Lian Li PC-V2000B Plus II (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

JeRyZ 15 juni 2009, laatste update op 6 augustus 2017, 1.841 views

Lian Li PC-V2000B Plus II (ATX, Geen PSU, Zwart) (Product gekocht)

Een superkast die jaaaaren dienst gedaan heeft. Fantastisch design, superveel ruimte en mogelijkheden. Hij was duur, maar dat heb ik er ruimschoots uitgehaald.

Pluspunten

• Ruimte
  • Installatiegemak
  • Opdeling in 2 gedeelten
  • Looks, ziet er strak uit
  • Ruimte(!)

Minpunten

• Tja, dat ie wat duurder is, maar daar heb ik persoonlijk geen probleem mee
  • Kabellengte van SATA's en eventueel voeding kan een probleempje opleveren

Algemeen
Omdat ik al een tijdje mijn ThermalTake Armor heb, en die ondertussen al een paar beschadigingen heeft opgelopen, vond ik het tijd voor een nieuwe kast.
Na een paar dagen zoeken, reviews lezen, en erg hard nadenken ben ik voor de ‘Lian Li PC-V2000B Plus II V-Series’ gegaan vanwege zijn grootte(!) en de algemene looks, want het oog wil ook wat. Is wel persoonlijk natuurlijk. Besteld bij Alternate, samen met 2 witte LED fans, leek me wel mooi.

Featureset
Lian Li levert 3 casefans mee, twee ‘airducts’, alsmede een zakje schroefjes met alles wat je eventueel nodig zou kunnen hebben. Ook handig is een schroevendraaier voor de afstandhoudertjes van het moederbord, die had ik nog niet.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast zit zeer degelijk in elkaar, absoluut nergens een scherpe rand, de popnagels boven langs de zijpanelen zijn afgeschuurd, er zitten plastic ringen in de kabeldoorvoergaten, helemaal niets op aan te merken.

Indeling
De kast is in principe opgebouwd uit twee secties, de HDD’s & voeding, en ten tweede de opticals & moederbord. De twee zijn gescheiden door een aluminium tussenschot wat over de gehele lengte en breedte van de kast loopt, met een tweetal gaten om de kabels van de HDD’s en voeding naar boven te leiden. Dit komt ten goede aan de koeling, omdat de lucht van het onderste gedeelte door een 120mm fan onder aan de voorkant naar binnen wordt gezogen en door de voeding weer naar buiten wordt geblazen, en er vrij weinig naar het mobo en de rest zal ontsnappen.

Inbouwgemak
Het moederbord bevestig je aan de andere kant van de kast, dus ondersteboven, wat wel even wennen was. Op zich geen problemen mee gehad, nou ja, 1 klein dingetje waar ik zo even op terugkom. De insteekkaarten ook geen problemen, zelfs een pluspunt daar, in plaats van schroeven of klemmen voorziet Lian Li je met thumbscrews, ideaal! De opticals komen natuurlijk op de gewone plek, geen probleem. Dankzij de indeling komen de HDD’s en voeding onder bij elkaar, voeding geen bijzonderheden, de HDD’s daarentegen moeten bevestigt worden door 4 bijgeleverde schroeven erin te draaien, die precies in de 12(!) geleiders voor de HDD’s passen. Zodra ze zitten worden ze op hun plek gehouden door 2 naar beneden te schuiven klemmetjes, ze zitten zeer strak vast, rammelen zullen ze nooit meer doen…
Ik zou ook nog even terugkomen op dat kleine puntje waar ik niet bij stilgestaan had bij de aanschaf: Omdat het mobo ondersteboven zit, zitten de SATA aansluitingen op mijn P5B Deluxe aan de bovenkant, en mijn korte SATA kabels halen dat maar net! Er staan een paar langere in bestelling die weer mooi weggewerkt gaan worden.
Op het SATA-kabel probleempje na dan heb ik voor de rest geen problemen ondervonden.

Koeling
Zoals eerder vermeld worden er drie casefans meegeleverd, n voor de HDD’s, een andere ter hoogte van de CPU (exhaust) op de normale plek, en de laatste zit ter hoogte van de PCI(-e) sloten, ligt eraan of je die wilt laten blazen of zuigen, blazen lijkt mij beter.
Zelf heb ik alledrie de fans eruitgehaald, de voorste vervangen door een witte LED fan, zie je net doorschijnen, diegene naast de insteekkaarten is weg, en de exhaustfan ook, aangezien ik een waterkoelsetup heb met een 3x120mm radiator de erachter hangt. Op de PCI(-e) plek komt nog een witte LED fan, maar die moet er nog ingezet worden, doe ik nadat ik mijn waterkoelsetup even ga herindelen. (te weinig slang enzo, ondertussen nieuwe, van het weekend even regelen). Voor de rest is er erg veel plek om, in mijn geval, alle waterkoelonderdelen een plekje te geven, echt perfect.

Modbaarheid
In principe vind ik het moeilijk beoordelen of een kast modbaar is of niet, aangezien ikzelf niets heb hoeven te verbouwen. Wel zijn alle panelen groot en makkelijk te bewerken (aluminium) dus ik denk dat een beetje modder zijn gang wel zou kunnen gaan.

Prijs/kwailiteit verhouding, conclusie
Het monster is niet goedkoop met zijn 219,- maar daar krijg je wel een dijk van een kast voor terug, makkelijk inbouwen, wel even rekening houden met lengte van diverse kabels! En de berg ruimte die de kast heeft laat veel hardware toe, werkt ook makkelijk vind ik.
Samengevat heb ik absoluut geen spijt, en raadt hem zelfs aan voor iedereen die een strakke, degelijke en ruime case zoekt, en daar een centje of wat aan wilt besteden.

UPDATE
Na de kast ongeveer een anderhalf jaar in gebruik te hebben bevalt hij nog steeds erg goed, helemaal na het verbouwen en uitbreiden van mijn setup. Vrijwel alles is vervangen, onderdelen staan bovenaan.
Vanwege de ruimte kon ik alles zonder moeite losmaken en vervangen, echt een verademing. Geen geneuzel met kabels die in de weg zitten, raar manoevreren om het en en ander eruit te halen, niks van dat alles.

Het hele systeem is nu ook watergekoeld, behalve het moederbord. Alles behalve de radiator zit in de kast, de radiator hangt erachter, hier ook een toelichting: omdat mijn PSU connector precies achter het rad viel, heb ik de voedingbevestiging om moeten draaien, nu zit de connector precies goed.

Hij is ondetussen niet meer leverbaar (EOL dacht ik zelfs) maar heeft wel een opvolger gekregen in de vorm van de PC-V2010.
Deze kast is wat betreft uiterlijk vrijwel identiek, alleen heeft deze uitvoering gewoon een ATX indeling.
Mocht ik ooit een andere kast willen zal het vrijwel zeker weer een Lian-Li zijn, grote kans dat ik voor de opvolger (zou) ga(an).

Nog een update :)

Zo te zien heb ik deze kast nu een jaar of 5-6, en ondertussen is er twee keer nieuwe hardware ingegaan. Ik ben er nog steeds erg blij mee, al zou ik misschien nu gaan voor een kleinere, maar wel Lian-Li.
De reden daarvoor is dat ik al een tijdje geen waterkoeling meer draai, en de ruimte die er is, overbodig is geworden. Al mijn hardware zou dus in een kleinere behuizing passen nu.

Mijn smaak is echter niet veranderd, het blijft een mooie kast, al is mijn idee van een PC gebruiken wel veranderd. Het moet nu eigenlijk meer functie hebben dan fancy. Maar wl Lian-Li fancy ;)

Laatste update:
Omdat ik overgestapt ben naar een laptop is mijn PC verkocht... Maar zonder de Lian-Li :) Ik vond het zonde om te verkopen, ook al gebruik ik hem niet meer. Misschien in de toekomst, je weet nooit! En dan heb ik nog steeds een topkast tot mijn beschikking! :D

Heb jij ook een Lian Li PC-V2000B Plus II (ATX, Geen PSU, Zwart)?

Inderdaad topkasten, ik heb er zelf ook 1 en helemaal gemod. Alle kabels heb ik mooi weg kunnen werken en toch hangen er 7 hdd's in etc. Bovenin heb ik een radgrill gemaakt met daaronder 2 120mm fans, dus er zitten nu 6 casefans in.

Kabellengtes zijn idd een aandachtspuntje, ik heb geloof ik s-ata kabels van ong 60cm lang en een Cooler Master voeding, welke van zichzelf vrij lange kabels heeft.
Noepzor moet wel weer als eerste replyen hoor :P hoe is het daarzo in Goor ? ::P

ontopic:
Ik heb ook al jaren deze kast. In 2005 gekocht voor, jawel, 330 euries en tot op heden een vreselijk geweldige kast. Doet momenteel dienst als gameserver :)

En dat ie duur is, tjah, dat weet je als je een Lian Li koopt. Wie kwaliteit wil, moet diep(er) in de buidel tasten. Maar daar krijg je dan ook meer dan 'iets' voor terug !!

Groet Youri