Sapphire Radeon X800 XT 256MB (AGP, DVI) Review

Sir Guinhill 16 april 2006, laatste update op 19 juni 2008, 4.935 views

Sapphire Radeon X800 XT 256MB (AGP, DVI)

Pluspunten

• Krachtige GPU
  • Goede preformance ook met AA en AF aan.
  • Kleine koeler.

Minpunten

• Control Center is langzaam.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
De reden dat ik deze video kaart nu bijna 3kwart jaar geleden gekocht heb was simpel, teveel geld op zak en een brandend verlangen om het uit te geven.

De kaart is grotendeels op ATI referentie ontwerp gebaseerd, maar de meest opvallende features zijn de blauwe PCB en de duim steun met Sapphire logo, verder zijn er 8x 256 Mbit geheugen chips op terug te vinden, waarvan alleen die aan de onderkant door de standaard koeler gekoeld worden,de koeler neemt verders maar 1slot in beslag, toch het DDR3 geheugen word niet al te warm, en met een paar geheugen koelblokjes kom je ook een heel eind. De 16 pipelines zijn zeker ook geen te onderschatten feature.

Op het moment koel ik mijn Computer met een Zalman Reserator, en GPU blokje, iets wat de over klok baarheid van het geheel niet ten goede gekomen is, het geheugen krijg ik zonder problemen op 600mhz, maar de GPU blijft op 545 MHz steken, slechts 25 MHz boven stock. De overdrive functie van de driver geeft aan dat mijn GPU zo rond de 37 C is, idle. Zodra ik mijn nieuwe kast en koeling heb zal ik zien of reviews gewijzigd kunnen worden.
edit:
Met mijn nieuwe koeling, een Koolance PC3-420BK + Alphacool coolblokjes voor CPU en GPU heb ik de volgende OC resultaten gehaald:
553 Mhz GPU en 3,75 Ghz (P4 northwood ) een redelijke verbetering

De prestaties in het algemeen zijn uitstekend, de hoogste score die ik met aquamark 3 behaald heb is 73338. 5913 3Dmarks met 3DMARK05. Ik hoop in de toekomst deze scores te gaan breken. Er zijn wel iets extremere scores met deze v-card behaald

De beeld kwaliteit is altijd uitstekend, en extra grafische verbeteringen aanzetten is gewoon een must. Met Anisotropishe Filtering aan word het imo makkelijker om in Call of Duty , mijn persoonlijke favoriet, op lange afstanden friend from foe te onderscheiden, dit omdat de textures op die afstanden scherper worden weergegeven, 16x AF is op 1600x1200 speelbaar, maar als je ook anti-aliasing ook aan zet, dan merk ik al snel zware drops in prestaties. Mijn aanrader is dus ook, kies het een of het andere, ook is het handig om met Control Center profielen voor je verschillende spellen aan temaken, en zo kom ik bij de software:

De toegevoegde waarde van Control Center is nog steeds te betwisten, maar de verschillende profielen die je voor je games kunt maken is waar gemakszucht dient de mens voor in het leven geroepen is, voor al oudere games hebben hier baat bij, omdat deze vaak nog geen instellingen voor AA en AF hebben, dit geeft je dus de mogelijkheid om specifieke programma’s instellingen te geven zonder dat je die weer uitzetten moet voor zwaardere programma’s. Het nadeel van CC is dat het best langzaam is, en .Net software spreekt ook niet iedereen aan, het alternatief Control Pannel is nog even krachtig als vroeger.

Met veel moeite heb ik de ATI dri voor linux werkende gekregen ( SuSe 9.1 ) en een potje UT2k4 is dan prima te spelen, toch zal het wel duidelijk zijn dat er nog veel aan de linux drivers gewerkt moet worden, dit in respect tot de moeite die ik moest steken in het instaleren en de uiteindelijke prestaties, die volgens velen ondermaats zijn ( zelf niet uitvoerig getest ).

Al met al ben ik zeer tevreden over deze videokaart de prijs was toen ik ‘m kocht wel van de gekken, maar tegenwoordig is die tot wat acceptabeler hoogtes gedaald ;) .

Update: recent zijn er nieuwe Omegadrivers uitgekomen en deze heb ik met 3D mark 2K3 tegen Catalist 5.6, waar deze Omega driver op is gebaseerd, vergeleken.

3D mark 2003:
Catalist 5.6:
Default settings: 11091 3Dmarks.
1600x1200 6x FSAA 16x AF en Postprocessing: 2875 3Dmarks.

Omega Catalyst 2.6.42:
Default settings: 12185 3Dmarks + 9,8%.
1600x1200 6x FSAA 16x AF en Postprocessing: 3346 3Dmarks + 17%.

Deze winst in prestaties is zeker niet gering. In games valt de winst zeker wat lager uit, 3Dmark blijft een synthetische benshmark, maar de winst is er, en Ik kan de driver, vooral voor spelers van Battlefield 2, aanraden.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X800 XT 256MB (AGP, DVI)?

Control Center is langzaam.

Dan installeer je die toch gewoon niet ;)
Precies, je kan liever AtiTraytools installen die ook ondersteuning heeft voor profielen en stukken sneller is dan Control Center!

Problem Solved :)
Dat klopt, je hoeft het niet te gebruiken.
In dit geval zijn er alternatieven genoeg, maar het maakt een deel uit van het product dus nam ik het mee in mijn verslag.

Zelf gebruik ik ook liever traytools.
Waarom in 3dmark 2003 getest en waarom niet op de default settings, nu kun je toch niet vergelijken :S
Als je goed kijkt, en mischien was ik niet helemaal duidelijk, ik heb 4x een benchmark, 2x op default settings ( 1x voor elke driver versie ), en het zelfde voor de custom settings.
Inderdaad, je moet echt eens ati tray tools proberen, start snel en ongemerkt met het gewenste profiel op! Ik heb zoveel tools geprobeert maar dit is toch duidelijk de beste voor mij ;)
Ik ben al een tijdje geswitched van Ati naar Nvidia & ik mis echt een tool zoals Ati Tray Tools!

Rivatuner voldoet net :7
Kleine update: benchmark scores van de laatste catalist en Omega driver toegevoegd.
ehm sinds wanneer zijn kleine koelers positieve eigenschappen ?
Sinds er mensen zijn die liever geen 2-slot koeloplossing zoeken voor in hun PC. Een kleine cooler hoeft niet per definitie slechter te zijn, you know.