PEAK Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 101917TPPK Review

peter123 13 november 2007, 1.232 views

PEAK Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 101917TPPK

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede prestaties

Minpunten

• Lawaai ventilator
  • Trekt erg veel stoom 400W + voeding nodig.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Uitpakken.
Wat direct opvalt is de chemische reuk die van de kaart en eigenlijk ook de inhoud afkomt. Niet de harden die geur. Ik denk dat deze kaarten in zo’n chinese zeecontainer vol met giftig gas hebben gezeten. Na een tijdje verdwijnt de geur, maar een aangename eerste kennismaking is het niet.
Verder is de doos ingeseald in plastic, dus de kaart is geen RMA oid. Er zit 1 DVI naar analoog blokje bij, die ik gebruik voor mijn Sony G400 monitor. Verder een klein boekje en een CD met de ATI driver en een TV-out kabel. Er zit verder een extra stroomtoevoer kabel bij je je kunt aansluiten op een HD aansluiting. Deze moet je gebruiken anders start de PC niet op.

Inbouwen
De kaart is vrij groot, dus Zalman NB koelers kunnen in de weg zitten. De kaart paste echter goed op mijn mATX bord.

Opstarten
De vorige kaart was een X1550 pro. Een andere videokaart van ATI wordt gemakkelijk herkend, dus ik heb geen drivers verwijderd. 3D Mark 2006 score: 4700
Opvallend is het laawaai van de kaart. Ik heb nog een Zalman VC700 koeler liggen die erop zou moeten passen, alleen is het wel zo dat deze koeler daar erg veel op lijkt en hij het aantal toeren wel nodig heeft om in games te kunnen koelen. Ik heb deze PC met deze kaart alleen voor spelletjes, dus de ventilator zou toch altijd op hoge toeren draaien zou deze temp afhankelijk zijn.

Gespeelde Games
C&C3 en World in Conflict: Zeer goed op 1280x1024 alles op high. FRAPS heb ik nog niet laten lopen.

Performance
Deze kaart is denk ik een goede keus als je de 8800GT te duur vind. Het is wel 2x langzamer dan de 8800GT, maar die is ook 2x zo duur. Omdat direct X10 kaarten nog weinig zin hebben, heb ik voor deze kaart gekozen en vind het een goede keuze voor deze prijs.

Meer info zie:

Heb jij ook een PEAK Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 101917TPPK?

scheelt het veel met die 1550 ? die heb ik namelijk zelf ook.. alleen zit ik met het probleem dat ik alleen agp op mijn mobo heb ;-)
Wat ik uit andere recenties lees is dat de X1950 Pro schijnt vergelijkbaar te zijn met een 8600 GTS, alleen hij is goedkoper en geen DirectX 10 natuurlijk. Ik zit ook namelijk naar een AGP uitvoering te kijken:

pricewatch: MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI)

...alleen ik draai ook Linux in dual-boot en schijnt ATi drivers wat problemen te geven, dus ik twijfel nog.

In ieder geval Peter123 bedankt voor de review!
Met de 1550 had ik 1000 punten met 3D mark 2006. Als je de nieuwste spelletjes speeld is het zeker de moeite waard. Er worden weleens AGP versies van deze 2de hands aangeboden.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 13 november 2007 15:30]