Garmin Nvi 3590LMT (Europa) Review

mxhans196 13 april 2012, laatste update op 28 oktober 2012, 4.647 views

Garmin Nvi 3590LMT (Europa)

Pluspunten

• 5" groot scherm met hoge resolutie 800x450 pixels
  • Actieve houder, geen dagelijks geknoei met draadjes.
  • Houder heeft extra speakertje voor beter geluid.
  • Start zeer snel op uit slaapstand, is direct gebruiksklaar.
  • Zowel horizontaal als verticaal te gebruiken
  • Livetime kaart updates !
  • Stembesturing (werkt best goed!)

Minpunten

• Geen FM zender meer (geen enkele moderne Garmin volgens mij).
  • Geen MP3 speler.
  • Glanzend scherm
  • Soms spontane herstart.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Ik heb hem nog maar een dag of 5, dus ben ik nog aan het uitvogelen en zal dit reviewtje later verder uitbreiden. Tot nu toe zeer tevreden.

Mijn vorige Garmin (Nuvi 760FM) had de geest gegeven na 5 jaar dagelijks gebruik. Ik wilde natuurlijk opgeslagen locaties (ook op PC bewaard in mapsource) makkelijk kunnen overzetten op een nieuwe navigator, dus mijn voorkeur lag bij Garmin en ben ik gaan kijken bij Waypoint (Notter) in Moordrecht
Ik wilde eerst een goedkopere, maar de 3590 heeft een actieve houder (wat n van mijn eisen was), en trok mijn aandacht door de mooie scherpe beeldweergave en vloeiende bewegende beelden. Kost iets mr, maar dan hb je ook wat en ik was wel toe aan een cadeautje voor mezelf. Bij Waypoint betaalde ik 329 euro, volgens mij de adviesprijs maar ik heb hem nog niet voor een andere prijs gezien.

Jammer dat tegenwoordig de FM zender in alle modellen ontbreekt. Mijn autoradio heeft nog geen usb of cardreader voor het afspelen van MP3's. Ik heb ook nog geen andere manier gevonden om de navigatie instructies via de auto-speakers te laten gaan, wat bij mijn vorige Nvi 760FM wl kon via de FM zender. In de houder zit wl een extra speakertje wat het geluid iets beter maakt.

Tot nu toe nog geen manco's gevonden.
Installatie was makkelijk. De houder kon ik zo op de steun met kogel van mijn vorige nuvi klikken, alleen zou ik de steun die ik aan het dashboard gemaakt heb iets moeten verplaatsen om de 3590 ook verticaal te kunnen gebruiken. Klusje voor als ik tijd heb. De snelheid van het opstarten is echt een verademing. De oude Garmins konden nog wel eens erg lang bezig zijn met opstarten, zeker na een navigatie ritje. Deze is uit de slaapstand direct gebruiksklaar. Alleen de eerste keer, of als het apparaat aan de PC gehangen heeft is een 'reboot' nodig wat wel langr duurt. De 3590 zit in mijn auto onder een dashboard-plaat en onder een warmte-werende voorruit. Ondanks dat gaat de GPS-fix redelijk snel. Een externe antenne kan op de moderne Garmins niet meer aangesloten worden.

Als het apparaat aan de PC hangt geeft windows de volgende info over de interne opslagruimte:
Gebruikt: 5.86 GB
Beschikbaar: 1.42 GB
Capaciteit: 7.28 GB
Hopelijk is die 1.42 GB genoeg voor alle toekomstige updates.
Er kan ook een Micro SD kaartje in. Foto's laden vanaf de SD kaart gaat wel langzaam. Ik weet (nog) niet of de SD kaart voor meer zaken gebruikt kan worden.

De eerste software update is er ook al. Version 6.3 d.d. 9 april 2012. Installeren vanaf PC ging vlotjes, maar het apparaat moet opnieuw opgestart worden, waarbij de software update daadwerkelijk plaatsvind en dit kost wel enige minuten tijd. Toestel start dan wr opnieuw op. Info over de update staat hier:
De beschikbare ruimte is hiermee wel gelijk gedaald naar 1.35 GB.

Interface:
Het scherm heeft een relatief hoge resolutie van 800x480 pixels en laat mooie plaatjes zien. De processor is snel genoeg om vloeiende animaties te laten zien.
Het gebruik is vrij duidelijk met goede iconen en duidelijke teksten. Komend vanaf een oudere Garmin geeft het geen verassingen. De indeling van het navigatiescherm is in te stellen met 'dashboards' en de inhoud van de diverse vakjes is aanpasbaar. Het toestel is ook verticaal bruikbaar, wat bij navigeren weleens handig kan zijn.
Wat ik wl een nadeel vind is het glanzende scherm. Liever heb ik een mat scherm want bij zonlicht zijn er soms toch hinderlijke reflecties wat de afleesbaarheid minder goed maakt. Het zal wel aan mij liggen, want ook bij de moderne laptops is een glanzend scherm helemaal 'in' en ondervind ik dezelfde reflectie problemen.
Diverse wensen die we ooit in een garmin forum hadden geplaatst zijn nu verwerkt in dit toestel zoals:
-keuzemogelijkheid voor huidige rijsnelheid, aankomsttijd, huidige tijd, geschatte resterende rijtijd, verstreken rijtijd, of resterende afstand.
- In balk boven bij vrij rijden de actuele info van straat waar je op rijdt
- als je de return knop wat langer ingedrukt houd, ga je direct terug naar het hoofdmenu.
- Een verkleind plattegrondje van de volgende afslag en afstand tot die afslag
- Knoppen voor directe keuzes welke zelf zijn in te stellen.

Navigeren
Het navigeren gaat uitstekend en ruim van te voren wordt je ingelicht over de te nemen afslagen. Rijstrook assistent met vaak realistische foto's van daadwerkelijke situatie zijn beschikbaar. Ook hier is de hoge resolutie van het scherm een voordeel. Over de actualiteit van de Navtec kaarten zijn genoeg fora onderwerpen te vinden. Het kan wel eens lang duren voordat het nieuwe straatje bij jou om de hoek er goed op staat.
Het toestel is ook met de stem te besturen en dat werkt verassend goed.

Bluetooth heb ik alleen nog gebruikt voor het 'handsfree' telefoneren. Ik ben een wat oudere tweaker en heb nog geen android smartphone waar dit apparaat ook mee kan samenwerken voor nog betere verkeer en weer informatie.
De tripcomputer is direct bereikbaar door te drukken op het vakje van de snelheidsmeter.

Verborgen schermen (ook bij de oudere garmins):
Op hoofdscherm,
icoontje van ontvangst ingedrukt houden, dan krijg je info over gevonden satellieten en nauwkeurigheid.
Icoontje van batterij 6 sec. ingedrukt houden, dan volgen diverse diag en test schermpjes.

Er is nog veel meer over dit apparaat te vertellen, maar ik heb nu even genoeg getypt. Als er vragen zijn zal ik proberen deze te beantwoorden.

Update:
Inmiddels zijn we een paar maanden en twee kaart-updates verder.
Natuurlijk zijn er bij het gebruik wat meer minpuntjes tevoorschijn gekomen dan ik in de eerste 5 dagen had. Dat glanzende scherm is cht vervelend als je zon tegen hebt en een licht shirt aan hebt. De afleesbaarheid is dan gewoon slecht! Bij aanschaf van een nieuwe navigatie, TV, laptop of computerscherm staat bij mij bovenaan de eisen-lijst een mat scherm, maar als ik zo in de winkels kijk wordt daarmee het keuze-aanbod al sterk verminderd. Misschien moeten we hier maar eens een topic over starten en de fabrikanten oproepen te stoppen met die glimmende schermen!
Maar goed, ik had het over de Nvi 3590.
Het snel opstarten is een voordeel, blijkbaar staat het systeem in een standby stand als het uit staat. Ik heb hem altijd aan staan als ik rijd, maar blijkbaar heeft het systeem toch zo af en toe een re-boot nodig, wat spontaan gebeurt zonder waarschuwing. Het is mij al twee keer overkomen dat deze spontane herstart gebeurt op een moment dat ik aan het navigeren ben. Gelukkig ben ik niet van gisteren en kon op eigen verstand de juiste afslag nemen.
In tegenstelling tot eerdere berichten vind ik het (her)berekenen toch wel lang duren. Ondanks dat ik de 'berekenmodus' op 'snellere tijd' heb staan, stuurt het ding mij soms over een route waarvan ik weet dat het omrijden is.
Bij de meeste doorgaande wegen geeft de kaart ook de max. toegestane snelheid aan. Als je hierop klikt kun je deze snelheid aanpassen (bij 130km wegen bijvoorbeeld). Dit gaat per wegdeel, dus je moet dit over een bepaalde lengte steeds opnieuw doen. 'Handig' dacht ik aanvankelijk (130 en 30km wegen er in zetten), maar bij iedere kaart-update kun je weer opnieuw beginnen.
Inmiddels heb ik ook een Android smartphone erbij en een abbo-tje genomen op de Garmin verkeersinformatie. Ik kan echter niet inschatten of de verkeersinformatie nu actueler of gedetailleerder is dan via de normale gratis verkeersinfo. Ik zie wl afgesloten wegen i.v.m. werkzaamheden of ongevallen, maar ik dacht dat dat ook wel via de gewone FM aanbieders binnen komt.

Tip:
De garmin mapsource software vind dit toestel niet zomaar. In plaats van mapsource kun je de (gratis) basecamp software gebruiken.
Als je mapsource gewend ben en dit wil blijven gebruiken kan dat op de volgende manier:
-Ga naar de tripcomputer (aanklikken snelheid)
-Houd snelheidsaanduiding ca. 6 seconden ingedrukt. Nu verschijnt een 'diagnostics page'
-ga naar 'MTP Settings'
-zet 'Mass Storage' aan.
Mapsource zal nu wl je nieuwe Garmin vinden.

Zover mijn update.
Conclusie, mooi toestel, maar ik mis functies van mijn oude Garmin. Het is nog lang niet perfect. De prijs is wat hoog, maar de lifetime kaartupdates maken dit weer goed.

Heb jij ook een Garmin Nvi 3590LMT (Europa)?

Dit is al een oude review maar omdat de 3590 nog steeds nieuw te koop is wil ik toch even mijn reactie geven. Mijn eerste TomTom kocht ik op een Ipaq in 2000 of in die buurt. Maar bij de laatste TomTom die ik kocht kon ik tot mijn verbazing geen eigengemaakte routes meer uploaden en daarom deze via MP verkocht en een gebruikte 3590LM gekocht omdat Garmin die mogelijkheden wel biedt. Mooi apparaat en het grotendeels met dit review eens behalve het vreselijk slechte kaartmateriaal, veel straten of postcodes die al 20 jaar bestaan kent het systeem niet, routeconstructies zijn onnavolgbaar. Gebruik het apparaat waar je de route kent en hij stuurt je over de meest kromme routes. Volgens mij leert hij ook niet, als je bij TT vanaf je woonadres altijd linksaf gaat dan weet TT dat na een paar keer, helaas blijft Garmin je rechtsaf sturen. Ik ga een dezer weken weer een TT kopen en hou deze Garmin er bij om routes op te zetten voor een mooi ritje met mijn klassieke auto.
Ik heb 2 jaar in een Toyota met ingebouwd navigatiesysteem (ook Navteq) gereden en dat werkt perfect. Dat verbaast mij wel.
Glanzend scherm
ha ha ha... Een glanzend scherm op een navigatie? leuk om je foto's op te bekijken maar niet handig met navigeren.
Ik vind het ook onhandig, daarom staat het bij de negatieve eigenschappen. Het is echter een trend. Het wordt steeds moeilijker om nieuwe navigators of laptops met een 'mat' scherm te vinden.
Is een matte displayfolie geen optie?