes zijn stevig, al mag de "joystick" wel nauwkeuriger. Heb soms dat hij niet reageert, of verkeerd(ik duw naar links, reageert naar boven).

Geluidskwaliteit:

Is simpelweg prima. Ik heb de dah1000 gehad, en daar vond ik het al prima, vooral omdat ik toen minder gewend was. Ik heb er speciale Sharp hp md33-s dopjes bij, die erg goed zijn. Zeker aan te raden om bij de mp3speler te nemen.

Firmware:

Overzichtelijkheid van de firmware, dus hoe makkelijk je de weg vindt in alle functies e.d. is wat moeilijk(zo zat ik laatst een minuut te rommelen voordat ik had uitgevonden hoe ik "random all" aankreeg, of 5 minuten te zoeken hoe ik de nummers kon selecteren voor de playlist). Dit is wel allemaal terug te vinden in de bijgeleverde handleiding, of op internet(voor de playlist).
De playlist-handleiding zit bij de nieuwe firmware, die op mobiblu.com te vinden is.

Let goed op welke versie je hebt: de dhh100 is NIET de dhh100-5! Daar kwam ik achter, nadat ik de firmware van de dhh100 op mijn dhh100-5 had geïnstalleerd, en de speler 2 weken lang niet meer werkte. Als je het toch doet:
1. speler resetten, hold aanzetten, en de REC-knop ingedrukt houden terwijl je hem aansluit op de computer.
2. Harde schijf wordt dan wel herkend, anders niet. Dan de harde schijf formatteren(FAT32), en de nieuwe firmware erop zetten en weer opnieuw updaten.

Problemen:

De nieuwe firmware werkt niet perfect: in het begin bleef de speler soms hangen, en speelde na 1~2 minuten weer door. De speler reageert dan ook nergens op. Heb in de laatste 3 dagen dat maar 1 keer gehad, met elke dag 8 uur spelen. Bestandsnamen worden slecht weergegeven: letters worden random door een j vervangen. Maar die dingen zullen wel door een nieuwe firmware voorbeterd worden.

Conclusie:

Ik vind het een mooie mp3speler(maar dat is een kwestie van smaak), met veel (voor mij) interessante functies. De problemen zijn (op de "joystick" na) van tijdelijke aard. Ik raad iedereen deze speler aan als ze graag geen standaard ipod willen, maar een aparte en goedkope speler willen met veel capaciteit.

• sharp hp md33 s
  • Windows XP

Heb jij ook een mobiBLU DHH-100, 5GB (USB 2.0, Radio)?