Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Lenovo ThinkPad T520 (NW64BMH) + 3 jaar garantie Review

mkools24 6 april 2012, laatste update op 6 april 2012, 3.022 views

Lenovo ThinkPad T520 (NW64BMH) + 3 jaar garantie

Pluspunten

• Weinig warmte en geluid.
  • Strak, robuust en erg zakelijk
  • Geweldig toetsenbord en touchpad

Minpunten

• Lage schermresolutie
  • Accuduur
  • Mobiliteit
  • Geen USB 3

Ik was op zoek naar een nieuwe laptop en waar ik eerst zat te denken aan een ultrabook van Dell of Asus heb ik daar toch maar niet voor gekozen. Ik ben altijd al fan van Lenovo geweest wat betreft zakelijke laptops, ze zijn robuust, snel genoeg en besteden vaak veel aandacht aan het touchpad en toetsenbord wat belangrijk is wanneer je er heel de dag achter zit en geen externe muis bij de hand hebt.

Verder is voor mij de uitstraling van een laptop belangrijk, als je met een Thinkpad bij een klant komt ziet dat er beter uit dan wanneer je met een Macbook Air binnen wandelt. Die dingen zijn leuk voor consumenten maar bedrijfsmatig ben ik er geen fan van.

Wat ook nog meespeelde is dat ze bij centralpoint, waar ik hem besteld heb een aanbieding hadden voor EUR 699,- excl btw. waar de meeste webwinkels pas beginnen bij 1100 euro inclusief btw. Het betrof wel een demo model maar de laptop is gewoon splinternieuw, alleen het plastic was open geweest meer niet en hij rook zelfs nog helemaal nieuw, goede deal dus dacht ik zo.

Voor het geld wat ik bespaard heb met die deal heb ik gelijk een OCZ 60 GB msata SSD schijf gekocht en 4 GB extra geheugen geplaatst (8 GB totaal) en dus de bestaande 2 x 2 GB vervangen. 8 GB is ook het maximale van deze laptop maar dat lijkt mij ruim voldoende.

Voor wie interesse heeft ik heb dus deze SSD gekocht:

En dit geheugen (x2): http://tweakers.net/price...kingston-ktl-tp3b-4g.html

Het mooie is dat de SSD schijf in een apart slot wordt ingebouwd, de SSD schijf is even groot als een paar toetsen op het keyboard en kun je dus naast de bestaande harddisk inbouwen (in dit geval 320 GB) dus je hebt snelheid voor je OS en hoge capaciteit storage met de additionele 7200 rpm 320 GB schijf welke, mocht je dat willen ook kunt vervangen voor een 2.5 inch SSD schijf (zie afbeelding 1). Het inbouwen is allemaal een fluitje van een cent trouwens en kun je dus prima zelf doen.

Het is dus een 'gemiddelde' laptop, het is geen snelheidsmonster maar hij is zeker ook niet traag, zeker niet na het toevoegen van de SSD maar het is wel een zakelijk notebook, je moet dus niet verwachten er MW3 op te kunnen spelen.

Features

Het notebook is rijk aan features, zo zijn 4 USB poorten aanwezig, 2x USB 2.0 aan de linkerzijde, 1x eSata poort te gebruiken als USB 2.0 ook aan de linkerzijde en nog een USB 2.0 aan de achterkant rechts. Eindelijk een laptop met niet slechts twee USB poorten wat dus postief is.

De overige zaken die je op de meeste laptops vind zijn ook aanwezig zoals een webcam, een SD cardreader, een display port poort, 1394, een modem, netwerkkaart en Wifi.

Ook is een fingerprint reader aanwezig voor authenticatie wat op zich prima werkt. Ook is er gezichtsherkenningssoftware aanwezig waarbij het systeem automatisch gelockt wordt zodra je van je scherm wegloopt, allemaal handige zakelijke features dus.

De software van Lenovo is dus erg goed, mocht je de laptop een keer opnieuw installeren dan is dit ook geen probleem. Met lenovo system update vindt, download en installeert hij automatisch alle software en drivers die bij het type laptop horen. Geen lang gepruts dus met losse MSI-tjes downloaden.

Scherm

Het scherm is niet geweldig, althans de resolutie is vrij laag met 1366x768 wat op een 15.6 inch scherm toch wel redelijk aan de lage kant is. Storend is het echter niet en als je de laptop puur zakelijk gebruikt maakt het ook niet zoveel uit, je hebt alleen iets minder ruimte om te multitasken hoewel je uiteraard altijd een externe monitor kunt aansluiten.

Het scherm is wel mat, niet reflecterend. Ik heb persoonlijk een hekel aan die crystal bright schermen ed. leuk voor thuis maar niet voor op kantoor.

Bouwkwaliteit en Design

Voor een 15.6" laptop is de thinkpad fors, heel fors. Links en rechts van het toetsenbord zitten twee grote speakers die zeker een centimeter of 6 breed zijn. Het is dus geen kleine jongen en dat maakt de laptop minder geschikt voor iemand die veel reist.

Het voordeel van de groote is wel de koeling, geen lawaaierige fans of een heet chassis waardoor je hem niet op schoot kunt nemen. Dat is dus allemaal dik in orde.

Ook voelt de laptop erg stevig aan, zoals de meeste Thinkpads dat doen en naar mijn mening blijft het daardoor één van de beste zakelijke laptops.

Keyboard an touchpad

Zoals al gezegd, het keyboard en vooral het touchpad zijn geweldig. Het touchpad voelt stroef aan en heeft echt profiel waardoor het erg makkelijk te bedienen is, het is zelfs een genot om mee te werken. Ook het toetsenbord werkt erg fijn en het ziet er allemaal even strak uit (zie ook de foto's).

Accuduur

De accuduur is altijd een probleem bij laptops, Volgeladen gaat hij een uur of 3 mee maar bij zwaar gebruik loopt dit al heel snel terug. Wel is er een batterij upgrade beschikbaar naar een 9-cel batterij waardoor deze 10-12 uur mee zou moeten gaan maar wat ik lees op andere websites is het een uurtje of 5 in de praktijk.

Ook belangrijk is de prijs, de thinkpad is wel wat aan de dure kant en als er geen demo model was geweest voor deze prijs had ik er denk ik geen 1100 euro voor betaald. Voor die prijs krijg je echter wel heel veel terug en het mag ook wel iets kosten wanneer je 8 uur per dag achter je laptop zit.

Deze laptop is, mits voor zakelijk gebruik, zeker een aanrader. Mocht je echt meer behoefte hebben aan mobiliteit en accuduur ga dan voor de W of nog beter de X series van de thinkpad. Dit is echt een portable workstation en dus niet geschikt als je elke week in het vliegtuig zit.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad T520 (NW64BMH) + 3 jaar garantie?

Ben je zeker dat je laptop een usb 3.0 aansluiting heeft?
Ik zit hier namelijk achter iets zwaarder geconfigureerde T520, en deze heeft geen usb 3.0, wel een eSata poort die ook dienst doet als usb.
Je hebt helemaal gelijk, hij leek op een USB 3 poort dus ik ging er een beetje vanuit, ik zal het aanpassen thanks!
waar baseer jij dit op?
Als je met een nette laptop bij de klant komt lijkt het me niet zo belangrijk of het nu een Apple is of een Lenovo ofzo.
Het apparaat moet niet afleidend zijn (Vies, beschadigd, veel herrie en bij direct gebruik met de klant traagheid of instabiliteit).
Verder ben ik het wel eens dat Lenovo's degelijk zijn. De werktijd op de accu vind ik echter tegenvallen. De accu's blijven wel behoorlijk lang stabiel wat degradatie betreft.

[Reactie gewijzigd door JW1 op 6 april 2012 13:29]

Wat betreft de accu: Lenovo doet er wel veel aan om een zo lang mogelijke accuduur te kunnen krijgen. Zo hebben ze software die dat kan bereiken (deze gaat de accu-degradatie ook tegen). Daarnaast kun je ook tal van oplossingen voor een langere accuduur kopen (soort docking-station met accu, uitstekende accu) en kun je voor een 5 jaar oude laptop nog steeds accu's van ze kopen.

Daarnaast kan Lenovo ook niet heel veel doen aan de accuduur, of ze moeten een grotere erin doen. De ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie staan namelijk vrij stil. Op het moment dat er krachtigere hardware in komt dan gaat de accu gewoon korter mee. Bij andere merken zul je dan ook niet veel beter uit zijn.

Overigens is 5 uur nog best aardig voor een 15 inch laptop. Ik heb zelf een T420 met een 9 cel accu en ik haal makkelijk 8-9 uur.
waar baseer jij dit op?
Geheel uit ervaring, ik kom bij heel veel bedrijven over de vloer (waar ook veel andere IT-er's werken) en wanneer iemand met een macbook binnenloopt (of uberhaupt iets van Apple) krijg je toch wisselende reacties. De één vindt het geweldig, de ander vindt het niks. Ik heb al heel wat productieve uren verloren zien gaan aan (anti) Apple discussies. Daarom heb ik liever een zo neutraal mogelijke laptop die de aandacht niet trekt.

En zoals danielkraak zegt, Mac is inderdaad vrij fancy, gericht op design. Je komt ook een beetje over als patser als je met zo'n ding bij de klant komt en als de klant toevallig anti-apple is heb je je eerste minpunt al te pakken ;)

Dit geldt overgens niet alleen voor Mac's hoor, ik zou ook niet binnen willen lopen met een consumenten Packard Bell met 17" scherm en allerlei toeters en bellen. Een Thinkpad 'ademt' gewoon zakelijkheid, strak, rechte hoeken, zwart, geen onnodige poespas. Iets wat ik bij andere merken niet kan vinden.
dat soort discussies kun je vrij snel afkappen. Dat het een kwestie van smaak is: fair enough. Maar dat de industrie vergeven is van fanboys (alle kanten uit) ... echt, het is anno 2012, get a life ;)

Thanks voor de gebalanceerde uitleg iig =)
Ik blijf Mac, en waarschijnlijk de schrijver ook, toch wel een beetje een fancy-merk vinden. Macbooks zijn prima en fantastische laptops, maar een ThinkPad oogt wat mij betreft een stuk zakelijker en professioneler.
gemiddeld congress rondgewandeld afgelopen tijd? zaken als iPad's zijn overal te vinden. Natuurlijk is het een fraai merk wbt looks, maar zie bv mijn eigen review van de macbook pro waar ik op werk, ideaal voor creatieve ZZP'ers, maar verder nogal niche markt ding.

ben zelf altijd overtuigd van: gebruik wat je nodig hebt en zijn merken overrated
Vind het wat zonde dat je voor de I5 versie gekozen hebt..
Ik heb hier de i7 versie met een i7-2670QM en een resolutie van 1600x900, alsook 8Gb erin.
(NW95HMH)

Ben er zeer tevreden van !
De batterij gaat toch een goede 6 - 7 uur mee bij gewoon gebruik.

De achterste USB poort is wel geen USB 3.0 (usb 3.0 is blauw).
Omdat de poort geel is wil zeggen dat deze poort altijd onder spanning kan gezet worden, bv om dingen op te laden.
Ook als het toestel uit staat ;-)
Al geruim een jaar een Lenovo T520 in mijn bezit.
Upgrade gedaan te weten een SSD Intel 520 120GB, en 2x4gb Corsair Vengeance 1333MHz
Werkt prima hier en is lekker snel.
Mijn conclusie is toch dat een SSD een betere upgrade is dan een i7 i.p.v. i5