Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad W520 (NY54MMH) Review

Tom90 6 april 2012, laatste update op 6 april 2012, 2.886 views

Lenovo ThinkPad W520 (NY54MMH)

Pluspunten

• Goede CPU/GPU
  • 4 Geheugen sloten
  • Lange accuduur

Minpunten

• CPU whine
  • Duur

Na een aantal laptops te hebben gebruikt (zo’n 5 in korte tijd) Ben ik eindelijk op een echt goede gestuit. De Lenovo W520. Ik keek vooral naar het kwaliteit scherm, aansluitingen, performance en heel belangrijk de garantie voorwaarden/periode. ;)

Aansluitmogelijkheden
De Lenovo beschikt over genoeg aansluitmogelijkheden.
Aan de linkerkant van het apparaat bevinden zich de volgende aansluitingen:
Displayport
Switch van Wireless
De achterkant bevat:
Power input
Accu
1x USB 2.0 die ook voor stroom kan zorgen als het apparaat op standby staat.
Rechterkant:
1 Gbit LAN aansluiting
DVD Drive/Ultrabay
Headphone aansluiting
SD Cardreader
Expresscard
Voorkant:
Switch om de klep open te doen.
Zoals je ziet zit er aardig wat op. Dit was ook één van mijn eisen. :)

Prestaties
De Lenovo is erg snel. Er zit wel verschil in of hij nou op Accu werkt of op de Adapter, dat merk je al bij het opstarten. Uitleg: Hij start sneller op als hij aangesloten is op de adapter, omdat in de bios het staat ingesteld dat hij op accu op erg lage prestatie werkt. Dit is niet storend, je merkt er weinig van met SSD. ;)

De laptop heeft de volgende specificaties in het kort:

Intel Core i7 2860QM @ 2,5 tot 3,5 GHZ met turbo modus.
16GB DDR3 Geheugen
15,6 inch MAT Full HD scherm
Nvidia Quadro 2000M 2GB/Intel HD3000
Samsung 830 256GB SSD
Intel Ultimate-N 6300
Ik heb de laptop ook even 3Dmark06 laten doen en er kwam een score van 11237 uit. Dit is prima te noemen voor een non-Gaming laptop.
3Dmark06 score

Ik werk vooral met veel programma’s tegelijk en deze machine blijft overal snel mee. Een paar VMware machines aan Office,Internet geen probleem.

Temperatuur
De Lenovo blijft aardig koel onder normale werk omstandigheden. Bij voorbeeld Emailen, internetten, VMware draaien en nog meer programma's die ik open heb staan. Op de adapter aangesloten blijft de fan ook draaien, dit is erg zachtjes dus niet storend te noemen. Als hij op de accu werkt probeerd de laptop hem ''passief'' te koelen, dit is in te stellen in de ''Power manager''.

Onder idle met VMware in de achtergrond.

Tijdens een run van 3Dmark06

Constructiekwaliteit
Ja hier moet Lenovo zich mee bewijzen, en dat doen ze. De laptop voelt degelijk aan en heeft sterke ijzeren scharnieren. Laptop heeft ook een mooi genoemde “Thinkpad Roll Cage” dus hij moet als hij valt nog heel blijven en op kunnen starten.

Werktijd op accu
Laptop word standaard uitgerust met een 9 Cells batterij. Ik heb er hier 2 van bij zitten. Werktijd is gemiddeld zo’n 6 uur met normaal gebruik (wlan brightness op de helft) Als je alles uit zet en het scherm op de minste brightness (waardoor het ook eigenlijk bijna onleesbaar wordt) kan hij het 9 tot 12 uur uithouden. Op volle prestaties wil het wel is schommelen tussen 3 en 5 uur.

Kwaliteit beeldscherm
Goed! Hij heeft een 95% Gamut en heeft dus echt goede kleuren nauwkeurigheid. Laptop beschikt over een ingebouwde Patone X-Rite module. Dat wil zeggen als je de software inschakelt en naar jou verlangen in te stellen, kan je de klep sluiten en gaat hij het scherm kalibreren. Het werkt erg goed.

Geluidskwaliteit
Geluid kocht ik hem eigenlijk niet voor, het is prima te noemen natuurlijk geen Dell XPS geluid. Het geluid is zuiver en ideaal te regelen met de hardware buttons.

Draagbaarheid
Voor deze laptop in zijn klasse is hij echt licht te noemen! Het viel mij reuze mee toen ik hem ging optillen. Hij is dan ook maar 2,6 Kilo. Dus dat is prima.

Ik ben tevreden met de Lenovo hij werkt altijd stabiel (tot nu toe) en is erg snel. Jammer genoeg zit er wel een beetje CPU whine op, dat wil zeggen dat je een rare hoge pieptoon hoort. Dit is alleen het geval op accu stroom, maar is te regelen met Lenovo’s powermanager dat je het zo minimaal mogelijk hoort.

Dit is trouwens me 1e review, als er opmerkingen zijn hoor ik het wel ;)

**Update 6 April 2012
Temperatuur bijgevoegd
3dmark06 bijgevoegd

• Samsung 830 256GB SSD
  • Logitech Nano VX
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad W520 (NY54MMH)?

Je noemt de belangrijkste dingen wel. Ik heb zelf een Lenovo Thinkpad X201 tablet, die was 200 euro goedkoper. Zie mijn review. De specs van de W520 zijn echt fantastisch goed, ik snap helemaal hoe goed deze machine moet zijn. En daar betaal je flink voor.

Geef je drie sterren voor de prijs omdat je het ding gewoon duur vindt? Want op de lange termijn is dit apparaat niet duurder dan de concurrentie. Lees: als je hem vijf jaar gebruikt (hee, het is een Lenovo, die gaat prima vijf jaar mee hoor) dan heb je de concurrent die de helft kost alweer moeten vervangen.

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt (bij prestaties):
Bedoel je dat hij op de accu langzamer opstart? Wellicht zit in de power manager ingesteld dat als je de lader lostrekt, automatisch een powersaver aangezet wordt. Bijvoorbeeld door het beeld te dimmen, maar belangrijker: door de Core i7 niet in de turbostand te laten gaan. Kan ik op de X201 ook instellen, maar heb ik uitgezet. Voordeel: je kunt zelf bepalen wanneer je snelheid nodig hebt. Nadeel: je vergeet dat je het ding niet op stroombesparing hebt gezet voor een lange dag werken, en dan moet hij alsnog voortijdig aan de lader. Oftewel: je kunt het uitzetten, je moet zelf weten of je dat wilt.

Nog meer over de stevigheid: mijn X201 is nu een jaar oud, maar ziet er als nieuw uit. Op de matte bovenkant van het scherm zie je nauwelijks krasjes, gewoon omdat het mat is. Een glimmende consumentenlaptop krast al na een week. En ik kan het ding aan het scherm optillen, het is niet te geloven hoeveel profijt je van de rollcage hebt. En magnesium-aluminiumlegering is gewoon ontzettend duur. Daar betaal je voor: degelijkheid. Koop anders vooral een vergelijkbare Acer: die kost de helft, maar gaat ook maar 2 jaar mee. De Lenovo gaat 5 jaar mee.

Kleine opmerking: sommige plaatjes geven een error 403.

Aanvulling: de cpu whine herken ik ook. Erg irritant, maar je raakt eraan gewend.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 5 april 2012 23:34]

Ja dat is dan ook wel weer zo. Maar het blijft een dure aanschaf! Het is het ook wel waard ;) Ben er blij mee!

Over het accu stukje is aangepast ;)

Moet er nog meer bij de review ?:)

[Reactie gewijzigd door Tom90 op 5 april 2012 23:48]

Die vijf jaar mee kun je alleen hard maken als Lenovo ook daadwerkelijk vijf jaar fabrieksarantie biedt. In de praktijk vallen laptops na een paar jaar al uit elkaar, toetsen die los laten, etc.. Ik heb zelf ook een Lenovo, was in 2006 een enorm duur ding, maar inmiddels zijn toetsenbord en batterij al kapot. Helaas, het zijn verder degelijke apparaten. Maar voor die prijs koop ik liever elke twee jaar een nieuwe laptop uit een lager prijssegment.
Mooie review!
Mijn Lenovo X61 (okt 2007) heeft ook nog geen krasjes. Ik ben er ook blij mee, geen glimmende laptop & scherm, geen onnozele lampjes, degelijk, niet al teveel herrie, lekker toetsenbord.

De piep die je CPU whine noemt komt mij ook bekend voor. Bij mij was het opgelost door het geluid van de ingebouwde microfoon te dempen (wordt door mij niet gebruikt). Dus bij mij is het geluid niet afkomstig van de CPU.
Weet je zeker dat het bij jou niet hetzelfde is?
Weet je zeker dat het bij jou niet hetzelfde is?
Nee het is echt de CPU, als ik me microfoon demp hoor ik het nog, maar heb alles zo nu ingesteld dat het mij niet stoort, en ik er niks meer van verneem. Sowieso op de adapter hoor je het helemaal niet ;)

En het went vanzelf!
Mooie review idd.
Was de keuze voor een Nvidia Quadro200(m) bewust? Het is een kaart die oa hardware acceleratie bied voor de Adobe suite. En idd geen gaming kaart is.

- als je wel eens een spel speelt, hoe ervaar je dat?
- if not, op welk vlak ga de je Quadro inzetten? Best een specifiek beestje namelijk.

Vergeleken met bijvoorbeeld mijn eigen MacbookPro 5.1 (Nvidia9600mGT) is dit ding drie keer meer een mobiele editing worksuite puur op hardware.
Mooie review idd.

- als je wel eens een spel speelt, hoe ervaar je dat?

Met games wil hij nog aardig vlot zijn, als voorbeeld heb ik Battlefield 3 geinstalleerd.
Op medium met 4x aa bijvoorbeeld wil het spel vlot afspelen, heb niet gekeken hoeveel FPS maar het is speelbaar en heb heel weinig lag.

Hoe ik verder de Quadro nog in ga zetten is nog niet bekend, dat is voor de toekomst ;)
Ik heb deze laptop ook. Echter komen mijn bevindingen niet helemaal overeen met de review schrijver. Ik vind het geluid wat deze laptop produceert wel vrij irritant. Dit komt door het volgende. Bij mij draait hij constant terwijl ik toch echt heb ingesteld dat hij passief moet koelen als dat kan, maar wat het irritant maakt is het feit dat hij regelmatig heel kort op een hoger toerental gaat draaien. Dit geeft een zeurende ervaring. Ook de accuduur klopt volgens mij niet helemaal. Als ik de laptop zwaar belast(lees: Gamen) dan is het met een kleine 2 uur toch wel voorbij. Ook vind ik de laptop te zwaar, ook al begrijp ik dat hij relatief licht is.

Voor de rest ben ik wel tevreden over de laptop
- Goede Netwerkkaart
- Mooi scherm
- fantastisch toetsenbord
- bij rustig gebruik lange accuduur

De review vind ik goed
Oke, maar onder volle prestaties, heb ik niet ''Gamen'' geplaatst. Dat doe ik toch bijna niet op dit apparaat, en als ik dat doe zet ik hem op de adapter om de prestaties vol te benutten. ;)

Ik vind hem toch echt niet zwaar in vergelijking met een normale 15,6 inch Asus. Een Dell Latitude E6500 (15,4 inch) weegt toch echt naar mijn beleving veel meer. :)
Persoonlijk het grote minpunt is de degelijkheid van de usb connectoren. Hoeveel ik er wel niet onderogen heb gehad waar ze afgebroken waren. verder wel goede laptops
Dat ligt denk ik meer aan het gebruik en het omgaan met de laptop. Je moet ze ook niet vervoeren met USB sticks of andere apparatuur er nog in. ;)
Ik heb nog nooit een Lenovo gehad die < 5 jaar tijd iets moest laten vervangen. Ik krijg volgende week mijn W520, dus ben blij met deze review, bevestigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt!
M.b.t ventilatorgeluid: Ik gebruik op al mijn Thinkpads de "TPFancontrol" van troubadix, een freeware programmatje, waar je zelf ook de temp drempels kunt instellen (fan niveau 1, 2 etc). Op niveau 1 tot bijv. 55 graden Celcius is het vrij onhoorbaar. Voor W520 is er de "Fancontrol4W520" variant.

De enige minpunten van mijn bevindingen met een W520: blikkerig geluid en een baksteen van adapter !
Op de 135 Watt adapter werkt hij ook.

Als hij uit staat en louter moet opladen werken de 65 en 90 Watt adapters ook.

Het geluid is inderdaad prut, maar is softwarematig nog wat te verbeteren.

TPFancontrol is inderdaad helemaal top.
Tip, Lenovo Thinkpads hebben als unieke feature (!) dat je een maximum percentage kan instellen tot waar de batterij oplaadt (bijv. 80%), op die manier gaat de batterij VEEL langer mee (niet qua werktijd, maar wel qua levensduur).
VAIO's hebben dit ook, dus zo uniek is het ook weer niet ;)
je komt het verder bijna niet tegen, maar goed om te weten dat VAO's het ook hebben, het zou eigenlijk een standaard feature moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 7 april 2012 02:06]