Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio L1 (Zwart) Review

Fevida 7 april 2012, 1.208 views

Philips Fidelio L1 (Zwart)

Pluspunten

• Hoogwaardige en evenwichtige geluidskwaliteit
  • Prima draagcomfort
  • Geen zweet-oren
  • Goede bouwkwaliteit (gebruik van aluminium i.p.v. kunststof)
  • Afstandsbediening met microfoon bijgeleverd

Minpunten

• Misschien iets aan de dure kant voor de niet-audiofiel.
  • Alleen in het zwart verkrijgbaar
  • Als een merknaam belangrijk voor je is, is de naam Philips misschien niet prestigieus genoeg voor je.

Heb deze hoofdtelefoon aangeschaft om thuis of op mijn werkplek muziek te kunnen luisteren. Na verschillende ervaringen met andere merken en modellen zijn er drie punten die ik belangrijk vind; geluidskwaliteit, draagcomfort en bouwkwaliteit.

Geluidskwaliteit beoordelen blijft natuurlijk altijd iets persoonlijks. Zelf ben ik het type luisteraar met een redelijk brede muziekvoorkeur, maar met de nadruk op rock en jazz. Hierom vind ik het ook belangrijk dat een hoofdtelefoon gewoon een evenwichtig en breed spectrum weer geeft en niet specifiek op alleen indrukwekkende bas-weergave (Beats by Dr. Dre) of juist een ultra direct studio/monitor geluid weergeeft. En wat mij betreft lijkt Philips hier een heel goed evenwicht in gevonden te hebben! Als bron gebruik ik een smartphone of notebook met lossless muziek. Het eerste wat me opviel is dat ik nauwelijk of niet de behoefte heb gehad om iets met een equalizer aan te passen. Zowel het lage, midden en hoge gebied klinken rijk, warm en realistisch. Ook het bereik is echt indrukwekkend, zeker het in lage! En wat is het toch heerlijk om de muziek die ik normaal gesproken in de auto of op een goedkopere installatie beluister eens in volle glorie te horen. Ieder detail komt boven drijven. Een ervaring die me doet denken aan het voor het eerst bekijken van een film in HD wanneer SD je enige echte referentie is. Aangezien ik geen echte audiofiel (wel echte muziekliefhebber) ben vind ik het moeilijk om iets kritisch over de geluidskwaliteit te melden. Met wat googlen kan je bijna wetenschappelijk reviews over dit product vinden, die overigens ook veelal positief zijn.

Het belang van draagcomfort is denk ik niet te onderschatten bij een hoofdtelefoon. En ook op dit punt kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn. De oorschelpen zijn bij mij precies groot genoeg om helemaal over mijn oor te gaan zonder dat het oor zelf druk ondervind. Het materiaal is een heel zacht type leer. Mijn ervaring is dat leer normaal gesproken te hard aanvoelt in vergelijking met stoffen oorschelpen, die op hun beurt weer veel te snel verslijten en lelijk worden. Dit type leer lijkt het beste van twee werelden te combineren. Al heb ik hem nog maar een paar weken in gebruik, ik ben redelijk overtuigd van de slijtvastheid terwijl het lekker zacht aan voelt. Wat betreft instellen van de pasmaat doet hij precies wat je verwacht. De hoofdband is net boven te oorschelpen uit te schuiven, dus ook geschikt voor mensen met een minder symmetrisch hoofd. En tussen de band en de oorschelpen zit een draaipunt zodat de oorschelpen altijd op het hoofd aansluiten.
En ook belangrijk, geen zweetoren! Het ontwerp is namelijk "half-open". Dit betekend dat de oorschelpen niet hermetisch afgesloten zijn, er is ademruimte. Dit schijnt ook positief voor de geluidsweergave te zijn. Bijkomend nadeel hiervan is overigens dat mensen die bij je in de buurt staan redelijk goed mee kunnen luisteren. Ook het omgevingsgeluid wordt nauwelijks geblokkeerd. Deze hoofdtelefoon is dus echt voor thuisgebruik gemaakt, niet voor in de trein.

En nu de bouwkwaliteit. Philips heeft zichzelf hierin echt overtroffen. Er zijn eerder prima hoofdtelefoons in de Matchline en Cineon-series gemaakt, maar deze waren allemaal van kunststof, ook de draaipunten. Een keer er op gaan zitten, en knak. Maar de L1 lijkt wel in de koude oorlog door de Russen geproduceerd te zijn. De band en de draaipunten zijn geheel van aluminium vervaardigd. Hij voelt echt heel stevig aan, er verbuigt niets, terwijl hij nauwelijks of niets zwaarder is dan kunststof modellen. Wat ook opvalt is dat de kabels niet in de draaipunten zitten met en naast lopen in de vorm van een kort krulsnoertje. Het draaien van de oorschelpen heeft dus geen invloed op de bekabeling. Verder komt er een snoer van ongeveer 10 cm uit de hoofdtelefoon met een vrouwtjes mini-jack. Tevens zijn er twee snoeren bijgeleverd voor het aansluiten op een bron van ongeveer 1 meten. Een met afstandsbediening met ingebouwde microfoon en een zonder. De afstandsbediening en microfoon blijkt i.i.g. prima te werken op Apple-producten. De snoeren hebben tevens een mantel die knoopvorming voorkomt.

Heb jij ook een Philips Fidelio L1 (Zwart)?

zal de prijs weer zakken voor dit product? ik zie dat hij minder dan 200 euro heeft gekost. nu is hij bijna 250