Specificaties 500GB HDD met USB 2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

WD My Book Premium ES Edition 500GB 500GB Review

Mesjefskie 27 november 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.241 views

WD My Book Premium ES Edition 500GB 500GB

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • Design

Minpunten

• reboot voor eSATA

Mobiliteit Score: 3
Ik heb de Western Digital My Book Premium ES Edition 500GB gekocht bij Media Markt voor ¤144,95. De prijs is bij Media Markt aan de hoge kant maar het was de enige winkel hier in de buurt die 'm gewoon had liggen. Aangezien ik 'm eigenlijk direct nodig had, heb ik de hogere prijs voor lief genomen. Actuele prijzen vind je hier.

In de doos
In de doos tref je het volgende aan:
  • Western Digital My Book Premium ES Edition 500GB
  • USB kabel
  • Euro netsnoer
  • UK netsnoer
  • Adapter
  • Boekjes
Uit de doos
Eenmaal uitgepakt heb ik de schijf met de bijgeleverde USB kabel aan mijn computer gehangen. De schijf is geformateerd als één grote FAT32 partitie. Zodra de schijf is aangesloten, start er een installtiemenu waarin je de mogelijkheid hebt de bijgeleverde software te installeren. Deze software staat al op de MyBook. Je kunt kiezen om de bijgeleverde Google Apps te installeren alsook Retrospect Express HD, een backup tool. Ik heb niets geïnstalleerd maar de schijf gelijk geformatterd als één NFTS partitie. Qua design laat de MyBook in mijn ogen niets te wensen over. De behuizing is gemaak van matzwart kunststof en de randen zijn voorzien van een schokabsorberend rubber. Vooral de 'boekvorm' van de MyBook vind ik persoonlijk erg mooi. Ook de luchtroosters in de vorm 'morse-code' zien er goed uit. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

eSATA
De schijf heeft naast een USB aansluiting ook een eSATA aansluiting. En laat ik nu toevallig een eSATA aansluiting op mijn PC hebben zitten... Het aansluiten gaat via een eSATA kabel ( }:O ) maar deze wordt niet meegeleverd door Western Digital. Een trip naar de lokale computerboer lost ook dat probleem op... voor ¤7,50 wel te verstaan. Het is echter belangrijk dat je vooraleer je een kabel gaat aanschaffen, je de handleiding even doorleest zodat je weet dat je een I-type (e)SATA kabel moet kopen en dus niet de standaard L-type kabel. Even heen en weer fietsen dus om de kabel om te ruilen... Maar goed, met een kabel voorzien van het juiste type aansluiting, is het aansluiten het spreekwoordelijke fluitje van een cent. In mijn geval (en ik weet niet of dit met andere/echte (e)SATA controllers anders is) moet ik echter eerst de PC opnieuw starten voordat de schijf wordt herkent in Windows. Ik sluit ik de eSATA kabel aan op een bracket achterop mijn PC. Deze bracket is intern verbonden met een SATA poort op het moederbord.

Benchmark
Ik heb een tweetal benchmarks gedraaid met HD Tune. Hier zie je het resultaat van een benchmark terwijl de schijf via USB is aangesloten: plaatje.
Hier dezelfde benchmark maar dan als de schijf met een eSATA kabel aan de computer hangt: plaatje.
Ik ben geen harde-schijfexpert dus ik heb geen idee wat deze score's inhouden maar misschien dat jullie er wat aan hebben... :+

Ik heb de schijf nu een paar dagen in gebruik en ben nog niet tegen problemen aangelopen. De schijf is stil en snel en gemakkelijk in gebruik. Het enige nadeel vind ik dat als je de schijf via eSATA aansluit, je de PC opnieuw moet starten (althans, ik dan toch...).

Heb jij ook een WD My Book Premium ES Edition 500GB 500GB?

in verband met de benchmarks die je hebt gemaakt met HDTune geven de snelheid-data-overdracht weer,

Je ziet duidelijk dat bij de USB-verbinding te data op eenzelfde lijn blijft (wat ook stabieliteit geeft) MAAR bij de (e)SATA gaat de snelheid een HEEL stuk sneller, wat (e)SATA ook zo aantrekkelijk maakt, want hierdoor heb je gewoon snelheden die je bij andere HD's hebt, maar toch het voordeel behoud dat je m extern kunt aansluiten (en dus weer kunt meenemen)
De snelheden zijn goed genoeg om zelfs windows zonder (echte) vertraging te laten lopen ;)