Beyerdynamic DT 660 (Zwart) Review

curkey 19 april 2012, laatste update op 2 augustus 2016, 1.621 views

Beyerdynamic DT 660 (Zwart)

Qua geluid een goede koptelefoon, maar uiteindelijk is de bouwkwaliteit me een tegengevallen. Het snoer is goed.

Pluspunten

• Goed, helder geluid
  • Geen uber-vette bas (zoals drdre) maar wel dynamisch
  • Snoer is lang genoeg
  • Prijs-kwaliteit
  • Inklapbaar

Minpunten

• Warmte-ontwikkeling bij langdurig gebruik
  • Gewicht
  • Heldere weergave soms iets te schel bij slechte producties of gare mp3'tjes
  • Stevige bouw blijkt schijn

Een paar maanden geleden besloot ik dat het eens tijd werd voor een fatsoenlijke koptelefoon. Tot dan toe maakte ik gebruik van een Plantronics GameCom Pro 1 headset om muziek te luisteren achter mijn PC. Op zich was het geluid daarvan wel te doen, want na een tijdje gebruiken raken je oren gewend aan het klankbeeld.

Voor mijn hifiset had ik echter nog geen koptelefoon, en daar wilde ik wel eea voor investeren. Een aantal jaren geleden heb ik wel diverse voordelige koptelefoons gehad van Sony en JVC, maar de meeste waren binnen een jaar al kapot vanwege flimsywire en prulscharnieren.

Ik hou niet zo van enorm dreunende bassen, ook niet inde house en metalplaten die ik draai, maar het geluid moet wel overtuigend en strak uit de speakers komen. Na wat leeswerk op internet ben ik naar een hifi boer in de buurt getogen, Hobo Hifi in Zeist. Ik had mijn focus gesteld op een on-ear kopttelefoon tussen 100 en 150 Euro max, want vrouw en kinderen moeten ook nog eten...

Enfin, ik heb diverse schelpen geprobeerd van Denon, Sennheiser en Beyerdynamic die ze daar hadden. De Denons klonken behoorlijk warm en cosy en de Sennheisers klonken wat gedempter dan de Beyers.

De eerste die afviel was Denon; het geluid was niet helemaal mijn smaak, en omdat ik ook al een Denon versterker heb staan, dacht ik dat het geluid wel heel erg warm en vol zou worden.

De Sennheisers waren niet slecht, maar er was altijd wel iets mee. Degene die goed zat, had geen fijn geluid en degene met fijn geluid zat niet lekker. In vergelijking met de Beyerdynamic klonken ze ook wat 'muffled'.

Het mooiste geluid vond ik uit de Beyer DT-880 komen, die de verkoper mij aanreikte om te horen hoe een behoorlijke koptelefoon moet klinken. Hij zat lekker en het het geluid was super-gedetailleerd en ruimtelijk. Maar ja, hij was 250 Euro, 100 boven mijn max.

Uiteindelijk ben ik voor de DT-660 gegaan, die wat mij betreft de beste bang-for-the-buck gaf.

Nu, na een aantal maanden gebruik, heb ik geen spijt van mijn aankoop. Veel platen heb ik herontdekt en ik heb veel nieuwe dingen gehoord die mij eerder niet waren opgevallen in de muziek. Wat mij verder verbaasde was hoe verschrikkelijk hard ze kunnen zonder te vervormen. Aan een kant wel leuk met vette muziek, tot je je realiseert dat het geen gezonde bezigheid is. Misschien had ik toch voor de 250 Ohm versie moeten gaan :-)

Het draagcomfort is de zwakke schakel van deze koptelefoon. Het gewicht is vrij fors te noemen, al is dat na een paar dagen wennen wel te doen. Na een tijdje gebruiken heb ik wel last van warmgloeiende oren en moet ik de koptelefoon even afzetten om bij te komen. Dit hoort wel een beetje bij het on-ear type, maar het effect is wel prominenter dan bij andere merken die ik heb gehad.

Het snoer vind ik fijn. Het is maar 1 snoer die aan een kant de schelpen ingaat. De kabel is niet uitneembaar, maar zo te voelen is de mantel dik en sterk genoeg om lange tijd te overleven. Het snoer voelt vele malen robuuster dan dat van alle andere koptelefoons die ik gehad heb.

De hoofdband is ontworpen voor gorilla's denk ik. Mijn hoofd is vrij fors, maar desondanks staat hij op een van de kleinste standen afgesteld. Mensen met een kleine knar zullen de schelpen op hun schouders hebben rusten, vrees ik. De band klemt goed, dus hij zal niet zo snel van je hoofd vallen, maar gevoelige mensen kunnen dit wellicht als minder prettig ervaren.

Aangezien het gesloten oorschelpen zijn, hoort je omgeving werkelijk niets van wat zich daaronder afspeelt. Vice versa geldt dat natuurlijk ook, en met blèrende kinderen (of vrouw) is dat niet per se een slechte eigenschap :X Kort gezegd, als je de deurbel of de telefoon wilt horen, dan is dit apparaat niks voor jou.

Met sommige muziek, zoals bv live opnames, mis ik soms het open karakter van een open koptelefoon, maar hey, als je een Ferrari koopt moet je ook niet zeuren dat er geen trekhaak op kan.
Update Augustus 2016
Na een paar jaar gebruik moet ik toch wat punten bijstellen. De bouwkwaliteit valt me eigenlijk wel tegen gezien de prijs die ik toentertijd ervoor betaald heb.

Een jaar of twee geleden was een pin afgebroken waar een van de oorschelpen mee vastzat aan de hoofdband. Voor zover ik weet heb ik de koptelefoon niet laten vallen ofzo, maar de reparatie werd alleen tegen een vergoeding uitgevoerd (a 85 Euro). Dat vond ik niet leuk, maar ik kan het ergens wel begrijpen, het is moeilijk te bewijzen wat er gebeurd is.

Niet lang erna begon het schuimpadje van de hoofdband los te laten (het kussentje op de band dat bovenop je hoofd rust). Deze was gemakkelijk weer vast te lijmen, maar elke zoveel tijd laat het toch weer los door het wrikken van de band.

De koptelefoon heb ik dus al wel een aantal jaren in gebruik, maar de bouwkwaliteit valt me toch wel wat tegen. Ik ben er zuinig op geweest, hij is nooit buiten geweest en alleen achter de PC gebruikt.

Ik heb oudere koptelefoons die er beter uitzien, laten we het zo samenvatten.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 660 (Zwart)?