Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Edifier Sound To Go MP250 (Zilver) Review

Marcelloz 21 april 2012, laatste update op 21 april 2012, 666 views

Edifier Sound To Go MP250 (Zilver)

Pluspunten

• bouwkwaliteit is dik in orde
  • ondersteuning en werking in Windows 7

Minpunten

• prijs is wat aan de hoge kant

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze 'soundbar' nu ruim een half jaar dus tijd voor een korte review.

Reden om deze aan te schaffen is dat ik mijn PC in de woonkamer heb staan op de eetkamer tafel. Dan zit je met de uitdaging dat je PC snel opgeruimd moet kunnen worden. De truuk zit dan in wireless spul nemen en de draden minimaliseren. Nu had ik een draadloze koptelefoon, maar ik wil daar niet altijd mee op zitten, zeker als er niemand anders is. Ik zocht dus naar een kleine maar wel goede speaker zonder al teveel draden.

Ideaal zou een draadloze speaker zijn, echter degene die bestaan waren te groot of waren van dusdanige kwaliteit dat je net zo goed geen speakers kunt neerzetten. Verder verbruikten ze nogal wat batterijen dus ideaal was dat niet. Bij de mediamarkt kan je alles goed testen en daar kwam ik ook de Edifier Sound To Go tegen. Ik was meteen verkocht en heb hem direct aangeschaft. De prijs van zo rond de 50 euro was wel hoog, maar je hebt dan wel een kwaliteitsproduct.

De Edifier is vind ikzelf mooi vormgegeven: geen poespas, strak design, geborsteld staal en ziet er stevig uit. De bouwkwaliteit vind ik dan ook voortreffelijk want hij is van hoogwaardig aluminium en kunststof gemaakt. Alleen de zijkanten zijn van dat glimmende plastic, maar dat stoort nauwelijks. Wat meteen opviel is het gewicht van de Edifier: veel zwaarder dan je zou verwachten. Geeft op een of andere manier ook een goed gevoel.

Verder is het ding retestevig. Hij is al meerdere malen op de grond gevallen van ~1 meter hoogte en er is geen krasje te zien. Belangrijker is dat hij gewoon blijft werken.

De Edifier heeft 2 ingangen: een 3.5mm jack en een usb aansluiting links en een knopje rechts voor het volume. Deze volumeknop werkt wel apart: het is een drukknop waarbij het geluid zachter gaat als je de knop ingedrukt houdt, en harder als je deze indrukt en weer loslaat. Even wennen, maar het werkt op zich wel.

Omdat deze speaker zijn stroom krijgt via USB, heb ik een lange USB kabel gekocht zodat deze speaker onder mijn monitor kon liggen. Aansluiten en herkennen in Windows7 (64bits) ging geheel automatisch. Om eerlijk te zijn weet ik niet meer of er software meegeleverd werd, maar hij werkte dus out-of-the-box.

Het geluid is natuurlijk het belangrijkste gegeven van een speaker. Vooraf weet je dat je iets koopt dat geen hifi oplossing is, en dat de geluidskwaliteit minder is dan een koptelefoon. In feite is het te vergelijken met een 2.1 setje. Nu heb ik er daarvan veel versleten, en ik moet zeggen dat de Edifier een prima geluid produceert gegeven het apparaat wat het is. Uiteraard kan hij geen diepe bassen laten horen en klinkt het soms wat hees maar ik heb geen gekke ruis \ vervormingen \ statische kliks gehoord. Voor een USB speaker vond ik dat hij best hard kon zonder dat de geluidskwaliteit omlaag ging.

Voor het afspelen van muziek is de speaker voldoende. Zoals gezegd, verwacht geen hifi geluid. Hij overtreft wel het gros van de 2.1 speakertjes. Bij het spelen van games is dit een prima speaker. Spraak en geluidseffecten zijn prima wat dat betreft.

De Edifier wordt trouwens meegeleverd met een hoesje waar je hem in kan stoppen als je hem vervoert. Handig lijkt me voor laptop gebruikers.

Al met al ben ik al ruim een half jaar dik tevreden met de Edifier.

Heb jij ook een Edifier Sound To Go MP250 (Zilver)?