Logitech S715i 2.0 (Zwart) Review

Steenvoorde 20 april 2012, laatste update op 20 april 2012, 4.452 views

Logitech S715i 2.0 (Zwart)

Pluspunten

• Goed geluid
  • Vrij stevig gebouwd
  • Spaart de batterij wanneer speakers niet opgeladen worden
  • Laadt ook iPhone op wanneer speakers aan het lichtnet hangt

Minpunten

• Slechte kwaliteit opberghoes
  • Vervorming bij maximaal volume
  • Geen laadindicator van de accu

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4

Ik had al een tijdje een oplaadbare mobiele speakerset op mijn verlanglijstje staan. Ik heb zowel de Logitech S715i als de PureFi Anywhere 2 bij vrienden kunnen beluisteren en was al onder de indruk van de prestaties van beide mobiele setjes. Gister zag ik dat de prijzen van de S715i aardig waren gedaald dus ben ik er maar een gaan halen. Afgelopen weken had ik de PureFi Anywhere 2 van een vriend geleend en deze kan ik dus meteen met elkaar vergelijken.

Wat zit er in de doos

Bij de winkel kreeg ik een compacte doos mee waar alles netjes ingepakt zat. De speakers zijn niet klein (38,6 cm x 13 cm x 6,6 cm) vooral vergeleken met de PureFi Anywhere 2. De vormgeving zit, zoals bij de meeste Logitech produkten, wel goed. De behuizing voelt stevig aan en alles is netjes afgewerkt. Het klepje waar je de dockconnector mee beschermt, is uitgeklapt meteen de standaard en de AUX-in en 12v aansluiting zijn beschermd met een rubber dop.
Verder vond ik een afstandbediening, voeding en opbergzak in de verpakking. De afstandsbediening is prima en de knopjes werken goed, maar de batterij moest ik een paar keer opnieuw plaatsten voordat ik 'm aan de praat kreeg. Met de afstandbediening kan je de speakers aan en uit zetten en het volume instellen. Je kan ook een paar basic iPod functies vinden op de afstandbediening: play/pauze, next-/previous track, shuffle en repeat. Deze werken allemaal prima op mijn iPhone - niet getest op mijn iPod.
De opberghoes viel me wat tegen. Die van de PureFi Anywhere 2 is een stuk steviger en heeft een rits. Deze opberghoes is van een soort goedkope kunststofvezel, erg dun, met alleen een paar kleine stukjes klittenband om 'm dicht te houden. Niet eens goed genoeg om alles bij elkaar te houden, je AB zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen vallen. Ik persoonlijk had liever wat meer betaald en een hoes zoals de PureFi Anywhere 2 ontvangen.

Gebruik van de speakers

De speakers waren nog niet opgeladen, kan vooral de eerste keer even duren, maar ondertussen kan je ze wel gewoon gebruiken. Onder de ir ontvanger is een LED geplaatst welke aangeeft wanneer er geladen wordt en wanneer de accu vol zit. Helaas zit er geen laadindicator op zoals bij de PureFi Anywhere 2 - hier kan je de overgebleven lading zien wanneer de set op batterij werkt.
Het plaatsen van mijn iPhone met bumper paste wel (wat al een wonder was, met de meeste docks van je dat vergeten) maar ik kreeg geen goede verbinding met de dock connector. Had ik wel verwacht, maar da's een probleem van de iPhone in het algemeen. Met een dunne beschermhoes om mijn iPhone ging het al beter. Hij past mooi en begon meteen te laden. Heel stabiel staat de iPhone dan verder niet, maar als ik de dunne beschermhoes ook van mijn iPhone verwijder staat deze wel stevig. Jammer, ik wil de speakers op mijn bootje gebruiken en bij flinke schommelingen wil het contact dan wel eens los raken als ik mijn hoesje erop laat zitten. Logitech kan moeilijk rekening houden met alle soorten hoesjes, dus ik kan het ze niet echt kwalijk nemen. In dit geval kan ik de AUX ingang ook gebruiken.

Geluidskwaliteit

Het geluid klinkt heel behoorlijk voor het formaat speakers. De bass is natuurlijk niet zo vol als bij een normaal x.1 speakersysteem, maar als de set wordt geladen via het lichtnet wordt er wel extra bass toegevoegd. Of beter gezegd; wanneer de set op batterij opereert, dan zal er bass worden weggenomen om de batterij te sparen. Klinkt als een mooie oplossing om de batterij te sparen, maar ik had liever een knopje willen hebben waarmee ik dit ook handmatig zou kunnen schakelen. Het geluid van de S715i klinkt ook een stuk overtuigender dan de PureFi Anywhere 2, ook wanneer deze op batterij opereert. Gezien de maat lijkt me dit ook logisch, gezien de grotere drivers en de grotere klankkast.
Als je de set wat harder zet blijft deze goed klinken. Alleen bij maximaal volume, wanneer de set in het lichtnet wordt opgeladen, hoor ik wat vervorming in de lage tonen. De set kan best hard, dus bij normaal gebruik heb je hier geen last van.

Levensduur accu

Over de levensduur van de batterij kan ik niet veel zeggen aangezien ik de set pas in huis heb. De PureFi Anywhere 2 set die ik geleend heb viel tegen wat betreft accuduur. Hoop dat de S715i het beter doet. Gelukkig verkoopt Logitech losse accu's voor de S715i (voor 5,- euro) dus mocht de capaciteit van de batterij teruglopen, dan kan deze altijd vervangen worden. Ook de AB en voeding kunnen los aangeschaft worden.

Tot slot

Overall ben ik erg blij met dit setje. Als er een laad-indicator op had gezeten en een betere opberghoes bijgeleverd werd had ik een zeer goed gegeven. :)

Heb jij ook een Logitech S715i 2.0 (Zwart)?

Weet u inmiddels wel hoe het zit met de batterijduur? Ik wil deze kopen voordat ik op vakantie gaat, maar ik moet de speakers wel gewoon een aantal uur zonder opladen kunnen gebruiken.
Ik heb er geen stopwatch naast gehouden, maar ik heb een kleine 2 uur de speakers kunnen gebruiken. Hij stond toen vrij hard dus op een lager volume zal je er denk ik langer mee kunnen doen.