Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

devloomax 16 juni 2012, laatste update op 16 juni 2012, 1.786 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Zeer mooi scherm met mooie kleuren
  • Goede camera
  • Snel in gebruik
  • Makkelijk te modden

Minpunten

• Pentile indeling ipv RGB
  • Kalibratie van de S-pen
  • Warmteontwikkeling naast camera

De review werd aangepast en vervolledigt op 16/06/2012 om 21:35.
- Alle apps die ik heb vernoemd in de review staan onderin met link vermeld
- Spellingsfouten verwijdert en leesbaarheid verbeterd
- Enkele zaken verduidelijkt of uitgebreid

Ik ben student en verdiep me graag in informatica en webdesign.
Ik heb eindelijk even wat tijd gevonden om mijn Galaxy Note te reviewen.

De Note is nu al enkele maanden in mijn bezit, en dus kennen we elkaar door en door.
Ik zal proberen alles wat mij opvalt te behandelen.
Er kunnen nogal wat typfouten in staan, waarvoor mijn excuses want ik typ deze review meteen van mijn Note.

Ik heb de Note de eerste maand gebruikt met de standaardsoftware (de stock gingerbread rom dus), en ben later overgeschakelt op een 'custom rom' van XDA.

Uiterlijk en Touchscreen
De Note is gemaakt van plastic, en dat voel je ook. Vooral de (extreem plooibare) achterkant voelt wat goedkoop aan. Bij mijn vorige toestellen in de s-reeks van Samsung had ik altijd na een bepaalde periode dat de zilverrand rond het toestel begon af te bladeren, dit is nu gelukkig niet het geval.
De Note voelt wel solide aan, het gewicht klopt ook en hij ligt naar mijn mening goed in de hand. Hij maakt een elegante indruk en is goed afgewerkt.
Deze smartphone is wel een 'beest'. Ik kan nergens meer mijn smartphone bovenhalen zonder te horen: 'Zo'n grote GSM', 'Wat is dat voor een baksteen' of 'Past dat wel in je broekzak?'. Om op die laatste vraag meteen te antwoorden: ja, hij past, mede doordat hij zo dun is, in elke broekzak. Zelf vind ik hem niet te groot, na 2 dagen was ik er aan gewent en alle andere smartphones vind ik nu veel te klein.
Het touchscreen dan, is zeer mooi, alleen bij grote vlakken van 1 bepaald kleur komt hij wat vuil/korrelig over, dit komt door de Pentile Matrix van het amoled-scherm, waardoor een pixel telkens een groene subpixel moet delen met een andere pixel. Het touchscreen zou bedekt moeten zijn met Gorilla Glas, maar toch zaten er na enkele dagen al wat minuscule krasjes op het scherm. Ik heb dan maar een 'Zagg Invisible Shield' gekocht, die het hele toestel beschermt. De kijkhoeken van het scherm zijn zeer goed, om niet te zeggen uitmuntend.
Alleen in zonlicht is de leesbaarheidsfactor nogal laag.
Het touchscreen is lekker responsive, alleen staat de kalibratie van de S-pen mij niet aan. Ik krijg hem nooit juist gekalibreert, en als ik dus het pennetje gebruik om bijvoorveeld wat te tekenen zit ik er meestal juist naast. Ook bij het besturen van mijn pc (iets waar de note met zijn HD-scherm wel in uitblinkt) op afstand met het pennetje is het dus niet erg handig.
Ik heb de Note tot nu toe één keer van anderhalve meter laten vallen, en het scherm klikte aan één kant uit zijn behuizing. Hij heeft er gelukkig niets aan over gehouden.

Prestaties en Specs
De Note is voorzien van een micro-sdkaartslot, maar dat is helaas (net als bij de S2, de S had dit gelukkig niet) niet verwijderbaar zonder de batterij te hoeven verwijderen. Even snel de sdkaart in de pc steken zonder de Note te herstarten zit er dus niet in.
De Note is voorzien van een dualcore processor van Samsung en 1GB ram, en dat laat zich zeker positief merken in het gebruik.
Vroeger (op een LG Optimus 2X bijvoorbeeld) was het voor mij nooit mogelijk de IM-, facebook- en messenger app voortdurend te laten draaien. Maar ook met vele apps open blijft de Note soepel werken.
De Note is voorzien van een redelijke speaker maar de geluidskwaliteit wanneer hij luid staat (en dat is ook niet echt luid) kon beter.
De GPS fix is zeer snel en ook binnenshuis nog redelijk.

Dagelijks gebruik en meegeleverde software
De Note is er eentje om altijd bij te hebben. Hij werkt heerlijk op alle vlakken en qua apps.
De S-Memo app (van Gingerbread, heb de ICS-sofware van Samsung nog niet getest) is erg handig, hoewel ik hem niet zo veel gebruik. De spraakherkenning is helaas niet in het Nederlands beschikbaar, maar dat deert mij niet, ik ben geen persoon die tegen zijn smartphone babbelt :-) .
De Social Hub is de eerste app die er met root functionaliteit van vloog, die heeft voor mij niet echt een toegevoegde waarde.
De Touchwiz launcher vind ik mooi en handig in gebruik, hij werkt ook iets soepeler dan de Sense interface van HTC. Niks gebruik ik echter de Apex Launcher, die beter samenwerkt met fe custom rom.
Meer software herinner ik mij niet, aangezien ik een erg uitgeklede versie van ICS gebruik, waarover later meer.
Films kijken op de Note is een waar plezier, met de juiste app speelt hij bijna alles af, uitgenomen slecht gecrompimeerde ts-bestanden. Alleen 1080p content is soms toch wat haperend.
De gesprekskwaliteit is erg goed, ook bij veel omgevingsgeluid kan mijn gesprekpartner me nog goed horen.
Een minpuntje is de warmteontwikkeling, bij het gebruik van procesintensieve apps zoals spelletjes wordt de achterkant naast de camera nogal heet.
De nabijheidssensor die geactiveerd wordt tijdens het bellen is soms wat overgevoelig, als het redelijk donker is en ik wil bellen met de luidsspreker ipv aan mijn oor wil het scherm soms niet aan. Ook bij helpdesken is het soms moeilijk omdat hij je hand aanziet alsof hij tegen je wang wordt geduwd.

Camera
De 8 megapixel camera vind ik erg goed. Video's worden zonder happeringen in Full HD opgenomen (30 fps), de foto's (wanneer genomen in goede belichting) zijn ook zeer mooi, ik heb in het verleden nooit zo'n mooie foto's van een smartphone gezien.
Veel mensen en ook ikzelf merkten op dat de foto's er op de Note beter uit zagen dan in het echt. Dit komt door de redelijk verzadigde kleuren van het amoled-display.
De led flash doet in het donker goed zijn best, maar extreem veel moet je hier natuurlijk niet van verwachten. Toch is het genoeg om ook in het donker enkele filmpjes te maken.
Ook de front facing camera is niet slecht en vind ik ideaal om onderweg wat te skypen.

Batterijverbruik
Mijn eerste maand met de Note was soms wat ergerlijk, de batterij vloog echt leeg terwijl ik erop stond te kijken. Het einde van de dag halen met regulier gebruiken was bijna onmogelijk.
Nu heb ik met een andere rom meestal nog 50% over, bij hetzelfde gebruik. Hier is hij toch wel beter dan menig ander smartphone, dat soms zelfs met een batterijbesparende rom de dag niet haalt. Naar verluid brengt ook Samsungs update naar ICS het batterijverbruik iets batterijverbruik beneden.

Extra's
Na mijn eerste maand niets te tweaken heb ik de Note geroot en wat andere roms erop gezet. Vooral de roms met tablet mode (niet gebaseerd op de originele samsung software) gebruik ik graag. Door de dpi lager in te stellen krijg je meer op het scherm en kan je de tablet- ipv de telefooninterface gebruiken. Ook apps die alleen voor tablets zijn kan je dan downloaden.
De tabletmode is helaas niet mogelijk met de officiële rom. Meer informatie hierover informatie je ook het forum van XDA (ik maak gebruik van ICS Stunner).
Verder heb ik sinds gisteren ook Ubuntu draaien in een virtual machine op mijn Note en zelfs die draait goed. Alleen is het ram-geheugen hier te krap voor en is multitasken in Ubuntu niet echt mogelijk. Wie hierin geïnteresseerd is kan de app 'Ubuntu installer' van ZPwebsites downloaden in de Play store. Ook Backtrack en Debian zijn mogelijk.
Ook aanpasbaar te raden is de app 'Wave Control', die je door middel van gestures in de lucht door je muziek laat navigeren, laat pauzeren,... ideaal om met natte vingers muziek te luisteren!

De Galaxy Note is een high-end toestel dat al zijn taken goed tot uitmuntend meesterd.
De Note is voor mij iets als een trouwe hond, ik heb hem altijd bij.
Het toestel mag zeker gezien worden (en zorgt ook voor veel bekijks), zowel qua uiterlijk als qua uiterlijk prestaties en functionaliteit. Het geniet ook een hoge support onder de devs en is dus ten volle aanpasbaar
Ik kan hem iedereen ten volle aanraden en wil hem zelf alvast niet meer kwijt.

Apps en bronnen in deze review
Zoals opgemerkt werd is het wel handig om even alle apps die ik vermeld heb nog even ook te sommen, telkens voorzien van een link naar de Play Store.

- Apex Launcher [ https://play.google.com/s...?id=com.anddoes.launcher]
- Wave Control (blijkt ook sommige custom roms niet helemaal te werken, give it a try)
[ https://play.google.com/s...rksThinkTank.WaveControl]

- Linux voor android:
* Ubuntu Installer - [ https://play.google.com/s...zpwebsites.ubuntuinstall]
* Debian Installer - [ https://play.google.com/s...ites.debianinstallerfree]
* Backtrack Installer - [ https://play.google.com/s...tes.backtrackinstallfree]

- MX Speler (de mediaspeler die alles afspeelt volgens mij)
[ https://play.google.com/s...om.mxtech.videoplayer.ad]
- Carbon tweaker (zeer handige app voor het tweaken van je Note ook elke rom, het installeren van Dolby Sound/Beats Audio, adblocker, modems,... de Note moet geroot zijn!)
[DOWNLOAD http://forum.xda-develope...tid=1133940&d=1339865583]
[MEER INFO http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1664210]

Voor meer informatie over het customizen van je Note verwijs ik je door naar het forum van XDA Developers [ http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1346].

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Mooie review! Hoe leg jij je Note in landscape?
Sommige roms ondersteunen dit, volgens mij is dit 'Paranoid Android' die heeft namelijk een tablet functie. Dan kan je je Note wat meer als een tablet gebruiken.
Het is ICS Stunner, die vind ik net iets stabieler :)
Bedankt !

De touchwiz launcher heeft die functie niet.
Ik zou de apex launcher installeren (die meteen in de review zal staan), die heeft die functie wel. Ik ben wel niet 100% zeker of dat door de stock rol word ondersteund.
Als je van een custom rom gebruik maakt is het ook mogelijk de telefoon in alle richtingen te draaien.

[Reactie gewijzigd door devloomax op 16 juni 2012 21:21]

Veel apps, zou je een lijst kunnen maken.
Staat er op!

[Reactie gewijzigd door devloomax op 16 juni 2012 21:47]

Hoe gaat het typen met één hand: nog te doen? Ik bedoel dus typen met je duim terwijl je met diezelfde hand je telefoon vasthoudt.
Naar mijn mening gaat dat erg goed. Je mag wel geen te kleine handen hebben maar typen met 1 hand lukt aardig. Overigens heeft samsung een optie ingebouwd om het toetsenbord wat te verkleinen en naar rechts of links te verschuiven zodat typen met 1 hand makkelijker gaat.