Philips DVDR1620K 16x (Retail, Dual-layer) Review

4AMD 21 april 2005, 5.297 views

Philips DVDR1620K 16x (Retail, Dual-layer)

Pluspunten

• Werkt uitstekend
  • Goede en makkelijk te installeren firmware updates waar een tabel met media codes van ondersteunde en goed geteste media wordt bijgeleverd
  • Goede mediacompatibiliteit
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Ondersteuning voor Dual Layer
  • Aparte LEDs voor CD en DVD
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Slechts 2 Mb buffer (vooral van belang bij langzamere computers)
  • Geen ondersteuning voor LightScribe

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 5
Toen ik in november 2004 mijn computer uit wou breiden met een DVD brander (sinds de aanschaf zat er al een CD brander en DVD lezer in de PC) heb ik een groot aantal tests gelezen, waaruit bleek dat de Philips DVDR 1620 net als zijn voorgangers een goede brander was. Ook had de Philips DVDR 1620 alle features die ik zocht (van LightScribe had ik toen nog niet gehoord).

Naam van de drive

De naam van de drive is DVDR 1620, terwijl er verder op de drive zelf, op de doos en in de handleiding DVDR 1640 staat. Het verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de DVDR 1620 de Retail uitvoering is en de DVDR 1640 de OEM uitvoering. De specificaties van beide modellen zijn namelijk volledig identiek.

Features en eigenschappen

De drive biedt ondersteuning voor DVD+R en DVD-R op 16x, DVD+RW en DVD-RW op 4x, Dual Layer op 4x (was bij aankoop 2,4x, maar werd door een firmware update 4x), CD-R op 40x, CD-RW op 24x, CD Text, Disc-at-once, heeft Buffer Underrun-bescherming en een normale IDE interface en stroomaansluiting. Verder beschikt hij over aparte LEDs voor CD's en DVD's, waardoor snel te zien is of en zo ja wat voor schijf er in de drive zit. Tevens is duidelijk te zien of er gelezen (blauw) of gebrand (rood) wordt.

Buffer

De brander beschikt over een buffer van slechts 2 Mb (mijn CD brander heeft een buffer van 16 Mb), waardoor hij op langzamere computers vrij snel van zijn Buffer Underrun-bescherming gebruik zal moeten maken, wat zal resulteren in een schijf met kringen. Wanneer de brander voor een nieuwere computer is en er geen of weinig achtergrondactiviteit tijdens het branden plaatsvindt weegt dit nadeel niet zo zwaar.

Firmware updates

Na de aanschaf heb ik meerdere keren een firmware update uitgevoerd waarbij de mediacompatibiliteit steeds verbeterd werd en de Dual Layer brandsnelheid verhoogd werd van 2,4x naar 4x. Ook wordt er met de firmware updates een PDF bestand bijgeleverd waarin tabellen staan met media codes van ondersteunde en goed geteste media, welke heel handig is te bekijken voor nieuwe lege media aan te schaffen. Het is dus zeker aan te raden om regelmatig voor het branden te kijken of er inmiddels een nieuwe firmware update beschikbaar gesteld is. Het uitvoeren van een firmware update kan gewoon onder Windows en is zeer eenvoudig te doen.
Tot nu toe ben ik nog geen media tegengekomen die niet door de brander werden herkend of niet goed werden gebrand, al gebruik ik altijd de nieuwste firmware, brand ik vanaf een snelle RAID 0 array (dus niet on-the-fly maar via image bestanden op de harde schijf), veroorzaak ik geen trillingen tijdens het branden, brand ik vanwege de hitte niet meerdere schijven achter elkaar, zorg ik ervoor dat de computer tijdens het branden niets anders doet en gebruik ik alleen media met media codes die in tests bewezen hebben goed te zijn.

Installatie

De installatie van de brander in de behuizing ging heel gemakkelijk. Ook werd de brander direct herkend door Windows en de nieuwste versie van Nero Burning Rom.

Ervaringen

Ik vind mijn aankoop na de tot nu toe opgedane ervaring nog steeds zeer goed geslaagd, de brander werkt tot op de dag van vandaag goed en probleemloos. Wanneer het nu weer november 2004 was zou ik exact dezelfde brander aanschaffen, maar wanneer ik nu een nieuwe brander nodig zou hebben dan zou ik de opvolger van deze drive kopen, welke naast alle features van dit model ook ondersteuning voor de LightScribe labeltechniek heeft.

Deze Philips 16x Dual Layer DVD brander is een goed werkende en goed te betalen DVD brander die uitstekend overweg kan met verschillende media, (tot nu toe) regelmatig van goede firmware updates met echt merkbare verbeteringen is voorzien en zelfs op hogere snelheden niet veel lawaai maakt.
Ik kan iedereen die een DVD brander zoekt deze brander en zeker zijn opvolger, die ook LightScribe aan zijn lijst met features toegevoegd heeft, van harte aanraden.

Heb jij ook een Philips DVDR1620K 16x (Retail, Dual-layer)?