AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W) Review

matramurena 6 december 2007, 2.301 views

AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)

Pluspunten

• Erg laag energieverbruik
  • Blijft erg koel
  • Prima te overklokken
  • Performance prima voor standaard desktop- en servertaken

Minpunten

• Wordt doorgaans slecht ondersteund op moederborden
  • Steeds moeilijker te krijgen

Ik heb een jaar geleden een Geode NX1750+ gekocht, omdat ik een Asrock K7S41GX mATX moederbord nog had liggen en daar iets leuks mee wilde doen. Prijzen vielen best mee en vallen nog steeds mee, hoewel vandaag de dag een Celeron 440 o.i.d. een goedkopere keuze kan zijn, verder beginnen de Geode's een beetje op te raken, want ze zijn al een tijdje uit productie.

De combinatie Geode en Asrock moederbord (SiS 741GX chipset) werkt pas lekker nadat je de laatste BIOS updates hebt gedaan. Ze zijn opgehouden bij BIOS update 2.80 en daarmee is weliswaar 1,25V Vcore spanning mogelijk (nodig om de Geode niet te veel vermogen te laten stoken), maar de PST in de BIOS (nodig om aan frequency scaling te doen) zijn tamelijk "fucked up". Erger nog: bij een Vcore van 1,25V start het OS niet zonder meer op, doordat er een bug in de APIC zit. Windows XP installeren moet met een truuk (op F5 rammen tijdens het eerste installatiescherm en daarna "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll) kiezen, zie deze en deze info). Onder Linux opstarten met kernel opties: noapic nolapic
Verder moet je onder windows RMclock installeren en onder Linux de powernow-k7 kernel module vervangen, AMD PowerNow! werkt namelijk niet door de "broken PST tables". Theoretisch kan de Geode op een Vcore nog lager dan 1,25V werken (tot 1,05V als je onder de 1000 MHz blijft, zie AMD datasheet), maar sowieso ondersteunt het Asrock moederbord geen on-the-fly VID switching (Vcore spanning), zodat je het met FID switching (multiplier) moet doen. Leuk detail: met een multiplier van 3 werkt de processor nog feilloos op 400 MHz, in plaats van 1400 MHz.
Edit: na het bakken van een custom kernel hoef ik ook geen noapic/nolapic meer toe te voegen

Maar daarna heb je werkelijk een energiezuinig systeem! Ik heb nog niet eens echt componenten die weinig stroom verbruiken (gewone 160GB 3.5" IDE harddisk, el cheapo PSU) en dan zakt het totale opgenomen vermogen uit het lichtnet in rust al onder de 60 watt volgens de Energy Check 3000. Het moet dus nog beter kunnen, met een effectievere voeding denk ik dat er nog wat winst te behalen valt. Een 2.5" harddisk zou ook nog kunnen, maar die zijn nogal duur per gigabyte, het prijsverschil verdien je niet terug in minder stroomverbruik. Ik wil nog een SATA controller toevoegen en dan het systeem laten draaien op 2 SATA disks in RAID. Uiteraard tweaken met hdparm, zodat het array een minuut na gebruik in standby gaat.

Een alternatief voor het Asrock bordje is een Jetway J7F3 (mini-ITX met SiS 741CX chipset), maar die is redelijk prijzig, voor iets meer geld kan ik ook een bordje voor een mobiele Intel Core2Duo processor kopen en die levert veel meer performance bij een vergelijkbaar energieverbruik.

Overklokexperimenten heb ik ook gedaan: je kunt de multiplier weliswaar niet verder zetten dan 10,5 (met een FSB van 133 kom je dan op 1400 MHz), maar de FSB kun je makkelijk naar 166 zetten, waarna de processor stabiel op 1750 MHz draait. Wel de spanning ietsje hoger zetten voor de stabiliteit, uiteraard wordt de boel hierdoor niet energiezuiniger. Verder heb ik niet zoveel overklokexperimenten gedaan, het ging mij eerder om underclock ;)

Heb jij ook een AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)?

Een PCCHIPS M848 V5.0 bordje is trouwens ook een optie :) Laat ik zo'n setje nou net thuis hebben draaien ;) (En in de V&A hebben staan :P)
Ben zelf ook tevreden gebruiker (Al staat mijne ook in de V&A). In het topic dat over de NX1750 liep waren er nogal wat mensen die normale XP2800+jes gebruikten en deden underclocken naar 1,4GHz. Dat gaf een nog zuinigere chip dan de Geode. (Geschat vermogen in Everest dacht ik) Heel jammer dat de moederborden geen C&Q ondersteunen anders was het helemaal een toppertje geweest.
Je bedoelt waarschijnlijk PowerNow! (pas bij de volgende generatie AMD processoren ging dat Cool'n'Quiet heten), maar dat wordt inderdaad niet door de BIOS van desktopmoederborden ondersteund. Gelukkig zijn er utilities beschikbaar die dat via de ACPI interface voor je oplossen (het eerder genoemde RMclock in Windows en de powernow-k7 hack in Linux). Ik heb nu de boel zo ingesteld dat in rust en bij lage belasting de processor op 400 MHz draait (met STOP GRANT enabled komt het verbruik volgens AMD datasheet in idle op 3 watt!) en dat bij belasting de boel geleidelijk aan richting 1400 MHz wordt geklokt.

Dit geeft Linux aan als je de originele kernelmodule gebruikt:
powernow: PowerNOW! Technology present. Can scale: frequency and voltage.
powernow: No PST tables match this cpuid (0x781)
powernow: This is indicative of a broken BIOS.
powernow: Trying ACPI perflib
powernow: ACPI perflib can not be used in this platform
powernow: ACPI and legacy methods failed
powernow: See http://www.codemonkey.org.../cpufreq/powernow-k7.html

en met de gemodificeerde kernelmodule:
powernow: Overwriting PST table with manual settings
VID: 0x17 (1.100V)
VID: 0x15 (1.150V)
VID: 0x13 (1.200V)
VID: 0x11 (1.250V)
powernow: Minimum speed 403 MHz. Maximum speed 1410 MHz.

Jammer genoeg kan alleen de multiplier (FID) worden be´nvloed, de Vcore (VID) kun je niet on-the-fly veranderen, althans niet met de K7S41GX, dus deze tabel is louter illustratief ;)
Ik weet niet waarom jij Windows XP met een truuk moet installeren. Zelf heb ik namelijk twee systeempjes met het zelfde moederbord en de Geode NX 1750 en heb helemaal niets bijzonders hoeven doen om Windows XP te installeren. BIOS is natuurlijk up-to-date, maar dat heb ik gedaan nadat Windows XP geinstalleerd was.
Ik heb me bij mijn keuze voor de Geode eigenlijk gebaseerd op dit artikel, waarbij ik het Asrock moederbord al in huis had door een mislukt eerder experiment (zie deze post). Ik vraag me af of jij ook de Vcore hebt verlaagd naar 1,25V (in de BIOS de instelling op "AUTO" zetten en niet op "NORMAL" en na reboot checken), want op 1,4V werkt alles zonder truuks. Verder boeit me Windows niet zo, ik ben nu een Ubuntu Linux server aan het optuigen en zo te zien functioneert alles prima, op de APIC na dan, "BIOS bug, APIC version is 0 for CPU#0! fixing up to 0x10. (tell your hw vendor)" meldt de kernel bij het opstarten. Maar die APIC heb je bij een uniprocessorsysteem toch niet nodig ;)

[Reactie gewijzigd door matramurena op 6 december 2007 10:53]

De Abit N7S supporte deze proc ook met 1.1V vcore. Heb hem een tijd lang als servertje gehad (tot ik een sweetkiss te pakken kreeg :+) en dat werkte best lekker moet ik zeggen.
Deze floepers hebben er nog een paar liggen :

(geen reclame, probeer behulpzaam te zijn)
Daar heb ik ze ook vandaan, pas wel op met het achterlaten van je mailadres (gebruik een wegwerpadres o.i.d.) want ze gaan je daarna spammen :(