Razer Lachesis (Rood) Review

SuX DeLuXe 23 december 2007, 6.253 views

Razer Lachesis (Rood)

Pluspunten

• Licht (128 gram)
  • Scrollwiel is erg soepel
  • Snelheid (4000 dpi max)
  • Precisie; de laser engine van deze muis voelt accurater aan dan de laser engine van de G5 die toch niet helemaal klopte naar mijn gevoel
  • Muisdraad is erg flexibel, je voelt niet dat er een muisdraad aan zit

Minpunten

• Prijs; 80 euro heeft niet iedereen over voor een muis
  • Muis is 2 x bij booten uit gebleven; dwz geen stroom, geen werkende muis. Na kabel opnieuw ingestoken te hebben werkte hij weer. Dit zal waarschijnlijk met een nieuwe firmware update op te lossen zijn.
  • Moet nogal wennen aan het feit dat de muisknoppen zo snel indrukken, ze bieden weinig weerstand. Maar dit kan ook als voordeel gelden; je klikt dus ook sneller wanneer het wel nodig is.
  • Muisaanwijzer verspringt zo nu en dan; ik ga er vanuit dat dit met nieuwe firmware opgelost gaat worden.
  • De muis is zo gevoelig dat hij wel erg snel beweegt; je hand erop laten rusten zorgt er al voor dat de muis kan gaan bewegen. Dit is met een nieuwe beta firmware (1.56) al een stuk verbeterd heb ik ervaren.

Ik heb sinds gisteren de nieuwste muis van Razer binnengekregen, de Lachesis. Ik had tot nu toe altijd Logitech muizen gebruikt, ik heb de G5 V2 nog liggen hier. Maar ik wilde toch graag eens een Razer de kans geven, en deze muis leek me echt een top muis te gaan worden. Ik heb deze muis gebruikt op een QcK muismat van Steelpad (stof).

Specs:4000dpi Razer Precision 3G Laser™ sensor
Scroll wheel with 24 individual click positions
Zero-acoustic Ultraslick™ Teflon feet
Gold-plated USB connector
Seven-foot, lightweight, non-tangle cord
Approximate size: 129mm (length) x 71mm (width) x 40mm (height)

Algemene beoordeling:
De muis zat netjes ingepakt in een niet al te grote doos, handigere verpakking dan de Logitech verpakkingen als je het mij vraagt. Er zitten wat stickers bij het pakket, wat boekjes, driver cd en natuurlijk de muis zelf. Als de muis aangesloten is wordt het scrollwiel mooi blauw verlicht en ook het Razer logo wordt verlicht, met een knipperend effect wat er wel mooi uit ziet.

Ergonomie:
De muis voelt al vanaf het begin meteen goed aan. Ik kreeg bij de G5 toch wel wat kramp in m'n vingers na een tijd spelen en dat heb ik met deze nog niet gehad. Het materiaal voelt lekker aan en het zijn lekker grote knoppen om je vingers op te leggen. Het bevalt mij toch meer dan de G5, en dat al vanaf het eerste moment dat ik de muis gebruik. De muis weegt ook maar 128 gram wat ik echt fijn vind. Een muis kan mij niet licht genoeg zijn. Daarom heb ik de gewichtjes bij de Logitech muizen altijd maar onnuttig gevonden.

Functionaliteit:
De Lachesis heeft in totaal 9 knoppen op de muis zitten. 2 klikvlakken, het scrollwiel (klikbaar), 2 knoppen links (volgende+vorige pagina), 2 knoppen rechts (profiel switchen), en dan nog 2 knoppen onder het scrollwiel (dpi switching tussen 500/1000/1500/2000/4000 standaard zonder drivers!)
Wat ik ook erg fijn vind is de draad van de muis, die is erg dun en flexibel, je voelt niet eens dat de draad er is. Dus de knikken uit de draad halen etc was helemaal niet nodig. Waar ik wel erg aan moet wennen is dat de muisknoppen heel erg snel indrukken, vooral als ik m'n hand wil laten rusten druk ik nogal snel per ongeluk de rechtermuisknop in. Maar dit kan ook als voordeel gelden, want minder weerstand is sneller een klik actie uitvoeren. Het is alleen wennen denk ik.
UPDATE:
Ik heb gemerkt dat de muiscursor af en toe verspringt, dit is dus een duidelijke bug. Ik neem dan ook aan dat dit gefixt gaat worden door firmware! Ik draai op dit moment de 1.56 beta firmware, maar de muiscursor is al een keer versprongen. De muis is ook heel erg gevoelig. Hij bewoog met 1.00 firmware zelfs al als de muis stil lag en je bijvoorbeeld muziek aan hebt staan door trillingen. Met de 1.56 lijkt dit al een stuk verbeterd.

Precisie:
De muis is zonder twijfel al preciezer dan de G5, dat voel ik gewoon. Ik merkte dat ik bij BF2 al bepaalde kills haalde in een fractie die ik normaal mis met de G5. Het is wel een beetje wennen nog, maar ik stond iig meteen bovenaan bij BF2 infantry :P dus van een Logitech naar Razer overstappen was goed te doen. Of deze muis preciezer is dan de G9 weet ik niet, maar ik heb de G9 gevoeld in de winkel en ik vond deze te zwaar en te hoog. De lachesis gaat tot 4000 dpi, ik heb hem nu gewoon op 1000 dpi staan, hoger hoef ik niet voorlopig.

Vormgeving:
De vorm van de muis bevalt me gewoon goed, lekker laag en lang en grote vlakken om te klikken.

Bouwkwaliteit:
Ik vind de bouwkwaliteit ook erg goed. Het scrollwiel is lekker zacht en geruisloos. Die van de G5 vond ik behoorlijk irritant, te ver uitstekend en te veel lawaai producerend. Deze is gewoon perfect! Ook het materiaal voelt lekker aan, zacht voor je handen. Ook al beter dan de Logitechs als je t mij vraagt, maar dat kan ook persoonlijk zijn.

Drivers en ondersteuning:
Heb ik nog niet eens naar gekeken. Ik zal dit later toevoegen denk ik. Maar ik heb niet eens drivers nodig eigelijk, switchen in dpi kan tussen 500/1000/1500/2000/4000.
UPDATE:
Heb de drivers inmiddels getest, ze doen hun werk goed en er zijn genoeg opties. Heb nu de muis automatisch op 4000 dpi gezet en de 2 rechter zijknoppen uitgeschakeld (gelukkig dat dit kon) want dat irriteerde me tijdens het gamen, als je per ongeluk zo'n zijknop indrukte en hij een ander profiel gaat laden. Verder merk ik dat de muis toch wel wat preciezer werkt op 4000 DPI, als ik ergens 1000 ofzo kies is het toch niet helemaal lekker. Ik ga er in ieder geval vanuit dat er nog een flink aantal firmware updates aan zitten te komen, want de muis heeft zo af en toe last van een verspringende cursor.

Prijs:
De prijs is wat aan de hoge kant, 80 euro. Maar de G9 is echt niet goedkoper. Ik heb er in ieder geval zeker geen spijt van! Misschien heeft niet iedereen 80 euro over voor een muis maar ik denk dat dit toch een topmodel is gewoon. Over een paar maanden is deze muis goedkoper en betaalbaarder.

Conclusie:
Mijn conclusie is dat dit een topmuis is. Van topkwaliteit. Ik vind hem beter dan de Logitech's. En ik heb echt heel lang Logitech gehad. De prijs is hoog, maar je krijgt er wel wat voor terug. Een snelle muis, die heel precies is, lekker in de hand ligt. Wat ik wel wat jammer vind is dat deze muis nog niet erg veel bekendheid heeft gekregen als ik zo op internet rondkijk. Maar ook de G9 is nog niet echt mainstream geworden, waarschijnlijk zijn ze nog te duur + te onbekend. Over een tijd zullen deze 2 topmodellen wel meer bekendheid hebben. Deze muis is btw zowel voor links- als rechtshandigen. Voor linkshandigen dus ook aantrekkelijk! De laser engine van deze muis heeft alleen nog wat fouten, zoals het verspringen van de muisaanwijzer. Dit gebeurt maar af en toe, maar het hoort natuurlijk niet.

FF een update: Ik ontdekte vanmorgen dat mijn muis geen stroom meer had bij het opstarten van Windows, ik reboot en hij heeft weer geen stroom! Beetje vreemd. Dacht al even dat m'n muis kapot was. Ik plugde de kabel er opnieuw in en hij deed het weer. Maar dit zal misschien een bugje zijn dat op te lossen valt met firmware. Dit moet me wel niet te vaak voorkomen.

Heb jij ook een Razer Lachesis (Rood)?

Dank je wel voor deze review, zat er echt op te wachten. Na aanleiding van deze lap tekst ga ik hem morgen ook maar bestellen. Hij heeft dus totaal geen minpunten volgens mij, behalve de prijs (wat niet echt een minpunt is)?

Over je review: eigen foto's en dikgedrukte kopjes zouden deze review afmaken!

Edit 12-11-07: besteld. :)

[Reactie gewijzigd door Markicks op 12 november 2007 15:18]

Ik kan zelf iig nog geen minpunten ontdekken aan de muis :)
Eigen foto's heb ik nog ff niet
netjes, ik ga nog niet naar de winkel rennen om hem te kopen... Maar ik ben wel erg nieuwsgierig!
"- Muis is 2 x bij booten uit gebleven; dwz geen stroom, geen werkende muis. Na kabel opnieuw ingestoken te hebben werkte hij weer. Dit zal waarschijnlijk met een nieuwe firmware update op te lossen zijn."

Ja waarschijnlijk wel, anders misschien ook nog eventjes een bios update proberen :)
Dat hoeft niet, het kan ook zijn dat je muis problemen geeft met booten. Dit is een bekend probleem met de muizen van Razer aangezien ze vrij veel stroom gebruiken en een USB polling rate van 1000 hebben (das een keer zo veel als normaal)
Ja, ik heb mn Razer Diamondback (toendertijd het topmodel) al 3 jaar in gebruik (ben overigens echt niet van plan te wisselen voor mij blijft deze het beste, al ziet die Lachesis er erg wreed uit!) en heb er wel af en toe last van dat ie bij het checken van alle randapparatuur tijdens de opstart uit blijft geloof niet dat dit ooit nog verholpen wordt, ik vind het echter geen probleem verder om het kabeltje er even overnieuw in te stoppen..
Ik heb bij mijn razer diamondback het probleem dat de Acceleratie telkens weer verspringt na een reboot van mn laptop onder vista, iemand hie rervaringen mee?
ik heb de razor blackadder en draai onder vista. ik loop af en toe vast bij het booten, tijdens het stuk van usb poorten. Hij blijft soms hangen of op mijn muis of mijn g11 toetsenbord
Ik krijg spastische bewegingen op mijn Qpad en mijn Eyepad, vooral op hoge DPI settings. Op 4000dpi krijg hij zelfs spasmes zonder aanraking, maar op mijn witte tafel blad heb ik hier geen last van.

Ik denk dat mijn muis kapot is ofzo anders ben ik zeer teleur gesteld dat een muis van 80 euro zo bizar slecht is.
Dit kan aan je muismat liggen ik had een 'merk X' muismat en muis ging ook 'over de zeik' afentoe dat pointer over me scherm vloog. Heb toen een 'Steel 4D' besteld en nu nog geen enkele keer meegemaakt niet met Deathadder, Diamondback en Copperhead. Aangezien mijn oude muizen het nog goed doen zal ik nog geen lachesis aanschaffen.

Mooie review, uitgebreidt.
Mijn Copperhead doet het al 1.5 jaar lang perfect op mijn Qpad en weigerd ook geen perfecte dienst op mijn corepad dus muismat hoort geen enkel probleem te vormen.
Dit is een bug in de laser engine...
Dit valt waarschijnlijk gewoon op te lossen met een firmware upgrade. Al heb ik er niet erg vaak last van, het moet natuurlijk wel gefixt worden bij zo'n dure muis

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 23 december 2007 22:02]

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 23 december 2007 22:02]

Mooie en gedetailleerde review, ik twijfel zelf nog of ik voor een G5 of deze muis zal gaan, maar ik denk dat 't toch de G5 zal worden ivm de lagere prijs, terwijl de specs bijna gelijk zijn. (Mocht je die van jou willen verkopen dan ontvang ik graag een mailtje ;))
Een vriend van mij heeft deze muis afgelopen vrijdag gekocht, en ik beamen dat dit een fantastische muis is. Door de verschillende bugs lijkt het misschien een slecht product, maar naar mijn ervaring werkt het prima met de meeste muismatten, en dat was nog niet eens met die nieuwe firmware. Van verspringen hebben we ook geen last gehad.

Wat je natuurlijk moeilijk kunt opmaken uit een review of iets dergelijks is de "feeling" van een product, en dat is nu juist, waar deze muis fantastisch is. Alles aan de muis voelt gewoon goed. De knoppen rammelen totaal niet, en geven een hele preciese klik, maar persoonlijk vind ik vooral de ergonomie wat deze muis zijn geld dubbel en dwars waard maakt. Ik pakte de muis in de winkel vast, en vanaf het eerste moment dat ik de muis vast had, lag deze gewoon perfect in de hand. Toen ik mijn G5 kocht, had ik zeker een week nodig, om te wennen aan de vorm, maar bij deze muis voelde dat gewoon gelijk goed. De kleine hollingen in de muisknoppen, en net iets hogere achterkant dan bij andere razermuizen vind ik persoonlijk allemaal precies goed.

De bouwkwaliteit was verder ook gewoon fantastisch, niks rammelt, alles voelt heel robuust aan.

Nu lijkt ik door deze post misschien een verschrikkelijke razer fanboy, maar ik ben gewoon heel erg te spreken over deze muis. Ik heb zelf een logitech G5, dus het is echt niet zo dat ik mijn leuke nieuwe aankoop aan het verdedigen ben (zoals in het begin te lezen is, de muis is van een vriend van mij).