Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart) Review

dreameater 25 november 2007, 1.859 views

Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)

Pluspunten

• Goed op te gamen
  • In hoogte verstelbaar
  • Goede / Correcte kleurweergave
  • Pivot functie
  • Veel aansluitopties

Minpunten

• Prijs?
  • Enige kleuren optimalisatie vereist

Naar lang op zoek te zijn geweest naar een TFT scherm kwam ik terecht bij een Samsung 206 BW. Deze beviel mij uitermate slecht en moest ik dus weer verder zoeken.

Toen zag ik het topic in op het GoT forum en hield het nauwlettend in de gaten.
Uit dit forum kon ik concluderen dat de Dell Ultrasharp monitoren echte pareltjes moesten zijn.
Het enige wat me er nog van kon weerhouden was de (tja... ) prijs.

Maar dit veranderde snel toen ik Qsix vond , de powerseller op ebay die deze monitoren veel voordeliger aanbiedt dan Dell zelf.

Eerste Indruk:

De doos stond op mijn bed en was duidelijk stevig en vrij groot.
Ik maakte hem netjes open zoals op de doos vermeldt stond. En zag daar de eerste glimpen van mijn nieuwe beeldkanon.
Alles was goed verpakt en alles was aanwezig. ( later meer hierover).
Ook vond ik de standaard van deze monitor nog mooier dan hoe hij op de plaatjes op internet staat. Echt een geweldig mooi vormgegeven standaard.

Installatie:
Dit onderdeel was natuurlijk een eitje.
Vooral met het makkelijke bevestigingssysteem van deze monitor.
Je hoeft de standaard alleen maar achter twee inkepingen te hangen en door te drukken totdat deze ''klik'' zegt.
Vervolgens zit het scherm goed vast aan de standaard.
Kabeltjes aangesloten ( bijgeleverd) En de monitor aangezet.

Beeldkwaliteit:
Voor dit onderdeel kocht ik deze monitor dus hier waren de verwachtingen hoog.
Nadat ik de monitor had aangezet zag ik dat de kleuren dramatisch slecht in waren gesteld. Dit was zo ernstig dat ik meteen kon zien dat dit instellingen waren.
Na een half uurtje hebben gespeeld met de instellingen van de kleuren en het contrast kwam het beloofde resultaat.
Prachtige kleuren die niet overdreven fel zijn t.o.v. de Samsung monitor.
Ook de zwartwaardes vond ik echt super!

Reactietijd:
Omdat ik een gamer ben was dit ook een spannend punt.
Ik ging meteen mijn favoriete game spelen: CoD2
Tot mijn grote verbazing speelde dit echter geweldig ik merkte helemaal geen verschil met mijn oude 17 '' CRT beestje.
Dit terwijl deze monitor een Responstijd van 16 MS heeft en de Samsung een reactie tijd van 2 MS (G2G), waar ik duidelijk WEL verschil merkte vooral qua inputlag.
Dus hier ook weer een vette voldoende omdat op deze monitor gewoon prachtig ge-gamed kan worden!

Pixeldefecten:
Hierover kan ik kort zijn .. Monitor was al van tevoren getest door Qsix.eu .
En dat hebben ze goed gedaan want ik heb geen defecte pixels!

Bouwkwaliteit + Vormgeving:
Ik vind qua vormgeving deze monitor echt een voordeel hebben t.o.v. andere monitoren. Mede dankzij hij in hoogte verstelbaar is.
Wel is het zo dat als ik tegen mijn bureau aanstoot mijn scherm wat ''schommelt'.
En 's avonds als ik ga slapen en de monitor een paar uur heeft aangestaan hoor ik als ik in bed lig vaak wat knappen of ''trekken''.
Ik heb geluisterd en het lijkt te komen door de lijst om het scherm wat waarschijnlijk komt omdat hij aan het afkoelen is.
Dit werkt verder perfect en gaat heel erg soepel. Je zet de monitor in de hoogste stand, vervolgens draai je het paneel naar rechts totdat je een duidelijke ''klik'' voelt.
Daarna kun je vrij eenvoudig in je drivers het scherm laten kantelen. ( ATi CCC)

Prijs:
Tja als je voor het eerst deze prijs ziet dan denk je meteen van wat is er zo speciaal aan deze monitor.
Toch ben ik blij dat ik dit scherm heb aangeschaft omdat het een S-IPS paneel bevat. Terwijl je toch hele leuke TN 20' schermen kan kopen voor rond de 200 / 250 euro.
Ik heb dit scherm voor 380 euro gekocht bij Qsix.eu.

Verdict :
Ben uitermate tevreden over dit scherm en ga er hopelijk nog jaren plezier van beleven.
Gamen en Films kijken is echt een genot op dit scherm en de kleuren zijn fantastisch!

Echt een aanrader!

Heb jij ook een Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)?

en volgens mij is 380 euro voor een 20,1" best wel veel, had je niet beter naar een 22" of een 24" kunnen zoeken voor hetzelfde geld?
Ik heb een Samsung 226BW (22") die perfect werkt en waar ik niet eerst een half uur moet klooien voordat ik m'n kleuren goed ingesteld had (kan volgens mij wel als minpunt bij negatieve eigenschappen).

[EDIT]
Hoe zit het met de aangesloten kabels bij de Pivot Functie? en kan je het beeld niet anders laten kantelen dan door de drivers in te stellen?

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 25 november 2007 17:29]

gezien!

Verder beschikt deze monitor over een PIVOT functie waardoor je het scherm kunt kantelen. (hoe zit het met de kabels als je het scherm draait)
(kan dit niet anders, en om het beeld te laten kantelen na het scherm gekanteld te hebben moet je dat op z'n kant doen dan?)
Kheb even gekeken in het OSD maar daar kan ik niks vinden dus ik neem aan dat dit de enige manier is.
Het is wel verstandig om het voor het kantelen te doen anders is je muis ''omgedraaid'' :P
De prijs zegt niets over de grote van een scherm, dit scherm is zoveel beter kwa kleur en kwaliteit dan de Samsung 226B, de Samsung heeft een glossy panel waardoor kleuren misschien een beter contrats krijgen en zwart wat dieper zwart wordt, maar dit scherm heeft nogaltijd maar een beperkt kleuren berijk. Dit komt doordat er een TN paneel gebruikt is, dat is mooi voor games van wege de snelheid, maar niet voor de kleur echtheid.

Neem je nu dit Dell scherm deze heeft wel een volledig kleurbereik en heeft een goede zwart weergave, daarnaast is het scherm ook nog eens snel genoeg om games te spelen. (en dan ook de shooters) Ondanks dat bij de specificaties 16msec staat presteerd dit scherm in revieww vaak beter dan de TN 5-10msec panelen.

Naar mijn mening is het aan de dure kant, maar het is het ook wel waard als je het vergelijkt met de concurrentie. Daarom heb ik sinds een aantal weken ook een dergelijk scherm op mijn bureau staan.
Ik heb dit zelfde scherm, en het is gewoon geweldige kwaliteit voor een bijpassende prijs. Een groter scherm is dan ook niet altijd beter. Dat is alleen met geweren in shooters zo!
Ik heb dit scherm nu ook. Eerst een slechte samsung gehad van 22 inch.
Toen een W2207H van HP. Die had veel beter beeld en ook zo'n glossy panel. Maar de HP deed niks aan pixelmapping.

Toen heb ik de 2007WFP gekocht, en de kleuren zijn nog een keer zo goed. Mijn ps3 hangt er prachtig mooi aan met een hdmi-dvi kabel. En persoonlijk vind ik 20 inch toch fijner kijken dan 22 inch.
"En persoonlijk vind ik 20 inch toch fijner kijken dan 22 inch."

Hoe bedoel je Starck?
Nou ze hebben namelijk dezelfde resolutie: 1680x1050. En omdat ik niet erg ver van mn scherm vandaan zit komt de 20 inch toch wat scherper over, en heb ik wat meer overzicht. Ik zit een kleine armlengte van mn scherm af.
Pak je dan 24" ^^ dan heb je weer 1900x1200 (toch?)
Dan moet je videokaart dit natuurlijk wel vloeiend kunnen weergeven in ''moderne'' games:P en volgens mij hebben de beestjes daar nog wat moeite mee!

Ik kan crysis niet eens soepel draaien op 1680 x 1050 ( dx10)