Logitech diNovo Edge (Qwerty) Review

RobIII 1 maart 2008, 4.272 views

Logitech diNovo Edge (Qwerty)

Pluspunten

• Past naadloos bij het PS3 design
  • Werkt naadloos met de PS3 (ook zonder gebruik van de (bijgeleverde) Bluetooth USB dongle)
  • Ingebouwde 'muis'; geen losse muis meer naast je keyboard. Ideaal voor MediaCenter/Console gebruik dus, maar niet voor 'werk' of 'serieus computeren'.
  • Goed bereik
  • Goed afgewerkt en geen (of althans niet al te veel) overbodige poes-pas
  • Mooie oplaad-bay
  • Zelfs een 'oppoetsdoekje' is inbegrepen in de verpakking

Minpunten

• Het enige negatieve dat ik kan verzinnen is het ontbreken van een numeriek gedeelte; maar voor mediacenter/console-gebruik niet echt een gemis.

Ik heb een DiNovo aangeschaft voor gebruik met de PS3. Hoewel ik her-en-der op internet las dat het wel zou kunnen vreesde ik er toch een beetje voor. Dat bleek ongegrond want na de (toch wel prijzige) aanschaf was het een kwestie van aanzetten van de PS3 en de DiNovo, PS3 laten zoeken naar BlueTooth keyboard en op connect drukken. Daarna een bevestigingscode en klaar.

De ergonomie is niet erg denderend; gewoon een rechttoe-rechtaan ramplank. Maar dat prefereer ik toch boven allerlei "ergonomische" vormen met gegolfde toetsenborden enzovoorts. Voor mij dus prima.

Functioneel kan ik kort over zijn; ik gebruik allerlei "handige mailknoppen" en andere rommel op mijn huidige toetsenbord voor mijn PC ook never-nooit; niet dat de knoppen op de DiNovo nu een functie hebben voor de PS3. Helaas werkt de (gaaf uitgevoerde touch-)volumeregeling ook niet op de PS3; dat zou wel leuk zijn geweest. Er zit echter voldoende functionaliteit op het toetsenbord als je het met je PC zou gebruiken behalve dan misschien het gemis van een numeriek gedeelte.

De acuratesse van de muis is lala, maar ook niet enorm slecht; vergelijkbaar met de gemiddelde kwaliteit van een laptop touchding. Wel vind ik het bereik prettig; juist omdat het toetsenbord op BlueTooth werkt heb ik voor de DiNovo gekozen; met een IR toetsenbord heb je altijd een zichtverbinding nodig en daar heb ik nu geen last van. De PS3 kan dus mooi langs de bank blijven staan.

De vormgeving vind ik persoonlijk fantastisch; gewoon een "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" uitvoering; niet te veel poespas. Maar het glanzend zwart met aluminium maakt het wel mooi en het past uitermate goed bij mijn PS3. De vormgeving doet me denken aan een Countach met z'n mooie strakke vormen en lijnen. Maar over smaak valt te twisten (gelukkig) en een ander bevalt het dus misschien minder.

De bouwkwaliteit is op en top. Het geheel voelt degelijk aan en de uitklapbare voetjes voelen ook degelijk; de aan-uit schakelaar is misschien soms wat lastig om te zetten met korte nagels, maar die gaat dan ook (nog) wat stroef; ik verwacht dat dit na wat gebruik minder wordt (en dus beter). Ik vrees wel voor krassen op het mooie glanzende geheel, maar daar ontkom je niet aan met zo'n design; je neemt het op de koop toe.

Over drivers en ondersteuning kan ik niets zeggen; ik heb het ding (nog) niet aangesloten op mijn PC; ik kan enkel zeggen dat ik vermoed dat het prima is, gezien mijn jarenlange ervaring met Logitech producten. Anderzijds installeer ik voor mezelf de drivers zelden omdat ik de "uitgebreide functionaliteit" toch zelden gebruik.

De prijs is wat aan de hoge kant (ik heb geloof ik 170 betaald bij de MediaMartk in E'hoven), maar dan heb je IMHO ook iets. Of de DiNovo z'n geld waard is is natuurlijk voor ieder een beslissing die hij/zij zelf moet maken; ik vind 't wat aan de prijzige kant maar ik voel me wel meer-dan-voldoende beloond voor dat bedrag met de DiNovo.

video: http://www.youtube.com/watch?v=8dPlvv6ZxBk

• Sony Playstation 3

Heb jij ook een Logitech diNovo Edge (Qwerty)?

duur man, maar thanx voor the intel.
PC gebruiker:

+ short travel keys, heerlijk snel in te typen als op een laptop.
+ draadloos bereik bluetooth is uitstekend, zeker 9m door muren heen.

- CapsLock weer onzinnig groot.
- "muis"knoppen op een totaal on-ergonomische plek onder de touch-pad.
- nieuwe positie cursor keys, PgUp en PgDn te laag. Oude stijl beter.
(wellicht gedaan ivm. breedte paneel, maar de vreemde zoom keys links lijken overbodig)
- Aluminium palm-rest. Dit mag er misschien goed uit zien, maar het metaal voelt initieel
koud en oncomfortabel aan. Had ook anders gekund.

Het ontbreken van een numeriek gedeelte kan met een losse unit ondervangen worden.

Tip: als je dan toch met geld aan het smijten bent; je moet hem eens zien met de MX Air. Mooi hoor. (Eens kijken wanneer ze daar een combo van maken)
Vraagje: Als je het toestenbord op de pc aansluit moet hij dan opnieuw connecten met de ps3 als je deze ervoor wil gebruiken?

Ik weet niet of je hem al eens op de pc hebt aangeloten.
Heb 'm nog nooit op de PC aangesloten (en to be honest: can't be bothered either omdat ik dan in de stofzooi achter m'n PC mag kruipen :P )
Wel las ik pas nog:
De manier waarop je Bluetooth-apparaten registreert, is gewijzigd. Bovendien kun je je geregistreerde apparaten vanaf nu ook beheren.
Of dat helpt of een verbetering is kan ik echter (nog) niet zeggen. Die update heb ik nog niet gedraaid.