Razer Lachesis (Rood) Review

Markicks 15 november 2007, 3.817 views

Razer Lachesis (Rood)

Pluspunten

• Strak design
  • Niet draadloos
  • Voelt stevig aan
  • Enorm goede precisie i.c.m. drivers

Minpunten

• Nog geen negatieve eigenschappen gevonden

De vorige muis die ik heb gehad is een Razer Copperhead, daarom refereer ik soms even naar de Copperhead ter vergelijking. De muis is besteld op www.muizenshop.nl welke de bestelling binnen 24 uur had afgeleverd, dikke duim daarvoor! De muis zat netjes verpakt in een niet al te groot doosje, geen overbodige shizzle erbij dus, behalve alle meuk die je van Razer erbij krijgt in het doosje.

Ergonomie – zeer goed

Hiervoor heb ik het stuk speelgoed in eerste instantie besteld. De vorm van de muis sprak me ontzettend aan. Bij de Copperhead heb je van die randen aan de zijkant, die waren hier verdwenen. Dat was wel even wennen aan gezien je wel grip had op die randen. Maar ik merkte al wel dat het wende na een paar uur gebruik. Geen centje pijn of iets dergelijks. De muis weegt hetzelfde als de Copperhead, dus ook daar heb ik geen problemen mee.

Functionaliteit – goed

Er zitten 9 knoppen op de muis. Dat zijn er twee meer dan de Copperhead. De twee extra knoppen zijn aangebracht boven het scrollwieltje, die automatisch zijn ingesteld voor het verstellen van de DPI-waarden. Dat is wel logisch, want hoe vaak verander je nu de DPI? Dat doe je in ieder geval niet als je aan het gamen bent. (doe je voor of na de gamesessie)

Verder heeft de muis natuurlijk het scroll wieltje dat ingedrukt kan worden, welke ik heb ingesteld voor de dubbele muisklik. (erg handig om door mappen te bladeren) en natuurlijk links twee knoppen en rechts twee knoppen. Links voor previous en next en rechts om van profiel te switchen. De knoppen rechts stonden bij de Copperhead ingesteld om van DPI-waarden te switchen, maar bovenop is toch wel makkelijker, aangezien je met je pink de knoppen rechts moet indrukken.

Precisie – zeer goed

Dit merk je natuurlijk met name bij het gamen en pixelwerk in het bewerken van afbeeldingen. Onder het gamen merkte ik minimaal verschil met de Copperhead qua precisie. De Lachesis is iets beter ingesteld op 4000dpi met muisgevoeligheid lager ingesteld in Windows en in de game. Ook de polling-rate staat op maximaal: 1000mhz. Mijn eerste kill was direct een headshot, maar dat is alleen maar een leuk detail.

Vormgeving – zeer goed

Persoonlijk vind ik het design helemaal top. Ik houd van zwart met een ander kleurentintje, in dit geval blauw in het scrollwieltje en in het Razer logo achterop de muis. Over dat logo, het knippert langzaam, net als andere Razer muizen (Copperhead had het ook). Maar deze doet het meer stapsgewijs! Niet meer zo vloeiend als de Copperhead, dit zie je vooral als hij bijna ‘uit’ is. Verder is dit niet erg storend.

Wat misschien wel storend is voor sommige mensen is het ‘lege’ gedeelte voor het scrollwiel, boven de plek waar het snoer uit de muis tevoorschijn komt. Dit vonden sommige mensen niet mooi, maar ik denk dat de mensen van Razer dit express zo hebben gemaakt, omdat het wel fijn is met het scrollen. Je kunt namelijk je vinger dieper neerzetten zodat je een langere scroll kunt maken. Het is zelfs erg fijn!

Bouwkwaliteit – goed

De muis ziet er degelijk uit, de knoppen voelen stevig aan zo en voelt de muis ook in het geheel. Op de afwerking is niets aan te merken, gewoon subliem. Zeker als je van het design houdt. Het enige puntje wat ik wel wil melden is over het scrollwiel. Als je naar beneden scrollt maakt dat niet zoveel geluid als dan wanneer je naar boven scrollt. Naar boven scrollen geeft een ratelend geluid, welke in eerste instantie wat goedkoop in de oren klinkt. Verder is het niet erg storend, je scrollt toch meestal naar beneden en het geluid komt alleen voor als je lange stukken scrollt. Met gamen heb je er dus totaal geen last van.

Drivers en ondersteuning – goed

De driver CD die er bij geleverd werd heb ik maar gelaten voor wat het was. Ik heb direct de drivers van de site gedownload, versie 1.0. Nog geen updates dus, de Lachesis is dan ook nog maar 14 dagen op de markt op het moment van schrijven. Ik heb er ook geen problemen mee gehad, alles liet zich lekker installeren en instellen.

De drivers/firmware zijn wel een must om een goede precisie te genereren! Na het installeren van de drivers merk je duidelijk verschil in hoe de muis reageert op jou bewegingen. Veel preciezer dan voor de installatie van drivers en dus ontzettend belangrijk bij het gamen.

Prijs - voldoende

Tja, wat moet ik hier over zeggen. Als je er het geld voor hebt en je bent op zoek naar een nieuwe muis, ga voor deze! Wil je wat minder geld besteden dan raad ik het je af en geef het stokje door aan de Copperhead/DeathAdder welke ook sublieme muizen zijn. Als je dan toch het beetje extra wilt wat de Lachesis biedt, dan moet je er wat meer voor neerleggen, simpel zat. Qua kwaliteitprijs verhouding zit het denk ik wel goed, maar ik wou er geen goed voor geven omdat je toch wat meer betaald dan de middenklasse gamemuizen.

Een goede aankoop voor een gemiddelde prijs. De prijs mag geen minpunt zijn, aangezien je er zelf voor kiest om de muis te kopen of niet. Verdere minpunten heeft deze fantastisch uitziende muis eigenlijk niet, wat ook niet mag voor het aantal flappen dat je er voor neer telt. De vorm is bijzonder goed en went zeer snel. Functionaliteit is ook zeer goed met 9 instelbare knoppen evenals precisie waar de meeste andere muizen nog wat van kunen leren. Het geheel is goed afgewerkt en voelt stevig aan. Ook de support van Razer met drivers en firmware is goed, aangezien zich hier geheel geen problemen bij voor doen en je wel degelijk het verschil merkt.

Afsluiting

Ik zal na een paar weken -als ik er aan denk- deze review updaten aan de hand van mijn bevindingen. Ik hoop dat je mijn review met plezier hebt gelezen en dat het je helpt bij een mogelijke aankoop van je nieuwe muis!

Heb jij ook een Razer Lachesis (Rood)?

Mooie review!

Zal zelf al te twijfelen of ik mn copperhead zou gaan updaten naar de Lachesis, jij hebt me nu over de streep getrokken...

Muis is besteld as we speak :)

Thnx voor je review!
Graag gedaan, je hebt je geld zeker goed besteed!
Goede review hoor! heb zelf een copperhead ;) vind deze muis al heel fijn dus denk niet dat ik nog zal overstappen ;) Nog een tip voor de review: mischien kunje de prijs er ook bij zetten want aan wat neertellen weten wij als publiek ook nog niet zoveel ;)
Bovenaan de pagina aan de rechterkant onder shortcuts staat de meest lage en actuele prijs van de pricewatch. ;)
Ik ben zelf nog steeds helemaal weg van mijn MX1000 met erg fijne SetPoint software, maar zou ik overstappen op Razer, dan zou het deze muis worden. Mooie gestructureerde review. Paar kleine typo's nog, maar hij staat ook nog maar net online ;)
Veel plezier verder met deze muis.
"Dat is wel logisch, want hoe vaak verander je nu de DPI? Dat doe je in ieder geval niet als je aan het gamen bent. (die je voor of na de gamesessie)"

Spreek voor jezelf ;) Tijdens gamen is het soms handig om de hoogste dpi te kiezen als je in de turret van bv een tank plaatsneemt. Dus ik maak er wel degelijk gebruik van tijdens gamen!
Goeie review! Dat van scrollen naar boven heb ik nog niet eens op gelet. Maargoed bij de G5 was het scrollwiel geluid sowieso 5 x zo hoog. Dus dit stoort me totaal niet. Ben het voor de rest met je eens.
Het klopt wel dat het geluid van het scrollwiel hoger is bij omhoog scrollen dan wanneer je omlaag scrollt. Maar volgens mij heeft iedere muis dat wel.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 14 november 2007 19:03]

70 euro een gemiddelde prijs! help! Je kiest ervoor maar je kan het als nog vrij prijzig vinden. Wat van belang is in zo'n geval is de prijs/prestatie/kwaliteit, vind jij een muis 70 euro waard en voldoet die aan de eisen die jij zou stellen aan een muis van 70 euro terwijl je voor 30 euro bv een Logitech G3 koopt om eens iets geks te noemen.
Onafhankelijk van dat: ik vind het bijzonder dat muizen echt steeds duurder worden, maar blijkbaar blijft het verkoopbaar terwijl mijn inziens de productiekosten waarschijnlijk niet extreem veel zullen stijgen. Desalnietemin is het succes voor Razer zeker verdiend als pionier op de gamersmarkt.
ik heb zelf een diamondback,
Ik zweerde (of is het zwoor?:P) altijd bij logitech!
Maar Razer maakt gewoon ook echt goede producten.. Zels zonder de software van hunzelf werkt een muis van Razer al super.. bedankt voor de duidelijke review.. ik blijf nog even bij mijn diamondback (vind ik toch iets mooier:))
Mooie review, alleen ik heb een vraag: Kun je dmv de software de lichteffecten uitzetten?
Ja, dat kan door middel van de driversoftware.
Mooie review, ik zit zelf sterk te twijfelen tussen deze Lachesis en de Deathadder. ik ben nu een MX510 gebruiker, maar Vista ondersteund de muis officieel niet meer, daarbij werken de setpoint drivers wel, maar toch heb ik het gevoel dat de volle potentie niet meer wordt benut.

En ik ben toe aan iets nieuws, de mx heb ik nu al weer een aantal jaar.
De lachesis lijkt voor mij de beste keus gezien de knoppen en de layout van de muis zelf, al lees je hier en daar wel wat problemen over deze muis, voordeel is wel de mogelijkheid de firmware te voorzien van een update, mogelijke bugs worden zo verholpen.

65 euro bij muizenshop vind ik wel acceptabel, het betreft een high end muis waar veel ontwikkeling in is en wordt gestopt, dat kost ook geld.
Daarbij is de afzet markt stukken kleiner dan waar Logitech zich op mikt.
Ik heb al 7 jaar de Logitech MX1000 laser mouse, deze is echt fantastisch.

Geen geplas met snoeren en reageert zeer goed.

Muizen met snoeren.... nee dank u.