XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHD4 Review

RebyteNewbie 8 november 2007, laatste update op 9 november 2007, 1.310 views

XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHD4

Pluspunten

• Zeer goede prijs/prestatie verhouding tov GTX en Ultra serie
  • Zeer goed overclockbaar
  • Redelijk stil

Minpunten

• (Op dit moment nog) te duur tov 8800GT
  • Neemt twee PCI sloten in beslag vanwege de koeling, dus zorg dat je er genoeg hebt op je mobo

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ondanks het geweld van de nieuwe 8800GT serie videokaarten, dacht ik er goed aan te doen toch nog een korte review te scrhijven voor de 8800GTS die nu waarschijnlijk voor een mooi prijsje in de aanbieding gaat komen.

Specs systeem:

Core 2 Duo E6850
2 GB Crucial Ballistix geheugen
Gigabyte P35-DSR3F4 mobo
19" TFT 1280x1024@70Hz

Featureset:
Achteraf had ik misschien beter een 640MB exemplaar kunnen aanschaffen, maar dit heb ik, gebaseerd op vele benchmarks op internet, niet gedaan.

2x DVI aansluiting is voor mijn toepassing prima.

Prestaties:

Alle nieuwe games lopen prima op deze kaart. Ter illustratie: Crysis (demo) draai ik op 1280x1024, settings 'high' en AA enzo uitgeschakeld.

Ik heb de GTS overigens wel geOC'ed in gebruik, zie hieronder!

Overklokbaarheid:

Ik heb meteen gemerkt dat deze videoplank standaard al sneller loopt dan de fabrieksopgave en zeer goed te overclocken is met standaard luchtkoeling.

Sterker nog: de (stabiele) OC waarden liggen in de buurt van de nieuwe 8800GT serie!

Standaard snelheid (core/mem): 560/1700@61C
OC snelheid (core/mem): 658/2000@80C

Core temps onder full load...

Conclusie:

Al met al heel tevreden over deze 8800GTS en ik ga zeker niet naar de winkel rennen nu de GT (en op korte termijn nog andere gebaseerd op deze nieuwere technologie) te verkrijgen zijn. Voorlopig speelt deze kaart alles tot en met de zwaarste games op een hoog detailniveau. Ik verwacht dat er een uitverkoop van de GTS serie zal komen, en dan val je je zeker geen buil wanneer je deze XFX kaart aanschaft. Zeker in combinatie met Rivatuner haal je zo goed als het prestatie niveau van de snellere 8800GT's! 8-)

Heb jij ook een XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHD4?

Vraagje..heb je dit onder XP met directX 9 gedaan of onder vista met directX 10 aangezien het hier een directX 10 kaart betreft.

Ik heb zelf een samsung 226BW monitor (WOW) en ik kan bioshock op de hoogste settings draaien onder XP. Loopt geweldig.

crisis ietsje minder maar dit moet ik nog onder Vista proberen met DirectX 10. ben ERG benieuwd of het iets scheelt.

Verder een vrij goeie review. Minpuntje over de twee PCI sloten vind ik eigenlijk niet nodig aangezien de meeste nieuwe (en wat heftigere) videokaarten 2 sloten in beslag nemen.
Mijn PC heb ik gedowngraded van Vista naar XP. Heb verschillende settings geprobeerd, maar volgens o.a. 3DMark06 zijn de prestaties onder XP ca. 20% hoger dan onder Vista.

Heb overigens geen DX10 games gedraaid onder Vista (bijv. demo Crysis was nog niet uit toen ik nog Vista gebruikte)

Wat betreft die twee sloten heb je een punt, maar ik dacht 'em toch te noemen, omdat niet iedereen zich dat realiseerd...
Hey rebyte,

zoals ik al zei goeie review. Snelle reactie is altijd punten scoren!

Erg interesant dat het onder Vista zoveel scheelt. Ga dit zeker meenemen. Ik wil aankomend weekend Vista installeren en de crisis demo onder directX 10 proberen. Ik zal aankomende week een reactie sturen of het de moeite loont.

Hoeveel punten haal je eigenlijk in 3dmark2006?

Ik zit nu op 8800 maar dat MOET hoger kunnen. Me geheugen draait nog op 667 in plaats van 800, processor (6750) is niet overclocked en ik wil nog steeds wat nieuwe drivers zoeken want ik ben er heilig van overtuigd dat ik meer uit dit systeem kan slepen.
Misschien zelfs over een tijdje als de GT uitkomt en de GTS320 dus flink in prijs zal zakken (toch?) er nog eentje bijkopen en een SLI opstelling bouwen...
ehm...uit mijn hoofd een krappe 11.000 punten. Alleen de GPU is dan geOC'ed. CPU (3Ghz) en geheugen (667) zijn op standaard snelheid.
Ik heb exact dezelfde kaart maar ik krijg bij 850(2x) MEM al artifacts:(
een goede review.

maar ik mist de temperaturen van je videokaart van voor je OC en na je OC, dat is toch een belangerijke items als je een review schrijft over een videokaart of een proccessor.
temps erbij... :)

De core temp na OC vond ik wat aan de hoge kant, maar na wat googlen kwam ik erachter dat het nog niet zo gek was.
Ik kan mij wel vinden in deze review :)

Het blijft toch apart dat er zoveel verschillen zitten in de standaardsnelheden...

Zelf heb ik de wat minder hoog geclockte 320 versie van XFX, met standaard 513 core en 1584 mem.

Ik haal overigens dezelfde overclock als Rebyte (gebruik daar Expertool voor), met standaard koeler en dezelfde prestaties en temps. Destijds was het een goekope aanbieding bij Alternate, dus ik had daar eigenlijk niet zoveel verwachtingen bij.

Idd nog steeds een erg goede kaart.

Edit: ik dacht al dat er iets niet goed stond met je standaard clocks :+

@lj_tree;
8800 punten is wel weinig. Ik haal zonder al teveel getweak in 3dmark06 al minimaal 10900 pnt. en dan staat op de achtergrond nog e.e.a. te downloaden en etc.

XP, P35C-DS3R, 2GB GEIL, 6750 -> 3.2 Ghz, 8800gts -> 650 / 1800

[Reactie gewijzigd door Nokinee op 9 november 2007 15:57]

- edit - Thuis nog even de stock settings gecheckt en gecorrigeerd...
En nu weer ff CoD4 spelen! ;)

[Reactie gewijzigd door Rebyte op 8 november 2007 21:39]