Apple iBook G4 (G4 1.0GHz; 256MB; 30GB; Combo; 12.1"TFT; OS X NL) Review

Q 25 juli 2007, 1.774 views

Apple iBook G4 (G4 1.0GHz; 256MB; 30GB; Combo; 12.1"TFT; OS X NL)

Pluspunten

• OS X
  • Unix onder de motorkap
  • Geen virussen, spyware
  • Erg klein
  • Niet zo zwaar
  • Erg stil
  • Ergonomisch, aansluitingen aan de zijkant
  • cdrom = slotloading, geen risico op afbreken, beschadigen

Minpunten

• De 800 mhz versie is snel 'genoeg' maar ook geen snelheidsmonster
  • 30 Gb is wat krap, zeker als je eigenlijk ook je mp3 collectie er op kwijt wil.
  • nu defect door kapot moederboard, na 2.5 jaar.

Ik heb eigenlijk de apple iBook g4 800 mhz, maar die is als product niet beschikbaar. De specificaties zijn afgezien van de processor vrijwel gelijk. "Natuurlijk" koop je een apple voor OS X, gebruikersgemak, geen spyware, geen virussen en 100% unix onder de motorkap, dus geen noodzaak om te dualbooten met linux ofzo. Als laptop is de 12" iBook ideaal. De schermresolutie van 1024 x 768 is in het tijdperk van de vette breedbeeld laptops misschien wat aan de krappe kant, maar blijkt in de praktijk prima te voldoen. Ik heb ook nog een pc met 22" scherm, maar daar doe ik praktisch niets meer mee. De 12" is dermate klein en licht dat je veel liever met dat ding op schoot in een luie stoel gaat zitten.

De trackpad van het ding is lekker groot en zeer nauwkeurig. Apple is zo verstandig geweest om alle relevante aansluitingen, zoals usb en dergelijke aan de linker zijkant te plaatsen en niet, zoals bij veel pc laptops, aan de achterkant, wat een farce is qua gebruikersgemak. Het aardige van het 12" model is het feit dat de laptop op de zeer smalle tafeltjes past van de oudere dubbeldekker treinen met groene of rode bankjes. Ideaal voor het kijken van films of gewoon werken. De mobiliteit van de iBook is groot. Waar je ook mee bezig bent, je klapt gewoon het scherm dicht en je loopt weg, de sleepmode is werkelijk ultiem genot. In sleepmode verbruikt de laptop vrijwel geen energie.

Ik heb helaas wel het scherm moeten laten vervangen ivm witte vlekken. Maar nu doet hij het weer uitstekend. Het is wel verstandig om een doekje of het bijgeleverde schuim tussen scherm en kb te doen om het scherm netjes te houden, anders kan het gebeuren dat het vuil van toetsen op het scherm komt. En dan heb ik mij nog ingehouden over OS X. Top ding.

- nu defect door kapot moederboard, na 2.5 jaar. dat is minder.

Heb jij ook een Apple iBook G4 (G4 1.0GHz; 256MB; 30GB; Combo; 12.1"TFT; OS X NL)?