Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

Froos 7 maart 2008, laatste update op 5 oktober 2008, 1.674 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• gebruik van alternatieve firmwares
  • snel in gebruik
  • goeie kwaliteit

Minpunten

• over het apparaat op zich zou ik zo geen negatieve zaken weten, de problemen zitten hoofdzakelijk in de diverse firmwares.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb deze router speciaal gekocht omdat ik wist dat ik hier andere firmwares in kon blazen. De standaard functionaliteit van dit apparaat is op zich al prima en de reikwijdte van het WLAN is op zich goed, maar het kan nog veel beter.

Momenteel draai ik er DD-WRT v24 op (beta van augustus 2007) en die draait prima. Voorheen draaide ik er v23 SP2 op en die heeft het meer dan een jaar uitstekend gedaan.

Met deze firmware kun je de power van het WLAN opschroeven van de standaard 28 miliwatt tot maar liefst 250(!) miliwatt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat dit voor de levensduur van de Broadcom chipset betekent maar ik kan je vertellen dat bij 200Mw de reikwijdte en performance fenomenaal is voor een apparaat uit deze prijsklasse (ik heb, meen ik, 59 Euro betaald). Ook de CPU kun je "overklokken" van 200 naar 250mhz. Geen idee of het daadwerkelijk bijdraagt maar hij is zeker snel.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe niet heb kunnen oplossen is dat bij gebruik van uTorrent, de router weigert andere TCP verbindingen te openen totdat ik uTorrent weer uitzet.

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

Beetje korte review, en over dat laatste probleem:
Probeer hem eens 1 stapje te underclocken, naar ik meen 184MHz.

Grtz Richard
IP Filter Instellingen (Pas deze aan voor P2P, tabblad administratie. deze op 4096 zetten