Chaintech 7NJS, nForce2 SPP (Lan, Sound, 1394, Sata) Review

4AMD 20 april 2005, laatste update op 22 april 2005, 1.424 views

Chaintech 7NJS, nForce2 SPP (Lan, Sound, 1394, Sata)

Pluspunten

• Veel features en aansluitingen
  • Zeer stabiel, zelfs bij 24/7 gebruik
  • CBOX frontpaneel geeft de temperatuur van de in de processor ingebouwde temperatuursensor weer
  • 4 USB 2.0 aansluitingen op het CBOX frontpaneel
  • Dual channel (bij gebruik van twee geheugenmodules)
  • Wordt geleverd inclusief ronde IDE kabels en diskdrive kabel
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Slechts 2 USB 2.0 aansluitingen aan de achterkant
  • SATA aansluitingen zitten onderaan het moederbord
  • SATA aansluitingen zijn niet stevig
  • Bijgeleverde sleutelhanger (wellicht) overbodig
  • Actief gekoelde northbridge door fan
  • (liever een groter koelblok zonder fan)

Layout Score: 4
Toen ik in juni 2003 besloot een nieuwe computer aan te schaffen heb ik een groot aantal tests gelezen, waaruit bleek dat de Chaintech Zenith CT-7NJS een goed moederbord voor AMD Athlon XP processoren was, gebaseerd op de eveneens zeer goed geteste nVidia nForce 2 Ultra chipset.

Het moederbord was een van de duurde Socket A planken, maar had dan ook heel veel features en aansluitingen. Na uitgerekend te hebben wat de features en aansluitingen die ik nodig dacht te zullen hebben als losse onderdelen zouden kosten kwam ik tot de conclusie dat dit moederbord voor mij veel aantrekkelijker was dan een eenvoudiger moederbord met losse onderdelen voor de rest van de features.

Ook zat er bij de Chaintech Zenith CT-7NJS een CBOX 5,25-Inch frontpaneel. Op dit frontpaneel zit onder andere een display van twee getallen, waar tijdens het opstarten POST codes op weergegeven worden, wat handig is in het geval van problemen. Eenmaal opgestart wordt in de display de temperatuur van de in de AMD processor ingebouwde temperatuursensor weergegeven. De rest van het frontpaneel bestaat uit de volgende aansluitingen: 4x USB 2.0, 1394, koptelefoon en microfoon.

In de door mij gebruikte kast, de AOpen H700A, zit er bovenin de kast, boven de voeding, een rek voor maximaal vier 3,5-Inch apparaten. Hierin wou ik mijn twee Serial ATA harde schijven doen, maar toen bleek dat de bijgeleverde SATA kabels (net) te kort (60 cm) waren omdat de SATA aansluitingen onderaan het moederbord zitten. Na twee nieuwe SATA kabels van 90 cm gekocht te hebben kon ik beide schijven probleemloos aansluiten. Wanneer de harde schijven geplaatst zouden worden onderin de kast, in hetzelfde rek als waar de diskdrive inzit, zijn de bijgeleverde kabels wel lang genoeg.

Een ander nadeel van het moederbord is het feit dat er maar twee USB 2.0 aansluitingen aan de achterkant van het bord zijn te vinden. Bij mij waren beide al snel vol en moest ik een USB 2.0 HUB aanschaffen, terwijl ik aan de voorkant vier USB 2.0 aansluitingen had zitten, waarvan ik er soms hoogstens 1 gebruik. Aan de achterkant vier en aan de voorkant twee (of zelfs ook vier, de nForce chipset ondersteunt acht USB 2.0 poorten) USB aansluitingen was volgens mij een betere verdeling geweest.

De installatie van het moederbord in de behuizing ging gemakkelijk. Ook het installeren van de verschillende onderdelen op dit moederbord leverde geen problemen op. Ik vind mijn aankoop na de tot nu toe opgedane ervaring nog steeds zeer goed geslaagd, de computer (en daarmee het moederbord) wordt dag en nacht gebruikt en werkt tot op de dag van vandaag stabiel en probleemloos.

Wanneer het nu weer juni 2003 was zou ik exact hetzelfde moederbord aanschaffen, maar wanneer ik nu een nieuw moederbord nodig zou hebben dan zou ik een moederbord voor Socket 939 AMD Athlon 64 processoren zoeken welke over de features beschikt die ik nodig heb, waar een mooi frontpaneel bijzit en goed beoordeeld is in tests van moederborden. En daarbij zou ik naar aanleiding van mijn ervaringen dan zeker naar Chaintech Zenith moederborden kijken, bij de nieuwe moederborden van deze fabrikant zijn namelijk de meeste nadelen van dit moederbord opgelost.

Heb jij ook een Chaintech 7NJS, nForce2 SPP (Lan, Sound, 1394, Sata)?

Ik vraag mij af hoe de ondersteuning is van Chaintech. De site (www.chaintech.dk, die in de pricewatch staat) doet het niet, en ik zou graag willen weten of er bijvoorbeeld vaak een nieuwe BIOS uit komt. :)
De site van Chaintech die werkt is www.chaintech.com.tw.

Op dit moment komen er niet zoveel bios updates meer uit voor dit moederbord. Hier vind je de bios updates van dit bord.

Ik bezit zelf de non-ultra versie van dit moederbord.