Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP) Review

cyphomatic 22 september 2012, 2.295 views

Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil
  • DirectX 11

Minpunten

• Compabiliteit met open-source systemen
  • Kan tegenwoordig evengoed onboard video gebruiken voor HD

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aangeschaft voor een mediapc (muziek&video) samen te stellen die op een Linux systeem zou draaien. Echter na talloze keren vastlopen deze kaart als oorzaak gevonden. Ondanks dat er wel degelijk driver ondersteuning aanwezig is in Linux, loopt de kaart telkens vast. In die zin weggesmeten geld dus. Zeker nadat ik tot de conclusie kwam dat mijn onboard video wel perfect werkte en goede kwaliteit leverde, zelfs in HD.

Voor zover ik veel kon testen, viel de videokwaliteit goed mee. Voor een multimediasysteem met Winodws zou ik deze kaart dus kunnen adviseren, zeker gezien 0 dB en goedkope prijs. Leuk is ook dat de laatste DirectX en OpenGL ondersteund worden. Alhoewel deze kaart niet ontworpen is voor 3D gaming, zal deze gezien de technische specificaties wel een ideale goedkope oplossing zijn voor niet 3D games.

Conclusie: goede en goedkope upgrade voor oudere windows multimediapc's. Voor nieuwe multimedia-systemen met onboard-video kan je evengoed je geld investeren iets anders.

NIET COMPATIBEL MET LINUX*

*Bijkomende info:

Ik heb de volgende distro's uitgeprobeerd:

Ubuntu 11.10 32bit & 64bit
Kubuntu 11.10 32bit & 64bit
Mint 12 KDE 32bit & 64bit
Mint 12 LXDE 32bit
Mint 12 Lisa (Gnome) 32bit & 64bit
Fedora 16 32bit & 64bit

Allen met dezelfde klachten/crashes. Zelf upgrades van de kernels naar laatste stabiele versie 3.3.2, hielpen niet. Noch veranderen van de verschillende standaard en de beschikbare proprietary drivers brachten enige beterschap. Op de meest verschillende momenten, flikkert het beeld even, om daarna te bevriezen. Soms kan je de muis nog bewegen, maar dat is alles wat de PC nog doet.
Met verschillende momenten bedoel ik dat, als ik na een crash, compleet dezelfde handeling uitvoer, alles wel werkt om 2 minuten later tijdens een compleet andere handeling terug te crashen. Er valt geen touw aan vast te knopen bij welke bewerking het systeem specifiek begeeft. Toch niet voor een dekstopgebruiker als mij. Ik kan enkel concluderen dat het systeem zeer onstabiel is met deze kaart er in, dus weg ermee en probleem oplgelost.

UPDATE 21/09/2012: Na het installeren van de nieuwe Ubuntu 12.04 LTS en kernel 3.4 werkt de kaart tip top. Je moet wel de droprietary drivers van ATI gebruiken en niet de 'post-release updates'.

De waardering heb ik nu echter wel opgekrikt wegens succesvolle ondersteuning voor opensource.

Heb jij ook een Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)?

Misschien even goed om uit te leggen in welke situatie (welke drivers, welke distributie, welke kernel) je geprobeert hebt, en hoe deze vastloopt. Ik gebruik zelf ook ATI kaarten onder linux die misschien wel lastig aan de praat te krijgen zijn, maar het wel doen. Er is ook nog eens onderscheid tussen de standaard ati drivers die bij de kernel zitten, en de proprietary drivers die je via de website van ATI kan installeren.

Door het hele driver verhaal lijkt het niet echt een review van de kaart maar meer een klaagzang over jouw specifieke situatie.
Dit was geen klaagzang, enkel een weergave van feiten. En als je mijn review las, zag je dat ik meer positieve punten aanhaal dan negatieve. Het is ook een vrij recente kaart, dus men kan wellicht in de toekomst betere software ondersteuning verwachten van de Linux-community dan nu reeds het geval is. Deze kaart gaat bij mij de doos in voor betere tijden. In de tussentijd zal ik ze, door de uitmuntende onboard video ondersteuning van Intel, toch niet missen.
Voor de duidelijkheid meer info over de testen met Linux bijgevoegd.
Bedankt voor het updaten met de nuttige info. Kan het zijn dat het een defect model is, of had je deze ook onder windows getest?
Ik heb de kaart niet op windows getest. Echter lees ik op het internet nog verhalen over de incompabiliteit met linux en deze kaart. Dus denk dat ik het wel bij het rechte eind heb en het niet aan een defect gelegen is.
Ik kan bevestigen dat deze kaart prima voldoet in een multimedia PC met de wat minder snelle processoren (icm met een dualcore 1,3 GHz zelfs vloeiend Full HD). De prestaties bij 3D games zijn inderdaad zeer minimaal.