Silverstone Sugo SG06BB-450 (Zwart) Review

guidonno 12 april 2012, laatste update op 13 april 2012, 1.135 views

Silverstone Sugo SG06BB-450 (Zwart)

Pluspunten

• Support van Silverstone!
  • Degelijk
  • Licht!
  • Mooi
  • Krachtige SFX voeding van 450Watt
  • Tot Dual slots 25CM grafische kaart
  • Volwaardige desktop pc icm socket 1155/1156 of FM1

Minpunten

• Front USB niet sterk
  • Zijkant deuken kleine beetje in als er kracht op gezet wordt
  • Geen stoffilters aan de zijkant.
  • Resetknop aan de achterkant

Kwaliteit voeding Score: 5
Klein is fijn? :o

Sinds een half jaar twijfelde ik al over de aanschaf van een mediacenter/servertje. In de tussentijd zijn er veel systeempjes langs gekomen waarvan ik dacht dat deze geschikt waren. Aangezien ik al veel componenten in huis had ben ik daar nieuwe componenten bij gaan zoeken. Ik had al een ATX behuzing/400Watt voeding en een mooie Quadcore processor. Al snel kwamen de problemen van hoog energiegebruik en een luidruchtige pc. Tevens vond ik de behuizing groot en lelijk (Lak zwart).
Ook een kleine M-ATX in een kleinere behuizing was voor mij niet voldoende, ik wilde een handzame pc met toch genoeg PK’s onder de motorkap! Een behuizing die stevig is, prettig is om naar te kijken en op 1 hand getild kan worden!

Bouwkwaliteit en afwerking:
De bouwkwaliteit is erg goed! Het gebruikte materiaal is degelijk en de toegepaste overbrengen zien er goed uit. Tevens is het rek voor de harde schijf erg stevig en kan niet trillen. De rubberpoten aan de onderkant moeten trillingen tegengaan. De voorkant van de pc is geborsteld zwart(zie foto)
Een prachtig aanzicht voor onder de tv!

Twee zaken vallen mij als Tweakers direct op:
De kap om de behuizing deukt in als je er kracht op zet. Dit is verder niet erg maar geeft wel aan de het plaatmateriaal niet al te dik is. Gelukkig blijft de behuizing ondanks het dunnere materiaal wel stevig. Het voelt als een achterkant van een Samsung Galaxy 2! Aan de andere scheelt dit wel veel in gewicht. De behuizing is op 1 hand te tillen!
De behuizing heeft een niet al te sterke USB aansluiting aan de voorkant. Deze zat na 1 jaar al los maar functioneerde nog wel goed. Ik heb contact gehad met silverstone om de Front USB PCB te vervangen; ‘’5 dagen later had ik een nieuwe USB PCB in de brievenbus’’ Een perfecte service silverstone!

Inbouwmogelijkheden:
Hert betreft een M-ITX behuizing. Erg klein (Zie foto) maar toch kan er gebruik gemaakt worden van flink wat rekenkracht. Er kunnen socket 1156/1155 en FM1 moederborden in met 2 bankjes geheugen. Kies voor LP geheugen. Wil je in de toekomst een stillere CPU koeler dat is daar nog ruimte voor, anders zit het geheugen in de weg. Naast het geheugen en de CPU kan er ook gekozen worden voor een flink grote grafische kaart. Er is ruimte voor een dual slots 25cm videokaart. Aan de linkerkant van de behuizing in zit een extra grote opening om de warmte af te voeren. Vergeet hierbij niet dat de interne meegeleverde voeding 450Watt is. Niet alle videokaarten zullen dus geschikt zijn samen met een Quadcore CPU. Maar een I5-2500 + GTX 560TI(23cm) moet dus geen probleem zijn op stock speeds.

*Er passen enkel Slimline DVD/Bluray drives in de mediacenter

Koelingsmogelijkheden:
De behuizing beschikt over voldoende koelings mogelijkheden. Bovenop, links zijkant, rechts zijkant zitten grote gaten voor toevoer en afvoer van koele/warme lucht. Opvallend is dat bovenop geen ruimte is voor een ventilator. Op de voorkant na heeft de behuizing verder geen stoffilters! Lekker stofhappen voor een 24/7 pc. Een goed excuus om oma te gebruiken voor de aanschaf van panty’s. ;) Hiermee kan je deze gaten afsluiten.

Na een beetje meten kwam ik er al snel achter dat er icm van LP geheugen ruimte is voor een (Big) Shurikan CPU-fan. Leuk voor de lichte overclockers! Let wel op dat het PCI-Express niet belemmerd wordt. Voor het zware werk moet je overgaan op waterkoeling ivm ruimtegebrek.

Vormgeving:
De vormgeving blijft een persoonlijke kwestie. Ik vind de behuizing erg strak. Mooi geborsteld en strakke lijnen. De zijkanten hadden van mij dicht gemogen. Front intake -> Back outtake is meestal voldoende. Echter spreek je met een open zijkant een grotere doelgroep aan. Begrijpelijk van Silverstone!

Installatiegemak:
Een processor vervangen gaat moeilijk, je kan slecht bij de kabels en het kost veel tijd om ergens bij te komen. Tevens lijkt het mij een nachtmerrie een correcte videokaart te kopen en om deze erin te passen. Mijn advies is om goed te informeren of de kaart past om de behuizing mee te nemen naar de winkel. Wellicht is er een Tweakers in de ‘’Vraag en aanbod’’ waarbij je een kaartje kan ophalen en gelijk kan passen ;)

Niks meer dan logisch met een M-ITX? 8-)

Modbaarheid:
Over de modbaarheid kan ik weinig vertellen. Hier ben ik nog niet aan toe gekomen. Doordat de behuizing erg laag en klein is kan je er leuk mee modden. Alle parts zitten in het zicht en door bij plexiglas + Led te gebruiken wordt dit erg aantrekkelijk. In de behuizing worden wel kleurrijke kabels gebruikt vanaf het front paneel. Deze moeten dan even ingebonden worden ;)

Er zijn mods die de drivecage weghalen en een 3.5 schijf rechtop aan de zijkant hangen. Soms voor de airflow, maar de meeste om de radiator van een H50 cooler er in te hangen. Bedankt ''Dipje2''!

Kwaliteit van de voeding:
Het laatste maar zeker niet onbelangrijk, de voeding! De 450 Watt voeding beschikt voor voldoende vermogen om een krachtige CPU/Videokaart aan te sturen. Hierbij komt kijken dat deze voeding ook nog is erg kleine is (SFX) 13*7*9CM. In de voeding zit ook nog een kleine fan die hem erg koel en stil houdt. Zelf heb ik mijn I3-540 al flink opgeschroefd naar 3,8GHZ zonder problemen. Binnenkort zal ik de pc ook een losse videokaart krijgen voor eventueel lan’s die ik bij ga wonen. Om dan wat pit uit de processor te halen zal ik hem flink overclocken. Hiervan geef ik tegen die tijd nog een update

Prijs en conclusie
Een prachtige pc voor een zeer schappelijke prijs icm met de voeding. Een SFX voeding van 450Watt kost al snel 65,- Dit samen met een degelijke en mooie behuizing lijkt mij meer dan schappelijk _/-\o_

Voor eventuele aanvullingen vraag raak!

• Gigabyte GA-H55N-USB3
  • Kingston 4GB 1333MHz DDR3
  • Intel Core i3 540
  • Samsung 154UI 1,5TB HD 5400RPM

Heb jij ook een Silverstone Sugo SG06BB-450 (Zwart)?

Ik vind de prijs van dit kastje echt idioot hoog, wat vind je beter aan deze case dan aan de lianli's?
Bv. de Lian Li PC-Q08B vind ik een prachtige kast. Deze blijft en een stuk duurder dan deze Silverstone behuizing icm met een 450 Watt voeding.

De Lian Li vind vind ik niet onder een tv passen met de grote Fan-intake aan de voorkant.

En het belangrijkste zijn de sublieme afmetingen van de Silverstone ;) Deze past net wel beter in een kastje onder de tv.
220 mm (W) x 177 mm (H) x 286 mm (D)

Tegen
Lian-Li
(W) 227mm x (H) 272mm x (D) 345mm

[Reactie gewijzigd door guidonno op 12 april 2012 21:27]

Ik gebruik deze als mijn LAN game kastje.
Ik heb een paar vrienden zover gekregen dat ze SG05b kastjes gebruiken (standaard 300watt model) met Core i3-2100 en een HD5770 of HD6850. De kastjes kostte toen in ieder geval nog geen 85,- euro.

Ik zelf heb dus deze SG06 450watt, en heb er een Core i5-2400 met een HD6950 in zitten. Ik heb er uiteindelijk spijt van dat ik niet een SG05 450watt heb genomen. De SG06 heeft namelijk een wat gelikter frontje, maar de lucht kan er niet doorheen (moet via de zijkant), terwijl de SG05 een goede intake heeft. De mooie fan die aan de voorkant zit en de hele kast van airflow voorziet (waarom dit een heerlijk portable _gaming_ kast is) heeft bijzonder weinig nut in de SG06 vanwege de voorkant.

Als HTPC zijn ze misschien beetje overkill, maar als kleine miniITX game kastjes zijn ze unmatched. Gewoon niks (weinig) anders waar een grote goede videokaart in kan en voor goede / redelijke flow zorgt.
Bedankt voor je aanvulling! Ik begrijp dat voor gamen de front intake belangrijk is!

De HD6950 zit past er zeker maar net in ;)? 8-)
Had er eerst een msi gtx560ti in, maar heb die omgeruild met de 6950 van mijn desktop. 3d schermpje werkt fijner met een nvidia kaart :).

Anyway, de hawk paste er net- maar makkelijk - in.
De 6950 (een club3d coolstream) heeft er een mooi afgeronde shroud op. Die afronding maakt de shroud net 0.5cm te lang. Dus een zaagje gepakt :). Een halve cm wat uit steekt over de pcb is niet belangrijk.

Big shuriken heb ik problemen mee gehad . Qua hoogte met de voeding geen probleem, maar de plaatsing van de CPU socket op de meeste mobo's zorgt ervoor dat het pci-e slot belemmerd wordt. Hoogte is dus niet alles om op te letten !

Ik heb er een prolimatech samuel17 in zitten met 12cm fan en alles past. Pricy, maar resultaat.Mijn i5. + 6950 is wel duidelijk more noisy dan de i3 + 6850 van mijn vrienden, maar het blijft goed cool, maar zonder headset niet prettig om naast te zitten. Net teveel power in het kleine kastje dus. Ik wil mijn 6950 nog vervangen door een hawk 7850, kijken of het scheelt:).

Er zijn mods die de drivecage weghalen en een 3.5 schijf rechtop aan de zijkant hangen. Soms voor de airflow, maar de meeste om de radiator van een H50 cooler er in te hangen:).

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 13 april 2012 01:31]

Je hebt er een hele flinke game pc van gemaakt. ik ben ook van plan om de PCB van een GTX9800 iets in te korten en deze erin te plaatsen. Vanavond maar is gaan meten of dit lukt!

Dan kan de pc alvast spellen als Left 4 Dead 2, Dawn of war 2 hebben:)

Bekijk eens de temparaturen van je HD6950. Als deze niet heel hoog zijn kan je met MSI afterburner de fan omlaag schroeven. Dit had ik ook gedaan met mijn HD6870, erg stil!

* Ik heb wat advies en opmerkingen toegevoegd aan het review! Bedankt :) O-)

[Reactie gewijzigd door guidonno op 13 april 2012 10:14]