Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Shure SE215 (Zwart) Review

GrwN 5 april 2012, laatste update op 17 november 2015, 5.886 views

Shure SE215 (Zwart)

Pluspunten

• Kwaliteit (geluid en bouw)
  • Accessoires
  • Gebruik

Minpunten

• Misschien de high die iets té aanwezig is.

Dit is mijn eerste review :)
Als er dingen missen or fout zijn ingevuld, laat het even weten.

Nadat mijn Sennheiser CX 300 de geest hebben gegeven ben ik op zoek gegaan naar sub-100 euro in-ear oordopjes. Ik stel redelijke eisen aan de geluidskwaliteit en heb heel wat reviews en vergelijkingen bekeken en gelezen. Hier kwam het merk Shure vaak naar boven.

De oordopjes gebruik ik dagelijks op m'n werk en onderweg i.c.m. mijn iPhone.
Zelf luister ik naar verschillende soorten muziek: rock, pop, drum 'n bass, alternative rock, hip-hop, etc.

De verpakking

De verpakking is simpel open te maken. Een kartonnen doosje waar je het plastic, dat de dopjes en accessoires bij elkaar houdt, zo uit kan schuiven. Geen mesjes o.i.d. nodig.

In de verpakking zit:
  • De SE215 natuurlijk
  • 6 verschillende dopjes (rubber in de maten 3 maten en zacht traagschuim in 3 maten)
  • Een tasje om alles in mee te nemen.
  • De handleiding en garantieboekjes
  • Een pinnetje om de dopjes mee schoon te maken
Kwaliteit

Bouwkwaliteit
De behuizing is van hard plastic en voelt degelijk aan. De kabels zijn van stug rubber/plastic. Deze kunnen echt wel een stootje hebben. Waar de kabel uit de behuizing komt zit een stukje stevig plastic om de kabel heen. Hiermee kan de kabel gebogen worden (stuk wat over je oor hangt). Deze is makkelijk te buigen en blijft na een paar keer buigen goed in de gewenste positie staan.

Geluidskwaliteit
De eerste dag dat ik deze dopjes gebruikte dacht ik dat ik doppen met een productiefout gekocht had.
Ze klonken blikkerig en goedkoop. Maar net zoals andere speakers moeten deze ook eerst 'wennen'.
Na 2 dagen klonken ze al een stuk beter. Nu ik ze een paar weken heb klinken ze volgens mij zoals ze moeten zijn. En het is werkelijk alsof je in een discotheek of concertzaal staat.

De bas is diep maar niet te hard.
In vergelijking met de Sennheiser CX 300 is hier de bas vlakker en scherper net zoals de mids (niet zo wollig als de Sennheiser)
Klein minpuntje is misschien dat de high iets té aanwezig is maar het is niet storend.

Gebruik

Het gebruik van deze oordopjes is in mijn ogen top!
In het begin is het een beetje oefenen om de dopjes goed in te krijgen omdat ze omgekeerd in je oor zitten.
De kabel hangt namelijk over je oor.
Het voordeel hiervan is dat je geen zere oren krijgt omdat er geen hard platic tegen je oren aan zit.
Aan de kabels zit een verstelbaar stuk rubber die je (als je de kabel over je rug laat lopen) achter je hoofd vast kan zetten zodat de dopjes goed op zijn plaats blijven zitten.
Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor sporters of on-stage door ze als monitor te gebruiken.

Je hebt de mogelijkheid om de kabel te vervangen voor een iPhone / iPod kabel zodat je een afstandsbediening hebt waarmee je je bron kan bedienen.

Beoordeling

De kwaliteit en het geluid van deze oordopjes zijn goed tot zeer goed te noemen.
Zeker voor de prijs van deze dopjes.

• iPhone 4s
  • Apple Macbook Pro
  • Windows 7

Heb jij ook een Shure SE215 (Zwart)?

Ze klonken blikkerig en goedkoop.
Ik heb ze vandaag binnen gekregen, maar vond juist dat de bas een beetje overheersend was.
Maar voor de rest klonk het prima.
Geef het een paar dagen, de dopjes moeten eerst even inkomen. Duurt een paar uur.
lijkt op gehoorapparaat :P
Bij shure gaat bouwkwaliteit en geluidskwaliteit voor design.. Ik heb zelf de SE115.. Al bijna 2 jaar werkt dit ding zonder enige kabelbreuk. Echt waar voor je geld!
Ik heb deze oordopjes ook sinds een week.
Ik ben er wel tevreden mee.

Het geluid is erg gedetailleerd en klinkt erg vol en helder.
De bas wordt niet versterkt en voor bas intensieve muziek zijn deze oordopjes dus niet aan te raden. (De high-end modellen hebben wel versterking)

Qua draagcomfort is het toch wel tricky. Ik heb redelijk kleine oren en bij mij ligt de oordop in de oorschelp tot aan de rand. Het oordopje op de foto is niet de daadwerkelijke lengte. Het oordopje kan op die manier wel irritatie veroorzaken aan de oorschelp. Het inkrijgen van de oordopjes is in het begin ook vrij moeilijk.

Overal desondanks een goede aankoop, maar ik heb hem nog nooit vergeleken met ander oordopjes in dezelfde prijsklasse.
Hoe goed sluiten ze af tegen omgevingsgeluid? Ik mag mij elke dag 3 uur in het openbaar vervoer begeven en zou het toch zeer aantrekkelijk vinden als ik niet het zoveelste verhaal over een glaasje te veel meekrijg van mijn medereizigers