Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3G 8GB Zwart Review

mauricedb 4 november 2007, laatste update op 4 november 2007, 11.276 views

Apple iPhone 3G 8GB Zwart

Pluspunten

• Touch screen
  • iPod
  • Internet mogelijkheden
  • Bellen

Minpunten

• Flash in browser
  • Geen bestanden verzenden via bluetooth

Apple's nieuwste speeltje heb ik nou circa 1/1,5 maand in huis en bevalt me meer dan uitstekend. Zoals de meeste wel weten heeft de iPhone ontelbaar veel functies. En van de belangrijkste is toch wel het bellen, mocht je hier niet voor geven (dat hij daar bijvoorbeeld ''te groot'' voor is) dan kun je uiteraard de iPod Touch kiezen. Naast de bel mogelijkheden kun je de iPhone ook gebruiken als media player, internet browser en camera. Uiteraard heeft het toestel meer te bieden, maar dit vindt ik zelf toch wel de belangrijkste punten. Het leukste van alles is dat het een touch screen heeft. Je zit dus niet meer vast aan al die knoppen. In deze review kun je lezen wat ik er allemaal van vindt, het is dus meer een mening/verhaal dan een echte professionele review. De foto's hieronder heb ik zelf gemaakt (soort van print screen voor de iPhone. Om de n of andere reden was opeens voor even het bereik weg, vandaar dat ene streepje op enkele foto's.

Bellen en gebeld worden
In het begin had ik een sim kaart van T-Mobile erin zitten. Alles werkte perfect, echter had ik thuis (niet dat het wat uitmaakt: dicht bij de Duitse grens) vaak erg slecht bereik. Van de 5 streepjes had ik er altijd maar 1/2 of zelfs No service. Omdat het een Amerikaanse telefoon is (ik denk dat het hierdoor komt) krijg je, wanneer je niet bereikbaar bent (No service/staat uit), geen melding van dat er iemand gebeld heeft. Dit zelfde geldt ook voor de voicemail, je krijgt geen sms'je wanneer je het gesprek niet aangenomen hebt. Door het slechte bereik ben ik van T-Mobile naar Hi over gegaan omdat de rest van familie altijd erg goed bereik had in huis met Hi. Het bellen met de iPhone kan op twee manieren, namelijk via de headset (die meegeleverd wordt: de oordopjes met headset) of natuurlijk met de iPhone in de hand. Je tikt via het touch screen het gewenste nummer in en bellen maar. Via een klein menu kun je instellen of de speaker hard of zacht moet en kun je andere, kleinere, dingetjes wilt instellen. Om ervoor te zorgen dat je (wanneer je de iPhone tegen je oor houdt) oor geen toetsen ''intikt'' wordt het scherm helemaal zwart, dit gebeurt via een sensor in de iPhone. Wanneer je muziek aan het luisteren bent via de headset en er probeert iemand jou te bellen dan zal de muziek langzaam verdwijnen en zal de ringtone beginnen. Als je nu het knopje (tevens de headset) indrukt zul je het gesprek starten en kun je, zonder ook maar aan de iPhone te zitten, praten met de beller. Je hoort de beller dan via de oordopjes. Voor de rest spreekt het voor zich lijkt me. Naast het bellen heb je ook natuurlijk de SMS functie. Een SMS versturen doe je door via het keyboard (touch screen) een tekst in te typen en vervolgens te versturen. Vaak zit je al snel op de verkeerde toets te drukken en moet je deze dan weer deleten. Na een paar keer getypt te hebben gaat het al makkelijker en sneller.

Media Player
Naast het bellen is de iPhone ook een complete iPod. Je kunt dik 7 GB aan muziek, video's en foto's kwijt op je iPhone. Het is flash geheugen, het verwisselen, stoppen en afspelen van media gaat dus erg vloeiend. Op het grote scherm kun je prima films bekijken in de trein. Je zult de iPhone dan horizontaal moeten houden. Om door nummers te bladeren kun je de iPhone zowel horizontaal als verticaal houden, horizontaal heeft toch wel de voorkeur, je krijgt dan namelijk alle albums (als ingesteld: met foto) te zien waar je door kan scrollen met je vingers. Foto's kun je op de zelfde manier bekijken, is een foto in plaats van verticaal horizontaal genomen, dan kun je door de iPhone te kantelen de foto op de perfecte manier bekijken.

Camera
De camera, die helemaal aan de bovenkant zit, heeft 2 mega pixel. Op zich niet echt veel zou je zeggen, maar toch maakt hij hele redelijke foto's. Laat ik het zo zeggen: als je een andere telefoon pakt met ook 2 mega pixel, dan wint de iPhone het qua kwaliteit dik. Je kunt er helaas alleen (nog) maar foto's mee maken, (nog) geen video's. Misschien in de toekomst via een update? Wie weet!

Internet
Als je thuis een draadloze router hebt kun je via deze router met de iPhone op het internet. Helaas gaat het niet net zo snel als op je eigen pc, maar leuk is het natuurlijk wel. Het enige minpuntje wat me opviel was toch wel dat de internet browser geen flash ondersteunt. Tegenwoordig krijgen steeds meer sites flash, maar nu ondersteunt de browser dit niet.. misschien via een update in de toekomst?

YouTube, Google Maps etc.
Wanneer je internet hebt kun je via de YouTube knop allerlei filmpjes bekijken van de populaire site. Je zult dan, net zoals wanneer je een film bekijkt, het scherm moeten kantelen om de video te bekijken. Google Maps spreekt natuurlijk voor zich, je kunt gemakkelijk en snel bijvoorbeeld je eigen huis opzoeken en vervolgens een route plannen van je eigen huis naar bijvoorbeeld het voetbalstadion. Hij laat je dan de route zien en hoelang dat dan zou duren en hoeveel kilometer het is van je huis naar de bestemming. Winkels kun je ook gemakkelijk opzoeken, eenmaal dit gedaan te hebben kun je op de naam van de winkel drukken en kun je (als het er staat) drukken op het telefoonnummer en zul je bellen met het bedrijf. Als er een website bij staat en je drukt daar op dan zal de internet browser openen en zal hij de website tonen. Andere dingen die je ook kan doen maar waar wel internet voor nodig is (niet in de internet browser) zijn: het weer checken, je mail bekijken en de statistieken van de beurzen opvragen.

Standaardopties
Uiteraard heb je tientallen dingen die je in kan stellen, zoals de ringtone, welke wallpaper of dat je browser cookies moet accepteren. Er zit ook een kalender op waarin je gemakkelijk je afspraken kan bijhouden. Bij elke afspraak kun je weer instellen of je hier voor geallarmeerd voor wilt worden. Verder zit er een rekenmachine op en kun je in een paar seconde iets opschrijven wat je opeens in je gedachte hebt en later terug wilt bekijken. Bluetooth zit ook op de iPhone, alleen kun je er niet echt veel mee. Bij standaard telefoons kun je via bluetooth muziek of andere bestanden verzenden van mobiel naar mobiel. Op de iPhone kun je er enkel een draadloze headset mee verbinden.

Meer programma's en uiterlijk
Het is mogelijk om zelf programma's op je iPhone te zetten. Zoals spelletjes of programma's waar jij je iPhone weer helemaal mee in kan stellen tot je eigen smaak. Nu alles besproken te hebben wat je allemaal kunt doen met de iPhone speelt het uiterlijk uiteraard ook een rol. De hele voorkant van de iPhone is voorzien van glas. Bang wezen voor krassen hoef je dus niet echt te zijn (of je moet natuurlijk met sleutels of andere scherpe dingen te werk gaan). De achterkant zal echter wel snel krassen (wanneer je er tenminste niet zo voorzichtig mee omgaat als mij). Het is dan ook verstandig om een hoesje te kopen die de buitenkant (niet het scherm) bedekt. Ook n van de belangrijkste punten is natuurlijk de accu. Wanneer je de iPhone hele dagen op stand-by laat kan die ongeveer 4 5 dagen mee. Wanneer je muziek/videos af gaat spelen en andere dingen er mee gaat doen zal de accu circa 2 dagen meegaan. Door een snoer kun je 'm gemakkelijk op de PC aansluiten en is die na een tijdje weer helemaal opgeladen.

Foto's van het toestel zelf zal ik later toevoegen.

Heb jij ook een Apple iPhone 3G 8GB Zwart?

Goede review! Je behandeld de gebruikersopties allemaal zeer duidelijk, misschien zoals hierboven aangegeven nog een kleine toevoeging met specs (afmetingen ed) en het is compleet.

Ik heb zelf ook sinds kort 16Gb iPhone uit VS en ben er ook zeer tevreden mee. De iPhone bevat trouwens ook een sensor die de lichtintensiteit meet, en naar gelang automatisch het scherm hieraan aanpast.

Tevens is het (nu) mogelijk om via de applicatie "ShowTime" filmpjes op te nemen, nadeel is dat je hier geen geluid bij hebt en (net als bij de foto-camera) geen instellingen kunt aanpassen.

Zo heb je nog tal van andere third party applications waarmee de iPhone te tweaken is, zowel visueel (themes) als interface gericht. Zeer fraai!
Super review :), Lijkt me een mooie tel. maja ik heb ipod en de accu gaat erg snel achteruit. Vraag me af of meerdere mensen dit hebben

Gr,
Ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal mee doet. Dat van de accu heb ik zonet nog even bijgevoegd helemaal onderaan de ''review''.
ik heb laatst ook even met de iphone van een vriend van me mogen spelen, heel leuk dingetje! en toen de accu leeg was door het vele spelen kon hij ook opgeladen worden met het kabeltje van mijn ipod nano, die zijn dus blijkbaar hetzelfde
Jammer dat je review gebaseerd is op firmware 1.0.2.
Groot nadeel van de iPhone is ook de Bluetooth mogelijkheden (of beter gezegt bijna geen mogelijkheden) Enkel een headset o.i.d. kan je verbinden.

File transfer, als modem gebruiken etc etc etc hoef je allemaal niet te verwachten van een phone van 399 dollar.
Het is natuurlijk wel zo nu de iPhone gehacked is dat het een kwestie van tijd is tot men een stukje software schrijft om dit wel mogelijk te maken.
Ja dat klopt. Maar zoiets zou toch eigenlijk al vanaf de fabrikant moeten werken. En niet moeten gehacked worden. ECht idioot van apple.

Maarja ik zou die iphone toch ook graag willen hebben :P.
Hmm eigenlijk doe ik alles nu met wifi, modem gebruik komt dan neer op iphone als proxy gebruiken.
Gps in de docking port zie ik ook nog wel komen (net zoals die fm dingen voor de auto aan de ipod)

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 5 november 2007 05:01]

iPhone is idd een leuk hebbedingetje maar voor mij wordt het ding pas zinnig als er een bluetooth gps op te koppelen is en er een route planner a la route66 of tomtom op kan draaien. Pas op dat moment ben ik 'om'. Ik heb van de week wel gespeeld met een iPhone en het touchscreen toetsenbordje viel me erg mee: je toetst nauwelijks verkeerd. Het verdere gebruik van de iPhone is heel erg intuitief: je bedenkt iets om te doen, je probeert wat en het werkt meteen. Ook scrollen door lange lijsten is bv. zoiets prettigs: het voelt heel natuurlijk aan.
Van de week bij Apple geweest en vandaag bij T-Mobile, beiden geven aan dat de iPhone pas in februari / maart hier zal zijn, vermoedelijk versie 2: met UMTS. T-Mobile gaat er van uit dat ze een package deal hebben met Duitsland maar dat Apple wacht met het uitleveren van de iPhone in Nederland totdat het ding perfect is (versie 2) omdat "men in Nederland heel erg kritisch is op technisch gebied".
Bluetooth was ik inderdaad vergeten, is nu toegevoegd.
Volgens mij zijn dit instellingen bij de provider zelf. Ik heb zelf ook t-mobile (naar volle tevredenheid overigens) en ik krijg deze smsjes wel allebei...
Dat is dan wel heel raar, want T-Mobile had ik als eerst in de iPhone zitten en ik kreeg toch echt geen sms'je of zoiets dergelijks wanneer ik gebeld was of een nieuwe voicemail had. (kon je volgens mij ook niet instellen op t-mobile.nl. En dat je geen sms'je krijgt wanneer er een nieuwe voicemail is is volgens mij bij iedereen (met een gehackte iPhone) een probleem.
Goede review, maar geef je voor de prijs een voldoende? :S
Nouja, goedkoop is het niet, maar wanneer jij een super goede tv koopt ga je denk ook niet echt letten op de prijs (omdat die tv het geld gewoon waard is, snap je me?). En uiteraard heb ik ook de prijs het liefst zo goedkoop mogelijk maarja...dit kan natuurlijk niet he. Bij deze is die wel iets aangepast, naar geen mening.

[Reactie gewijzigd door mauricedb op 4 november 2007 14:09]