Logitech H800 Review

EvertSchut 9 april 2012, laatste update op 9 april 2012, 2.155 views

Logitech H800

Pluspunten

• Handig: Afstandsbediening en geluid draadloos
  • Opvouwbaar
  • Mic weg te vouwen en dan als luister-headset te gebruiken

Minpunten

• Pairen vereist niet meegeleverde software
  • Pairen ging pas na 4x goed
  • Tik soms
  • Mag steviger

Features Score: 5
Voor gebruik in een auto zocht ik een headset die niet de laptop waar hij aan zit ging beschadigen. Ik dacht daarom aan een bedrade headset met haakse stekkertjes, omdat die rechte stekkers bij gehobbel op de achterbank misschien je laptop stekkers van binnen kunnen stukmaken. Een headset met haakse stekkers vinden bleek lastig. Oordopjes met haakse stekkers zijn er zat maar ik zocht ook een microfoon en iets dat meerdere mensen konden dragen (demonstraties). Een draadloze headset was net zo'n elegante oplossing, daarom de H800 besteld.

De review is gebaseerd op een eerste ervaring, en ik zal hem later aanvullen. Lees de review van skoozie eerst voor een goed totaalordeel incl nuttige foto's. Mijn review is (nu nog) gebaseerd op gebruik icm de meegeleverde nano-usb bluetooth dongel in een Win7 machine, dus niet op laptop of telefoon waar de meerwaarde van Bluetooth pas echt telt.

Features
Dit is een mooi ding qua concept:
  • Bediening draadloos: (na installatie) werkt de next knop op Foobar 2000 en dat is meer dan geinig: handig! (Echter de volume knop gaat naar de headset zelf, niet naar Foobar maar zo werkt het ook.)
  • USB dongle (nano receiver) kan in headset opgeborgen worden, hij is ook te gebruiken met smartphone (kom ik op terug als ik ervaring mee heb) of laptop met ingebouwd bluetooth.
  • En natuurlijk geluid draadloos, inclusief microfoon.
  • Microfoon zonder hinder weg te klappen en hele set is opvouwbaar.
  • Bereik van 10 meter wordt soms wel, soms niet gehaald. Er staat WiFi dicht bij aan (netzoals bluetooth ook 2.4 GHz). Buiten achter dubbel glas na 4 meter al geen verbinding weg, terwijl ik de nano-dongel kan zien. Maar dit modern dubbel glas is een goede blocker. Binnen is ca 8 meter goed te doen.
  • Prima concept.
Daarom geef ik voor features een zeer goed.

Ondersteuning
Dan ga ik nu even heel erg mopperen over de ondersteuning. Die is normaliter bij Logitech vlekkeloos.
Ik geef een dikke onvoldoende voor pairen en de exacte procedure hieromtrent en niet meeleveren software hiervoor. Eea vind je wel via Google (link), alsnog kom je dan bij Logitech, daar vind je de benodigde software om te pairen. Ik gebruikte pairing_utility_1.00.009.
Met deze procedure en pairing utility kostte pairen op Win7 machine (HP 6000) 4 pogingen. Tot mijn verbazing lukt het na de zoveelste keer ineens wel (meerder USB poorten geprobeerd).
na installatie komt er nog een audioappraaat bij in Win7

Het boekje is wel >1 cm dik maar bevat weinig info maar wel in tig talen en flauwekul over klantservice verbetering en hoe accu af te voeren.
boekje is dik genoeg maar bevat toch weinig info

Wat juist niet in boekje staat is visueel welke knoppen je in moet drukken (next en volume up, maar als je het ding niet eerder gebruikt hebt is dat geen routine en als het niet werkt wil j zekerheid dat je de procedure wel goed doet).

Verder over boekje: Opladen accu staat met een icoon beschreven, maar ze moeten eens bij Ikea in de leer gaan: bedoelen ze nou dat je om 3 uur de acu moet opladen, dat het in 1 kwartier klaar is of dat ie drie uur geladen moet worden? Hel laatste antwoord zal het vast zijn, maar het is suf dat met zoveel papier hier niet even wat over wordt uitgelegd. Hoe lang accu dan meegaat, staat ook niet in boekje.
kwartier of drie uur laden?

Dus:
- Pairen op PC was gedoe, vereist extra software, gaat niet in 1x goed
- Niet meeleveren software: slecht, zeker voor deze prijs.
- Auto detectie via Logitech site vond wel mijn wireless keyboard en muis maar niet de headset.
- Boekje wel dik maar niet wat je nodig hebt.
- Opladen accu staat met vaag een icoon beschreven, niet echt helder.

NB: Ik stop dit onderdeel niet bij "features" in de beoordeling, dat lijkt me niet eerlijk. Het ding stikt van de knoppen en blinkt juist uit in veelzijdigheid. Ik zet de slechte ondersteuning bij eerste opzet bij bouwkwaliteit: ik vind het product qua software niet helemaal af. Ik heb USB apparaten gezien waar drivers etc. gewoon op staan en zichzelf installeren, waarom niet bij deze H800?

Kwaliteit geluidsweergave
Met de headset aan op Foobar 2000 is het geluid best aardig. Ik ben redelijk audiofiel en mis de helderheid, openheid en diepe luchtige bas van mijn Sennheiser H580-precision. Ik luisterde oa naar Adele in de Live Royal Albert Hall, 24 bit 192 kHz, voor zover Windows dit kan doorgeven via USB/Bluetooth. Ik ben bang dat het naar 16bit is teruggezet. (Ik heb met 16 bit overigens goed geluid gehoord van een uitstekend loopwerk en DA converter, maar Windows die het terugzet is niet ideaal.)

Zet ik, gedwongen door de lege accu van de H800 na een paar uur, weer de HD 580 op dan hoor ik een veel emotionelere zang en het enthousiasme in het publiek komt echt over. Dat mis je dus op de H800. De Senheiser 580 precision heb ik ooit niet voor niets gekozen en ik ben er al jaren blij mee als een kind, vele andere Sennheisers of dure koptelefoons bieden niet dergelijk geluid. Maar voor de prijs is het geluid van de H800 goed, ik hoor de instrumenten mooi apart en na een paar uur luisteren verveelt hij me niet. (Moet de accu niet te snel leeggaan, dan gaat ie vreselijk hinderlijk piepen.). En, eerlijk is eerlijk, na een tijdje H580 word ik ook wel moe van alle details en de warmte daarvan, de op de oren gedragen (en dus minder warme oren) H800 heb ik uren opgehad tot de batterij me dwong hem af te zetten.

Dus: Dit ding koop je vooral voor de handigheid, van die draad af zijn is erg prettig. Als je meetelt dat er een nano USB receiver (dongel) bij zit en een microfoon op zit en vele handige toetsen, wat allemaal van het budget van de koptelefoon af gaat, dan valt het geluid best mee.

Score: 4.

Kwaliteit geluidsopname
geen mening, komt nog.

Gebruiksgemak
- Handig product, na installatie.
- Prima draagcomfort. Houdt andere geluiden niet buiten. Niet te warm (misschien wel beter draagcomfort dan Sennheiser 580 op dit punt, mn oren worden minder warm na lange tijd).
- Accuduur moet ik nog ervaren. Ik krijg nu na een uur of 2-3 constant 3 hinderlijke piepen. Zal wel betekenen accu bijna leeg. Best snel, maar ik zal het even in de gaten houden als het anders wordt edit ik dit wel weer. De piepjes zijn weer een "undocumented feature" (weer eens niet in boekje). Ik zou liever die laatste 30 minuten gewoon luisteren ipv constant die stomme drie piepjes te horen!!

Bouwkwaliteit en afwerking
- Een echt plastic ding, voelt redelijk aan maar ik heb degelijker spul gezien van Logitech. Ik ben bang dat scharnieren wel een keer kapot gaan. Oordeel: Voldende-goed maar:
- Door slechte eerste installatie ervaring (zie boven) hier een slecht gegeven. Zo verwacht ik het niet van Logitech.
- Ik heb nu een aantal keren een harde tik gehoord terwijl ik op 1 meter van de nano ontvanger zit te werken. Of dit software is of bereik, ik weet het niet maar wel hinderlijk. Het lijkt samen te gaan met de PC die het misschien net even te druk heeft soms. Volume headset lager zetten en output PC hoger maakt de tik in het geluid minder gemeen maar toch.

80 euro en dan: Qua features: zeer goed.
Voor puur een koptelefoon met dit geluid, voldoende-goed. Ik denk dat je voor iets meer veel beter geluid hebt (Sennheiser oid). Werkt niet in 1x uit de doos.
Score: 3-4, net wat je het meeste waard vindt.

Algemene beoordeling
Ik denk wel dat ik dit een handig ding vind; je kan beter in het begin wat gedoe hebben dan de rest van de levensduur. De eerste indruk is dat het heel handig is om niet alleen het geluid maar ook de bediening draadloos te hebben. Mooi concept, best goed uitgevoerd, maar mag iets degelijker, beter klinken, echt in 1x werken. Het geheel lijkt me best wel goed.

Vraag
Ik ben trouwens benieuwd naar de latency, de vertraging die er zal zijn van microfoon naar de andere kant en hoe lang het duurt voordat je geluid hoort. Echter hoe dit te meten weet ik nog niet. Zijn er mensen hier (gamers?) die ervaring hebben hoeveel de latency is en hoe je dit meet?

Heb jij ook een Logitech H800?

Goede review, alleen jammer dat er geen enkele foto van de headset zelf is... Ik heb zelf de H530. Ziet er lomp en goedkoop uit, maar is zeker ook een heel fijn headsetje...
In de tweede alinea staat link naar andere review met fots headset zelf. Omdat ik.maar vier fotos kan plaatsen heb ik andere fotos gepubliceerd om plaatje aan te vullen...
Grappig, het kan dus wel, hoe jij het beschrijft had ik ook verwacht. Ben beniewd of ik wat geksheb gedaan of dat mijn setje niet was gepaired. Thnx evert
Ik heb ook een H800 en herken de problemen met pairen slechts deels. Met Bluetooth apparaten is het inderdaad lastig maar met de bijgeleverde ontvanger niet. Vanuit de doos was de headset daar namelijk al aan gekoppeld. Installatie was dus een kwestie van ontvanger in de USB-poort, de koptelefoon als standaard afspeel apparaat instellen en hij was klaar voor gebruik. In principe is de pairing-software dus niet nodig.