Corsair Vengeance K90 (International English) Review

blastR 31 maart 2012, laatste update op 11 augustus 2012, 2.460 views

Corsair Vengeance K90 (International English)

Pluspunten

• Design
  • Kwaliteit
  • Backlight
  • Polssteun
  • USB2 poort
  • Toets aanslag
  • Media toetsen
  • Volume wiel

Minpunten

• Niet volledig mechanisch
  • Productiefouten?!

Het Corsair Vengeance K90 USB toetsenbord met achtergrond verlichting.

Na lang met diverse Logitech (rubberdome) toetsenborden aan de slag te zijn geweest was het nu toch echt tijd voor een UPGRADE en dus een mechanisch toetsenbord.

Design
Wat een superstrak design, het grootste gedeelte van het toetsenbord is geborsteld aluminium. Combineer dit met de blauwe backlight (per toets verlicht) en voila!
Mijn hele bureau ziet er gelijk strak uit, wat waren mijn voorgaande toetsenborden toch verschrikkelijk lelijk.

Features
Er zijn apparte knoppen op het toetsenbord aangebracht om:
- alle audio te muten.
- muziek te stoppen, starten, pauzeren, naar het vorige/volgende nummer te gaan.
- windows toets deactiveren.
- de intensiteit van de backlight verlichting te regelen (uit, 33%, 66% en 100%).
- een volume wiel (aluminium).

En op de achterkant van het toetsenbord naast de USB kabel is een USB2 poort aanwezig.

Media toetsen
Boven het numrieke pad aan de rechterzijde van het toestenbord zijn de mediatoetsen geplaatst met links daarvan zitten de toetsen om de windows toets te deactiveren en de verlichten te regelen.

Macro toetsen
Aan de linkerzijde van het toetsen bord zijn 18 macro toetsen beschikbaar welke geprogrammeerd kunnen worden in 3 veschillende profielen (in totaal dus 54 programmeerdbare toetsen).

Toetsaanslag
De toets aanslag van de mechanische Cherry MX red toetsen is erg licht en voelt heerlijk aan, het is niet noodzakelijk dat de toetsen volledig worden ingedrukt.
Waarschuwing voor de minder nauwkeurige typisten, mocht je een toets missen dan word je direct afgestraft. De toets aanslag is zo licht dat de kans vrij groot is dat er omliggende toetsen bediend worden, dit kan tijdens gamen best vervelend zijn... je moet je hand niet op de toetsen laten liggen.
De rubberdome toetsen zijn een stuk beter dan de toetsen op het Logitech G15 toetsenbord (minder weerstand). Toch blijft het jammer dat niet het volledige toestenbord met de mechanische toetsen is voorzien.
Ook is het geen probleem als je meer dan 10 knoppen tegelijk indrukt, deze worden allemaal geregistreerd, het maximum aantal toetsen zou volgens de handleiding 20 toetsen zijn.

Gaming
Gamen is een waanzinnig verschil, ik was hier eerst nogal kritisch over omdat de toetsaanslag wel heel erg licht is. Ik speel veel League of Legends waar je QWER toetsen gebruikt om spells te activeren.
Dit gaat zoveel sneller t.o.v. mijn Logitech G15 toetsenbord, dat het snel combineren van het activeren van een spell en klikken met de muis een stuk eenvoudig is geworden. Dit toetsenbord is met een kleine
(linker) shift toets uitgevoerd, perfect voor een extra hotkey.

De polssteun is (persoonlijk) onmisbaar. Zonder polssteun zijn de toetsen net iets te hoog geplaatst.

Dit is zeker wel het beste toetsenbord wat ik ooit heb gekocht, tevens het meest comfortabel.
Ik heb de Corsair Vengeance K90 vergeleken met een Logitecht G15 v1, v2 een Logitech Illuminated USB toetsenbord.

Inmiddels is het toestenbord al twee maal omgeruild bij de Alternate, dit was verder geen enkel probleem. Op de toetsenborden waren beschadigingen van de toetsen pas zichtbaar na het instellen van de achtergrondverlichting op de hoogste intensiteit. Er waren scheuren zichtbaar of de zwarte toplaag van de toetsen was beschadigd. Het verpakkingsmateriaal (doos) was niet beschadigd.

Bij aanschaf zou ik het advies willen geven alle toetsen even visueel te inspecteren.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K90 (International English)?

Ik heb mijn keyboard geretourneerd. De kleine shift op de EU versie is voor mij niet werkbaar, je overstresst je pink er mee bij gewoon typen (en bij EDSF config).
Ik wacht tot aanbieders de US versie gaan aanbieden.
Bij ESDF is het inderdaad vervelend (heb het net even geprobeert). Je zou bijna je backslash als sprint of iets dergelijks instellen.
Enige oplossing hiervoor is je toetsenbord dwars leggen, met de rechterkant dichterbij je lichaam dus.
Heb verder geen idee of er andere versies op de markt zijn in Nederland, mocht ik wat tegenkomen dan post ik nog een reply hier.
De US layout (CH-9000003-NA versie) is nog niet beschikbaar op de Nederlandse markt, zie Pricewatch:
pricewatch: Corsair Vengeance K90 (US English)

Ik hoop dat winkels dit bordje gaan bestellen. Ik heb ook dit recente topic op de Corsair site gevonden, met posts van idd. Nederlanders:

[Reactie gewijzigd door kweniston op 5 april 2012 01:53]

hoe is de kwaliteit van de rubber dome toetsen? normaal of zijn deze erg goed/slecht?
Ik vind ze beter dan de rubberdomes op het Logitech G15 toetsenbord, dus erg goed.
en de rubberdome toetsen gebruik je toch bijna nooit.
ik heb dit toetsenbord zelf ook en ik ben het helemaal met je eens. Persoonlijk vind ik dit het beste toetsenbord wat ik ik ooit gevoeld heb.
die van mij was gewoon heel. Al komt mijn k90 ook van een locale pc zaak en niet van een webshop.

Maar dat is sowieso advies wat iedereen zou moeten doen als hij een toetsenbord koopt. Kijk het visueel even door en probeer alles uit, zodat je de fouten er meteen uithaalt en niet er later pas achter komt als de garantie al afgelopen is ofzo.