Aten CS-1762 KVM-Switch (DVI, USB, Audio) Review

Dnomaid 27 november 2007, laatste update op 27 november 2007, 3.213 views

Aten CS-1762 KVM-Switch (DVI, USB, Audio)

Pluspunten

• Makkelijk aan te sluiten.
  • Alle kabels bijgeleverd (kvm kabels, seriële kabel voor firmware updates, keyboard usb naar ps2 convertor)
  • Makkelijk switchen dmv toetsencombinatie OF door knop op de switch in te duwen.

Minpunten

• Switchen naar Mac niet altijd vlekkeloos.
  • Extra USB poorten zijn Type A.

Features Score: 4
Sinds mijn vriendin bij me is komen intrekken stonden er twee computers aan het bureau in de huiskamer: mijn eigen Windows pc en haar PowerMac G5. Zij beschikte over een 20" CineDisplay van Apple en dus ging mijn 19" TFT van Medion de deur uit. Echter, het constant versteken van de DVI kabel werden we al snel moe en dus besloten we om een KVM switch te gaan halen. Belangrijk hierbij was dat de switch DVI ondersteunde, ik wou geen kwaliteitsverlies op dat prachtig scherm! Daarmee vielen bijna alle Belkin modellen af. Dus ging op zoek naar een KVM switch die DVI ondersteunt, en dit binnen een redelijke prijsklasse. Al snel kwam ik op deze Aten uit, die net de features bevatte die ik nodig had. Na wat reviews gelezen te hebben en niet echt een goed alternatief gevonden te hebben, bestelde ik hem.

En zo geschiedde, na twee maand een gevecht te voeren met Komplett.be (zie mijn shopreview) staat de swicth nu onder het bureau, en draaien beide computers met 1 scherm, 1 toetsenbord en 1 muis.

Aansluitingen:
Input: 1x DVI, 2x USB2, 2x USB Type A, 1x Speakers In, 1x Mic In
Output: 2x DVI, 2x USB, 2x Speakers Out, 2x Mic Out

Ik kan jullie verzekeren, dit is een prachtig toestel. Alle benodigde kabels worden meegeleverd, aansluiten is een eitje. Er treedt naar mijn mening gewoon geen kwaliteitsverlies van het scherm op, ik kan dan ook nog steeds gamen zonder last te hebben van ghosting oid. Switchen van machine gaat met 2x op Scroll Lock te duwen, en vervolgens op enter te duwen. Dit gebeurt ogenblikkelijk.

Ik had vooraf reeds veel research gedaan omtrent de switch, daar bleek wel eens een probleem te ontstaan bij het swictchen van PC naar Mac, omdat de Mac zijn resolutie zou omlaag halen als het scherm werd losgekoppeld. In de praktijk heb ik hier echter niets van gemerkt. Mochten er toch problemen voorkomen kan je altijd de firmware updaten, seriële kabel hiervoor is bijgeleverd.

Update: ik heb nog 2 extra usb-poorten gevonden aan de achterkant van de switch, ik heb gisteren nog eens goed de handleiding vastgenomen en toen vielen mij die plots op. All-in-one printer van HP eraan gekoppeld en die is nu dus ook beschikbaar voor onze Mac. Enig minpuntje is omdat het hier USB Type A betreft, wat trager gaat. Voor printen niet zo'n heel erg groot probleem, maar wat mij wel opviel is dat het nu 15 à 20 seconden duurt eer mijn muis terug werkt na switchen van PC naar Mac.

Ondertussen ook een ander minpuntje ondervonden: als ik mijn Mac aanzet geeft hij het DVI signaal niet altijd meteen goed door. Enige oplossing die ik vond was de Mac even in sleep zetten, en terug laten wakker worden.

Heb ook mijn firmware gisteren geupdated ivm muis issue (je weet maar nooit), maar dat heeft niet echt iets veranderd.

Heb jij ook een Aten CS-1762 KVM-Switch (DVI, USB, Audio)?

Mooie review, ben zelf ook op zoek naar een KVM switch, ook met DVI, hier heb ik wel wat aan dus. Echter een kleine opmerking:
Aansluitingen:
Input: 1x DVI, 2x USB2, 2x USB Type A, 1x Speakers In, 1x Mic In
Output: 2x DVI, 2x USB, 2x Speakers Out, 2x Mic Out
Het lijkt me dat als je 2 computers aansluit op 1 beeldscherm, de input en output omgedraaid moeten worden;) Je sluit immers 2 DVI-out aan op de switch, die het naar 1 beeldscherm toestuurt, toch?
Dit is mijn eerste productreview dus graag wat feedback :)
waarom wordt het gebruik van een hub afgeraden? (als deze extern van stroom wordt voorzien kan dit toch geen probleem vormen)

[Reactie gewijzigd door master6464 op 26 november 2007 17:23]

las ergens dat draadloze muizen afgeraden worden en minder precies zouden werken; heb jij daar ervaring mee?
Dat is altijd al mijn ervaring geweest met draadloze muizen. ;)
Nee ik weet het niet, ik zweer bij een muis mét draad. Heb wel een MX500 wireless desktop set dus ik kan het later even proberen. Daarbij moet dan wel de nota gemaakt worden dat die zowiezo minder prettig gaat voelen dan mijn G5, en dus kan ik niet echt objectief zijn daarover.
Heb wat foutjes in mijn review gezien, ik ga hem zo meteen even editen.
Dit lijkt me wel iets voor bij mij thuis, ik heb namelijk 2 systemen draaien hier.. mijn game PC, en nog een oud beestje waar ik wat Software op heb draaien die ik gebruik voor oa Flight Simulator.
Kan je gewoon switchen zonder problemen? Ik bedoel, zonder dat iets vast loopt oid..?
Ik kan het echt aanraden, switchen gaat idd echt heel goed, nog niks last gehad van vastlopers. Enkel bij oude systemen (lees: OS'en) rekening houden met het feit dat switchen voor het OS inhoudt dat je de kabels unplugged. Met oudere USB controllers zou dat wel eens problemen kunnen opleveren.
mooie review. Ik heb net ook deze KVM besteld om tussen mijn vaste pc en mijn macbook te switchen

Mischien is het wel goed om er bij te vermelden welke alternatieve KVM's je overwogen hebt en waarom je deze gekozen hebt. Het zou een hoop mensen helpen die achter een KVM aan het zoeken zijn (op GOT vind je dit ook maar wel na veel zoeken)
Goh, veel alternatieven voor een KVM switch mét DVI binnen deze prijsklasse vond ik eerlijk gezegd niet. Ik heb 'm gekozen omdat hij net de features had die ik zocht: usb, audio en dvi. Netwerk had ik niet nodig omwille van wireless in de huiskamer.
Tegenwoordig heeft Aten ook de CS62DU. Dit is een cable-KVM-switch met DVI en USB. Misschien iets minder geschikt voor de veeleisende gebruikers, maar aanzienlijk goedkoper. De prijs is momenteel ¤66,60.