Philips Wake-up Light (HF3485) Review

Tarin 11 mei 2012, laatste update op 5 september 2015, 11.273 views

Philips Wake-up Light (HF3485)

Het concept Wake-Up light werkt (voor ons) en deze is qua mogelijkheden en bediening erg goed uitgedacht. Helaas beperkt een ontwerpfout de levensduur, maar dit is met wat handigheid (solderen) op te lossen.

Pluspunten

• Het werkt!
  • Over het algemeen erg goede gebruikersinterface
  • Goede radio-ontvangst
  • Wakker worden met eigen muziek/toontjes via USB
  • (meer een veer voor Philips in het algemeen): Zonder enig gezeur een vervangend product gekregen.

Minpunten

• Geen LED (100W halogeen zou een stuk zuiniger kunnen)
  • Geen shuffle vanaf USB-stick
  • Keuze voor nummer/map op USB-stick omslachtig
  • Aan de prijzige kant voor een wekker met een dikke halogeen-lamp en een automatische dimmer.
  • Knopjes aan de zijkant kunnen de warmte van de halogeenlamp niet aan: product vertoont na 3,5 jaar kuren.

Update:
Na 3 jaar begon het apparaat kuren te vertonen: twee of drie keer stond het licht ineens vol aan of het volume vol open in plaats van de zelfgekozen instelling. Een half jaar later reageerde de knoppen aan de zijkant helemaal niet meer (of eigenlijk: dacht het apparaat dat de knoppen constant ingedrukt waren).
Na wat rondzoeken bleek ik niet de enige te zijn met dit probleem. De website van Philips raadde aan de wekker een dag zonder stroom te zetten, wat helaas niet hielp.
De Philips Klantenservice-chat-medewerker gaf aan dat reparatie wellicht mogelijk was, maar op eigen kosten, want geen garantie mee. Er zou een indicatie van de kosten gestuurd worden.
Ondertussen had ik op het forum van Radar twee topics gevonden, waar aangegeven werd dat er na contact met de helpdesk van Philips een vervangend model (weliswaar eenvoudiger, maar beter dan niets) aangeboden werd. Naar mijn idee een goed punt - voor een wekker van 100 euro mag je verwachten dat hij niet na 3,5 jaar de geest geeft, en zeker als het probleem bekend lijkt te zijn zou daar een oplossing voor geboden mogen worden.

Toen ik dit in de Philips klantenservice-chat aanstipte nadat reparatie redelijk prijzig en complex (ik woon inmiddels niet meer in Nederland) ging worden, gaven ze aan dat vervanging niet meer mogelijk was, ik kon een kortingsbon voor de online-shop krijgen. Uiteindelijk heb ik dat maar geaccepteerd, maar een bon van 20% korting in een webshop waar de prijzen flink boven die van andere winkels liggen was bij nader inzien niet zo nuttig.

Uiteindelijk heb ik het apparaat zelf opengeschroefd en met wat hulp van de stamgasten van de EL-kroeg het probleem gediagnosticeerd:
de knoppen aan de zijkant blijken de warmte van de halogeen-lamp niet aan te kunnen en geven voortijdig de geest.

Als het ding weer werkt zal ik er een blogpostje aan wijden.

Algemeen:
In de winter is het best lastig om je bed uit te komen, zeker als het koud is en je ogen nog niet echt open willen. Op zich niet zo erg als je op eigen gelegenheid naar het werk kan (fiets/auto), maar als je de bus moet halen zijn er weinig dingen die je zo chagrijnig maken als eerst met een duf hoofd douchen en ontbijten, vervolgens in de stress schieten om dat je toch 5 minuten te lang hebt liggen snoozen en daarna de bus missen.
Tijd voor een fijnere wekker! Na wat gezocht te hebben bleken de nepper zoveel minder functionaliteit en/of gebruiksgemak te bieden dat we toch voor een 'echte' Wake-Up Light van Philips gegaan zijn. We hebben deze gekozen vanwege de USB-functie, en omdat deze onder een 30-dagen-niet-goed-geld-terug-garantie viel: 96 euro inclusief verzenden blijft een behoorlijk bedrag voor een wekker met een feature die voor ons misschien niet eens 'helpt'.
Overigens om 21:30 besteld bij bol.com, de volgende dag om 14:00 bezorgd :).

Eerste indruk:
Het ding zit goed en stevig in elkaar maar weegt vrij weinig. Er wordt een zeer uitgebreide handleiding meegeleverd. Het design is strak, wij vinden het fraai.
De gebruikersinterface is naar mijn mening een van de beste die ik tot nu toe op wekkers gezien heb:
Aan de zijkant zit een flipschakelaar met 3 standen: uit/alarm1/alarm2. Deze is groot, licht te bedienen en het instellen van het alarm geeft direct feedback op het scherm (tijd, indicatie van alarm 1/2 en geluidtype).
Boven deze schakelaar zitten knoppen voor het volume, en daarboven voor de lichtintensiteit. Deze knoppen zijn ook op de tast goed uit elkaar te houden.
De Snooze-functie heeft helaas maar 1 stand (ik geloof 9 minuten), wat me in het begin lastig leek, maar wij gebruiken hem nooit.. hij zit wel slim in elkaar: geef een klap op de tafel waar hij op staat, of een tikje tegen het ding zelf en het apparaat is stil. De lamp blijft aan.
Zelfs de felheid van het display is in een aantal stappen in te stellen.

Na een tijd gebruik (3,5 maanden):
Ik heb niet direct een review geschreven - ik wilde eerst iets zinnigs over de wekker kunnen zeggen. Bij dezen dus:
Het rustig aan wakker worden werkt (voor ons, en voor een aantal vrienden van ons die er ook een blijken te hebben ook). We worden geleidelijk wakker in plaats plotseling door een piep of een deuntje uit de telefoon. De ingebouwde geluiden zijn smaakafhankelijk - wij hebben uiteindelijk toch maar voor Sky Radio gekozen, hierover later meer - en deze en ook radio/MP3 wordt met een fade-in afgespeeld. De snooze-functie gebruik ik hierdoor eigenlijk nooit, terwijl ik dit hiervoor met m'n telefoon wel altijd deed.
De intensiteit en snelheid van 'zonsopkomst' is in te stellen - wij hebben hem op felheid 15 (van 20) staan, en onze 'zon' komt in 20 minuten op in plaats van in 30 (mogelijk zijn tijden van 15-45 minuten), omdat ik merkte dat ik anders 5 minuten voor de radio begint al klaarwakker ben.

We zijn helaas ook wat minpunten tegen gekomen:

Ik had verwacht dat we de USB-functie zouden gebruiken: mijn vrouw en ik zijn beiden geen fan van een flink deel van de Sky-playlist en hebben geen zin in het loos gebrabbel van een ochtendDJ. Een groot nadeel van deze functie is echter dat er geen Shuffle-functie in zit! Na 3 dagen elke dag met hetzelfde liedje wakker worden begonnen we ons in de film Groundhog Day te wanen..
Ook een minpunt hier is dat de UI op dit gebied niet vloeiend genoeg is om even snel een ander nummer te kiezen.
Je kan wel een aantal gratis MP3'tjes van andere wekgeluiden downloaden van de Philips-site, wellicht dat we dat later nog doen. Wellicht werkt een weinigzeggend ambient-achtig dingetje beter dan een pop- of rock-liedje wat je na een paar dagen de keel uit hangt ;).

Een ander, groter, minpunt is het feit dat bij ons exemplaar de klok achter loopt - zo'n 5 minuten na 3,5 maanden. Dit vind ik voor een klok, en zeker een wekker, niet echt acceptabel (mis je alsnog die bus :P), dus hierover heb ik contact opgenomen met Philips - hierover later hopelijk meer.
Is opgelost: dit was voor Philips reden om een vervanger op te sturen.

De knoppen waarmee de wektijd ingesteld moet worden zijn beduidend minder handig dan die aan de zijkant: ze zijn lastig op de tast te vinden, het logo erop is slecht zichtbaar in de schemering en omdat de wekker vrij licht is schuift het apparaat vrij gemakkelijk weg bij het indrukken van de knoppen.

Verder viel het me eigenlijk tegen dat er een 100W (!) halogeenlamp in zit. Waarom geen LED(s)?

Ondanks bovengenoemde minpunten, komen wij tot een positief eindoordeel. De zonsopgangsimulatie werkt voor ons, we worden merkbaar uitgeruster wakker en hebben 's ochtends minder stress omdat we makkelijker uit bed komen.
Het grootste deel van de tijd is de gebruikersinterface geweldig - twee wektijden, een voor doordeweek en een voor het weekend - we hebben weinig last van de menu/tijdinstelknopjes op dat punt.
De radiofunctie werkt super, het ontvangst is erg goed, zonder dat we de antenne in het zicht hebben moeten hangen. Dat radio in het algemeen een beetje op de zenuwen kan werken is iets waar de wekker weinig aan kan veranderen. Misschien een MP3-speler met wekkerfunctie, shuffle en FM-transmitter neerzetten? [/tweakeroplossing]

Of de wekker de prijs waard is.. het is een premium-product. Net als je een muis van 5 euro, of een van 60 euro aan kan schaffen, heeft deze wekker iets wat onze oude Hema-wekker van 10 euro niet had, en aangezien het ding een groot deel van onze gezamenlijke start van de dag bepaalt, was dat het ons zeker waard.

update na mail/contact met Philips
Ik heb op zondag 29 april een contactformuliertje ingevuld op de site van Philips waar ik 4 punten aanstipte: Klok loopt achter, geen shuffle vanaf USB, geen LEDs en de knoppen aan de voorzijde. Op de laatste drie punten kreeg ik de volgende reaktie:
"Ik heb deze punten doorgenomen en dit ook vermeld in ons systeem. Wellicht kan Philips hier wat mee en zal er in de toekomst hopelijk een betere wake-up light uitkomen."
Is leuk, maar daar heb ik niets aan. Het zijn echter geen geadverteerde zaken die niet werken ofzo, dus ik had niet echt op meer dan dit gehoopt.
Over het achter lopen van de klok kon ik het beste even bellen, dus dat heb ik gedaan. Na het doorgeven van het serienummer en het mailen van een kopietje van de bestelbon werd direct een nieuwe verzonden, die ik deze week in ontvangst mocht nemen, dus dat is super afgehandeld!

Heb jij ook een Philips Wake-up Light (HF3485)?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-1707+14+20+30Ongemodereerd2
Handige review. Ik heb er een tijdje over nagedacht, maar heb uiteindelijk mijn werktijden verplaatst naar een moment vanaf dat het licht is. Scheelt ook weer filerijden heen- en terug, wat mijn humeur nog meer goed deed :9
Ik heb er ook een (zonder usb functie, die was iets goedkoper :)) en ik kan beamen dat het echt werkt. Ik verwachtte er niet veel van en had in het begin zelfs niet door hoe goed het werkte - tot ik een keer vergat de wekker te zetten. Wat wordt je dan weer brak wakker zeg! Nooit meer zonder licht als de wekker gaat.
Wij hebben ook al jaren één. Of het nou het placebo effect is of niet, wij worden er relaxter wakker van en zijn er dus enthousiast over.
Zelf nu een jaar of 4 geleden de wake-up light in huis. Indertijd had ik ook mijn vraagtekens bij het gebruik van een dergelijke lamp. Dit bleek te maken te hebben met de intensiteit en het spectrum van het licht. De energiezuinige alternatieven lagen toen (of nog steeds?) niet in de buurt van een gloei-/halogeenlamp op dit vlak en zouden hierdoor veel minder effectief zijn bij het 'natuurlijk' wakker worden.
Wat ik me afvraag, is of het mogelijk is voor twee personen de wekker zo in te stellen dat de één nog niet wakker wordt. Bijvoorbeeld door de wekker aan de zijkant van het bed te zetten. Of is gaat dat niet werken?
Het apparaat geeft (hoewel instelbaar) echt een bak licht, dus als degene die nog niet wakker wil worden daar gevoelig voor is (waar het hele idee op gebaseerd is) gaat dat niet werken ;).

Een andere, slimmer uitgedachte, wekker is de aXbo, die ook aan de prijs is, maar waar twee draadloze armbandjes aan gekoppeld zitten, met trilfunctie bij wijze van wekker. Vanwege het systeem waar het op gebaseerd is (je wordt in de 'juiste' slaapfase gewekt), zou dit goed moeten werken voor verschillende gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Tarin op 16 september 2012 11:11]

Bedankt voor je snelle reactie. Wat je beschrijft was ik al bang voor. Een reden dat dit concept voor onze situatie dus waarschijnlijk niet werkt. Maar die aXbo is een goede tip, ik ga daar maar eens naar kijken...

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8