Sennheiser PMX 680i Sports (Geel) Review

Toin 1 mei 2012, laatste update op 1 mei 2012, 1.367 views

Sennheiser PMX 680i Sports (Geel)

Pluspunten

• blijft goed zitten tijdens het hardlopen
  • geluid is ok, verkeer blijft te horen
  • tijdens het sporten kun je gebeld worden.
  • zit ook voor brildragers comfortabel

Minpunten

• snoer bungelt, wel een klemmetje bijgeleverd
  • snoer mag dikker, ziet er kwetsbaar uit
  • werkt niet samen met elke mp3 speler (door bedieningsdeel?)

Voorgeschiedenis
Al geruime tijd gebruik ik een Philips hoofdtelefoon tijdens het hardlopen. Helaas valt de linker of de rechter speaker regelmatig van m'n oor. De pootjes van m'n bril misbruik ik daarom om de hoofdtelefoon vast te klemmen. Erg hinderlijk maar, een goed excuus om een nieuwe voor m'n verjaardag te vragen.

Het blijft toch altijd een beetje gokken als je een nieuwe hoofdtelefoon wilt kopen. Luisteren kan vaak nog wel maar, hardlopen ermee wordt een beetje moeilijk. Gezien de ervaringen van anderen viel bij mij de keus op de Sennheiser PMX 680i Adidas Stereo Headset 3,5mm. De i kost weinig meer dan een gewone 680 maar kan telefoongesprekken doorgeven. De microfoon maakt het mogelijk om terug te praten.

Met het controledeel kun je het geluid harder en zachter zetten of een vorig/volgend nummer kiezen. Dat je er ook mee kunt spoelen binnen een nummer is voor mij niet van belang.

Draagcomfort
Het belangrijkste vind ik het draagcomfort. Dat is bij dit model uitstekend. De band loopt over de achterkant van je van oor tot oor. Het speakergedeelte zit half tegen je oor aan. In het verleden heb ik ook in-ears gehad maar, voor sporten is dat niks. Ik heb het idee dat door drukverschil, ontstaan tijdens het sporten, ze vaak uit je oren vallen. Bij gewoon luisteren heb ik daar geen last van. Voordeel van de Sennheiser manier van geluidsoverdracht is dat je ook het verkeer nog goed kunt horen. Voor de veiligheid is dat wel aan te raden.

Geluidskwaliteit
Tijdens hardlopen vind ik de geluidskwaliteit van ondergeschikt belang. Zolang er maar een redelijk geluid inzit dan, vind ik het algauw goed. Thuis heb ik ze ook geprobeerd. Daar klinken ze best goed. Stel je echt hoge eisen aan het geluid dan, kun je zeker betere vinden. Andere personen in dezelfde ruimte hebben geen last van het geluid.

Overig
De hoofdtelefoon is zweet- en waterbestendig misschien ook handig voor anderen die 'm buiten willen gebruiken.

Opletten
Wel even opletten als je de Sennheiser i.c.m. een mp3 speler wilt gebruiken. Het kan zijn dat het geluid erg beroerd klinkt. Ik denk dat dit te maken heeft met het bedieningsdeel in het snoer. Als de knop in het midden indruk dan, klinkt hij zoals het zou moeten. Is niet erg handig tijdens het hardlopen.

Aangezien ik (nog) geen iPhone heb gebruik ik 'm i.c.m. mijn Samsung Gio. Voor muziek afspelen werkt dit prima.

Duurzaamheid
Tot nu heb ik er pas een paar keer mee hardgelopen dus, over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen. Zwak punt bij dit soort apparaten is vaak het snoer. Ik doe hierbij een oproep aan de fabrikant om het snoer wat sterker/dikker te maken. Het meegeleverde klemmetje is erg handig om het snoer vast te zetten. Zo'n snoer bungelt altijd wat misschien, dat een armband voor de telefoon handiger is.

Zoek je een hoofdtelefoon voor gebruik tijdens het sporten dan, kan ik je deze aanraden.

• Samsung Galaxy Gio

Heb jij ook een Sennheiser PMX 680i Sports (Geel)?

Misschien kan je het wat leesbaarder maken door kopjes te gebruiken.
Je geeft aan dat je de 680i gekozen hebt zodat je er mee kan bellen. werkt dit ook goed?
Vaak als je niet goed geluid hebt kan het zijn dat de stekker niet diep genoeg er in kan door stof of dergelijke (of misschien gaat ie er te ver in?)
Je kan proberen of hij beter geluid geeft met je mp3 speler door hem ietsjes on-/dieper er in te steken.

edit: de helft is overdreven maar zodat je nagel ongeveer past tussen het stekkertje en de mp3 speler. qua afstand speling.

[Reactie gewijzigd door skoozie op 1 mei 2012 13:41]

Kopjes toegevoegd. Zal het bellen proberen en in de review het resultaat vermelden. Stekkertje kan er niet dieper in. Half erin lijkt me niet handig, stoort vast, maar zal het proberen.
Is het nou een Sennheiser of een Logitech Koptelefoon:

Gezien de ervaringen van anderen viel bij mij de keus op de Logitech PMX 680i.
Het is een Sennheiser PMX 680i Adidas Stereo Headset 3,5mm. Review aangepast.
Kan je iets zeggen over de windruis? Ben benieuwd hoe zet op de fiets klinken. Hoor je nog muziek, of hoofdzakelijk wind?
Ik gebruik 'm alleen tijdens het hardlopen en daar heb bijna geen last van windruis. Op de fiets ga je uiteraard harder en zou je er meer last van kunnen hebben. Zal het uitproberen.
Op een iPhone werkt het bellen uitstekend, maar op mijn Gio hoort de ander je niet. Verstaan lukt wel.
Ook met een Sony Xperia T kun je niet bellen. Werkt schijnbaar alleen voor iPhone.