Asus Maximus Formula (Special Edition) Review

Chrono Trigger 25 november 2007, laatste update op 27 november 2007, 5.029 views

Asus Maximus Formula (Special Edition)

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Prestaties
  • Stabiliteit
  • Features en lay-out
  • Indrukwekkend

Minpunten

• Verslavingsfactor
  • Wanneer komt de nieuwe DFI?

Layout Score: 5
De Asus Maximus Formula SE

De Maximus serie Asus onlangs heeft gereleased heeft zijn indruk inmiddels goed achter gelaten. Diverse sites hebben deze moederbord gekroond tot ht ultieme overclockers moederbord. Niet te vergeten dat Asus al langer dergelijke moederborden op de markt brengt (Striker Extreme, Crosshair, Commando, Blitz Extreme) en sinds een tijdje DFI’s scepter heeft gepikt. Nu lijkt Asus zijn hoogtepunt te bereiken met de Maximus serie aangezien DFI weer een comeback maakt waar veel van verwacht wordt. Afijn, de maximus serie. De meeste zullen de naam naast dit moederbord ook nog herkennen van de film “The Gladiator”. De Maximus serie brengt in totaal 3 versies op de markt, te weten; de Maximus Formula, de Maximus Formula SE en de Maximus Extreme. De laatste onderscheidt zich met DDR3-ondersteuning ipv. DDR2. Of Asus de serie nog gaat uitbreiden met de X48-chipset is bijna zeker. De Intel’s X48 is nagenoeg bijna hetzelfde als de X38 chipset en Asus moet nog een antwoord hebben op DFI’s comeback. Maar nu is het genoeg, tijd om de doos te openen!

Voordat ik de doos open..

Vertel ik eerst waarom ik dit bord heb gekocht. Ik had hiervoor dus een Asus P5B Deluxe, maar die is bij het verkeerde afschermen van de PCB doodgegaan tijdens een rit naar een LAN Party. De P5B Deluxe had ik enkele maanden gebruikt onder waterkoeling en poging 1 met DOC ging door mijn eigen klungeligheid helemaal fout :+. De rest van de hardware overleefde het en toen werd het gissen om welke vervanger ik zou kiezen. Ik ging wat surfen op internet, reviews en contest volgen en ik ben uiteindelijk naar MyCom toe gereden en heb daar een Maximus Formula SE gekocht die ze nog op voorraad hadden.

Open Sesame

De doos zelf is vrij groot en lijkt op de doos van de Asus 8800GTS en GTX videokaarten. De cover is met klittenband bevestigd een de doos zodat je die er af kan trekken en achter plastic bepaalde features op het bord kan bezichtigen (Waarschijnlijk voor demonstraties e.d.). Zodra de doos is geopend gaat het bord wat in een soort plastic cover zit er makkelijk uit. In de plastic cover is ook een extensie geluidskaart met een pci-e1x aansluiting de vinden. Alleen jammer dat de IDE/PCI sloten e.d. niet fluorescerend zijn :P. Maar het bord zelf is over het algemeen minstens zo indrukwekkend als mijn superset van 1½ jaar geleden. (X2 4800+/DFI CFX3200/X1900XTX)

In de doos die er onder ligt zitten nog leuke extra’s zoals een volledige versie van het spel S.T.A.L.K.E.R. en 3DMark06, de kabels en andere dingen. Maar het gaat me tenslotte om het moederbord zelf, de rest is bijzaak. Mijn eerste indruk is: “Wow!”. De on-board power/reset zijn enorm handig en geven licht. Ook hoe de SATA sloten geplaatst zijn imponeert en het ledje naast de SATA sloten. De waterkoelingbevestiging op de chipset is ook leuk, alleen enorme minpunt dat er geen plaats voor een P/S2 muis is op de I/O. Tegenwoordig gaat men uit van een muis met USB aansluiting :(. Maar dan nu genoeg over het bord, hoe zit het namelijk met de prestaties?

Test Setup

Hardware:
Intel Core 2 Quad Q6600 (G0 Revisie, week 32)
G.Skill F2-6400CL4D-2GBJS (Jup, die met de D9GMH chipjes)
Asus GeForce 8800GTS/320MB DDR3
WD Raptor WD740ADFD 73GB
LG GDR-8164BB 16/52x
Cooler Master Realpower 1000W
Cooler Master Cosmos 1000 (Niet gebruikt)

Koeling:
Intel Boxed Cooler
Thermalright Ultra 120 eXtreme
nVidia Retail 8800GTS cooler
Thermalright HR-03 Plus
SilverStone SSC-FM121 120mm (3)

Benchen enzo

Toen Vista Premium klaar was met installeren kon ik beginnen. Eerst drivers installeren/rebooten en maar eens het internet op en CPU-z 1.42 en SuperPi downloaden. De eerste SuperPi score op stock was niet echt schokkend; 21.094s op 1M. 3DMark06 resulteerde in een 10562. Toch maar beginnen met overclocken, want dit was tergend saai :P.

Overklok Paradijs!

Met Stock cooling:
Ik had voor ik windows installeerde al stiekem snel in de BIOS gespiekt, maar nu pas was het verantwoord om alles door te spitten. Bij de boot krijg je trouwens heel vet zo’n republic of gamers logo te zien die zich zelf rood kleurt. In de BIOS zit een categorie die zich richt op overklokken. Dit is iets in de trant van Extreme Tweaking of iets in die richting. Het eerste was ik deed was de FSB verhogen naar 333MHz en rebooten (erg handig is ook dat je de geheugenfrequentie mee ziet veranderen naarmate je de FSB verhoogt of verlaagt). Zonder problemen kwam ik windows met idle temps rond de 40 graden. Rebooten en fors genoeg de FSB gelijk verhogen naar 400MHz. Dit ging niet gelijk zonder problemen .

Toen besloot ik maar wat dieper te kijken en wat te rommelen met de PCI-e frequentie, multipliers en geheugenlatencies en voltages. Af en toe rebooten en benchen Uiteindelijk kwam ik op een maximale stabiele 3,58GHz wat toch wel een dikke prestatie is met boxed cooling. SuperPi gaf een 14.665s. Toen werd het tijd om de andere cooling te plaatsen :D.

Met een Ultra 120 eXtreme, HR-03 Plus en drie FM121’s:
Zoals ik al dacht ging overklokken zo soepel als wat, want de G0 Kentsfield gaat als boter samen met de Formula SE. En de HR-03 Plus lijkt ook echt gemaakt voor de 8800GTS. Na veel uit proberen en dergelijke ben ik gekomen tot een overclock setup die er als volgt uit ziet:
Q6600 @ 4078MHz (9 454) 1.525V // D9GMH @ 1024MHz CL4-4-4-5 1T 2.65V // 8800GTS @ 706/2175 De temps waren erg gungstig. Op load werden de cores slechts 48 graden en de cpu zelf 47 graden. De gpu was na een hoop gebench gepeaked op 69 graden.

Als benchmark resultaten kreeg ik het volgende:

SuperPi Mod 1.5 XS: 12.644s
3DMark06: 14855
3DMark05: 21833

Netjes dus, een waardig overklokmoederbord dus :).

En ten slotte..

Is mijn mening over dit moederbord gevallen als positief! Niet echt verwonderlijk, maar het moet er toch staan. Dit moederbord spring op dit moment in de overklokwereld overal uit en terecht. Mijn setup draait wordt as we speak gestressed. En over enkele uren kan ik een oordeel over de stabiliteit vellen!

Dus, kopen of niet?

Ik zeg, als je het geld hebt en je bent gek en je houdt van hardware; doe maar. Maar op eigen risico, want het kan enorm veel van je vrije tijd vellen om de verslavingsfactor goed te doen. Dit moederbord kostte me 279 en niets rechtvaardigd zo’n belachelijke prijs voor een moederbord, alleen misschien het feit dat ik op het gebied van hardware aankopen soms rare sprongen kan maken.

En dan ga ik nu verder overklokken! Meer results komen nog! ;)

Heb jij ook een Asus Maximus Formula (Special Edition)?

verslavingsfactor als negatieve eigenschap?

Is dat niet positief? =D
Niet als je nog een vriendin of een sociaal leven hebt :+ :P
Jij snapt hem. Tallozen boze sms'jes en waar blij je nou, wordt je niet blij van :+, maar het is natuurlijk enigzins scynisch die minpunt ;).
Verslavend h :P
Ik zit ook te denken om zo'n bord aan te schaffen als ze wat gezakt zijn in prijs.

Ook een zeer nette overclock voor een Q6600!
279 euro? Had je niet eventjes de PW in kunnen kijken? :P
Eerm.. als rechtgeaarde tweaker, wil je dat ding hebben zodra je je zinnen er op zet denk ik, en niet een dag of wat wachten tot ie per post komt.. 8-)
toch wel een hoop geld, op pw staan toch veel goedkopere ;)
Naar de computerboer gaan is sneller (H)
Erg mooie review, heeft mijn kooplust positief benvloed! :D
P/S2? komop jongen. Ga es met de tijd mee :P Wel een X38 bord kopen maar nog steeds een oeroude muis gebruiken? Wat klopt hier niet ;)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 29 november 2007 02:22]

Ik heb een 4 poorts KVM switch en daar komt natuurlijk geen USB snoer uit.
maximus formula ook wel P5E hahahaha er zit een gat in van 100 euro....

als ik mijn P5E sticker eraf peuter staat er ook Maximus Formula onder er zit alleen niet zoveel meuk op het bord of bijgeleverd, wel moet ik zeggen dat de geluidskaart perfect is hoor die bijgeleverd is en het bord ook natuurlijk uhuh en alle kabels voor sata zaten erbij echt perfect!!

Oh wel eens gehoord van PS/2 naar USB converter?? Zijn gewoon leverbaar!!

[Reactie gewijzigd door tijgetje57 op 20 december 2007 13:37]

Hij moet van USB naar PS/2 slimpie ;)
die bestaan ook....
Ik heb zelf ook een maximus formula, en ben er ook erg blij mee.
Zo iets simpels als een onboard IDE led, ideaal, met mijn transparante kast. En de voltageleds, ik overclock niet, dus niet nodig, maar het oog wil ook wat.