Garmin Zumo 660 (Europa) Review

Yotta 17 april 2012, laatste update op 17 april 2012, 1.564 views

Garmin Zumo 660 (Europa)

Pluspunten

• Uitgebreide navigatie eigenschappen
  • Extra features zoals muziek speler, foto's opslaan
  • Extern geheugen met routers makkelijk uitwisselen en importeren van anderen,
  • Robuust en absoluut waterdicht.
  • Trending en analyse werkt goed.

Minpunten

• Navigatie geluid heeft soms keuren.
  • Connectie met bluetooth werkt niet altijd direct.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Ik heb de Garmin Zumo 660 vooral gekocht om routes te rijden met m'n motor. Met MapSource bepaald ik de route en upload ik deze eenvoudig naar de Zumo 660.
Een enkele keer gebruik ik deze ook als navigatie in de auto, maar dan vooral om naar een adres te navigeren.
Beide gaat prima, route bepaling en navigatie gaat naar behoren.

In 2010 en 2011 op aanwijzingen van de Zumo 660 met de motor binnendoor naar Italie (Dolomieten) en terug gereden. Alle routes van ten voren uitgezet en per dag genavigeerd. Dit gaat prima.

Je merk wel dat het dat dit het eerste echte navigatie systeem welke veelzijdig is en waarbij je veel kan instellen en wijzigen. Het is uitgebreider dan bijvoorbeeld de TomTom Rider. De routes kan je handmatig instellen tot op de straathoek nauwkeurig, je kan de Zumo 660 gebruiken als fotoviewer en als MP3 speler.
Gekoppeld dmv bluetooth aan je mobieltje kan je het als een telefoon gebruiken. Bijvoorbeeld als je een restaurant opzoek in de POI's, staat daar vaak een telefoonnummer bij in het systeem, dit kan je dan direct bellen. Iets wat ik trouwens nooit gebruikt.

Naast dat deze extra feautures (soms overbodige) erop zitten, komen de onnoemelijke bugs ook voor.
Vervelend is vooral: Foutjes zoals een navigatiestem of de muziek die opeens weg valt. Het doorbladeren van het menu gaat soms wat langzaam, vooral als veel tegelijk wordt gebruikt. Importeren van routes gaat niet altijd in 1 keer goed, maar meestal wel.

Het resumé is toch wel dat dit de meest uitgebreide navigatie is welke op dit moment te koop is.

Heb jij ook een Garmin Zumo 660 (Europa)?

Erg mooi deze navigatie, echter vind ik bijna 500,- wel erg veel geld voor een navigatie. Tomtom heeft goedkopere motornavigatie ;)
Garmin heeft ook goedkopere alternatieven. De Garmin Nuvi 550, de Zumo 220 en Zumo 210 zijn wellicht ook interessant, waarbij de laatste onder de 300 euro te koop is. Bij de Nuvi 550 kun je het herberekenen van de routes helaas niet uitzetten, maar via mapsource is dit wel te omzeilen.

Zelf heb ik de Nuvi 550 en na het installeren van de speciale onroute motorkaart doet deze bijna hetzelfde als de Zumo 660. Ik mis alleen de bluetooth optie, dus kan de informatie alleen van het scherm halen. Zo'n apparaatje blijft onmisbaar als je vaker mooie routes wilt rijden :)

[Reactie gewijzigd door BillSpaarbank op 18 april 2012 07:48]

3e kwartaal 2012 komt er een nieuwe serie uit van garmin de zumo 350. Is goedkoper en moderner dan deze...