Logitech H530 Review

Gwenau 29 april 2012, laatste update op 29 april 2012, 654 views

Logitech H530

Pluspunten

• Gebruiksgemakt
  • Helder geluid
  • Zuivere mic

Minpunten

• Rode lichtje (mute)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Installatie

Bij de installatie geen problemen gehad met de functionaliteit van de mic of met die van de oortjes. Werkte dadelijk zoals het hoort met plug-and-play apparaten. Voor de features (dempen van volume en mute van mic) moest ik mijn PC herstarten en dit veroorzaakte problemen met mijn 64-bit versie van Windows 7. Ik geraakte niet meer op het aanlogscherm wat nogal essentieel is. Na een repair terug kunnen aanloggen en toen werkten de features wel. Daarna nog eens geinstalleerd op een Win 7 32-bit versie (op laptop) en hier had ik geen problemen.

Gebruiksgemak

De headset zit heel aangenaam. Hij klemt bij mij net genoeg om niet van mijn hoofd/oren te vliegen bij plotse bewegingen maar toch niet te veel om mijn oren plat te drukken. Aan de bovenkant is er een kussentje voorzien om de set op je hoofd te laten rusten en de oortjes zijn via een flexibele verbinding met de boog verbonden teneinde altijd mooi recht op je oren te passen. De arm van de microfoon is stevig gebouwd en het verstellen nogal stug (maar eenmaal op zijn plaats blijft hij dus daar ook zitten).

De knoppen aan de rechterkant van de headset zijn dan weer niet stug zodat een lichte aanraking voldoende is om het volume te regelen of om de mic te muten. Als minpuntje: het rode lichtje dat aangeeft dat de mic op mute staat, vind ik geen goed idee. Ofwel zie je het niet, ofwel ijst het teveel aandacht.

Audio kwaliteit

Ik gebruik deze headset om media te beluisteren (films en muziek/youtube) en om te gamen (MMO RPG's + Skype en TeamSpeak). Het geluid is wat mij betreft hiervoor zeker zuiver genoeg om hem aan andere personen aan te raden.

De mic is wat mij betreft verbazend goed in het onderscheiden van omgevingsgeluid en spraak. Ideaal voor TeamSpeak bvb waarbij enkel spraak de mic triggered maar een glas neezetten op tafel niet.

Bij het aankopen heb ik specifiek gekeken naar de vormgeving van de headset. Het moest een kussentje hebben en geen al te log design zijn. Tevens wou ik oortje die niet de hele oorschelp omvatte. Hierin wist ik dus dat de headset zeker zou voldoen. Toch heeft hij mij nog op andere punten, waarvan ik dacht dat ze gingen tegenvallen, positief verrast: de bediening op de koptelefoon zelf. Ik gebruik deze echt wel vaak hoewel ik dacht dit nooit te zullen gebruiken. Ook de mic heeft mij positief verrast.

Heb jij ook een Logitech H530?