Apple iPad WiFi + Cellular (voorjaar 2012) 64GB Wit Review

Bigg Balls 19 maart 2012, 7.709 views

Apple iPad WiFi + Cellular (voorjaar 2012) 64GB Wit

Pluspunten

• Scherm!!!
  • batterijduur
  • OS gemaakt voor Tablet
  • Snelheid (reageert direct)
  • Design

Minpunten

• Prijs van de meest uitgebreide modellen (instap is goed)
  • iets dikker n zwaarder (niet echt negatief maar gewoon niet gewend, merk het niet)
  • zwarte 'plastic/rubber' bij 4g LTE modellen

Hi,

Gisteren, vrijdag 16 maart, ben ik naar Duitsland gegaan om daar een iPad van de 3e generatie te halen. Mijn voorkeur was de een 64gb wifi only maar vanwege de voorraden is het een met LTE geworden (4G).

Voor de iPhone ben ik destijds naar Parijs gereden dus en voor deze iPad naar Duitsland. Ben wel een beetje gek maar dit zijn vaak leuke uitjes. Daarnaast is de Media Markt in Duitsland waar ik geweest ben dichterbij dan de Apple store in Amsterdam voor mij.

Aangezien ik een perfectionist ben als het op mijn hobby's aankomt kan het zijn dat er zaken in de review naar voren komen waar u zicht niet in zal kunnen herkennen. In dat geval adviseer ik u om hard te lachen en verder te lezen. Dat perfectionistische heeft mij overigens wel vaak naar Apple producten gebracht vanwege de vorm en het design. Over het algemeen is alles keurig afgewerkt en zie je zelden een haastklus.

Zelf ben ik van de iPad 2 overgegaan naar de nieuwe iPad. De hoofdreden was het scherm. Ik vond het scherm van de iPhone altijd zoveel prettiger dat ik me altijd irriteerde aan het scherm van de iPad.

De review is ingedeeld in 'koppen' en de volgende onderwerpen komen aan de orde:

- Snelheid
- iOS
- Batterij
- Prijs

Snelheid

Zoals voor velen bekend is de iPad nagenoeg hetzelfde qua processorkracht als de iPad 2. Ze zijn beiden geklokt op 1ghz en zijn beiden voorzien van een processor gebaseerd op de A5. Het grote verschil is dat in de nieuwe iPad een quadcore grafische processor zit en in de iPad 2 niet. Dit is ook nodig om het scherm aan te sturen dat 4 keer zoveel pixels heeft.

In de hands on van tweakers lees je dat de iPad behoorlijk snel is maar dat er af en toe een lag is. Dit was voor mij een reden om het niet te kopen. Echter na verder lezen op internet las ik dit nergens en heb ik toch besloten om 1 te halen.

Wat tweakers schreef in de hands-on heb ik nog niet ervaren. De iPad voelt snel aan en processor is echt krachtig genoeg om snel webpagina's te laden en games te spelen. Het scrollen door foto's gaat soepel een app sluiten door de home knop in te drukken gaat soepel.

Voor normaal gebruik is deze dus snel genoeg. Natuurijk zou ik hem ook wel drie keer sneller willen zien dan de iPad 2 qua processorkracht zodat er nog intensievere taken op gedaan kunnen worden die ik mij nu nog niet in kan beelden. Echter voor een Tablet is deze zeer snel!

Dus geen lag en prima scrollen.

beeldkwaliteit

Om direct met de deur in huis te vallen, fantastisch. Het Retina scherm zoals Apple het noemt is echt zeer scherp en een behoorlijke verbetering. Voor mij is de iPad nu volwassen. Het lezen van boeken en webpagina's is een genot. Tekst ziet er uitnodigend uit op de iPad, eindelijk!

Wel valt je nu op dat op sommige webpagina's de foto's en 'knoppen' van grafisch magere kwaliteit zijn. Dat is dan de prijs die je betaalt voor vooruitgang ;-)

Om u een heel lang verhaal te schrijven over hoe fantastisch het scherm eruit ziet is lastig. Dit is gewoon iets waar je even 5 minuten voor moet zitten. Ga even op GOT tekst lezen, neem een boek (de tekst is nu scherper dan veel print) en ervaar het zelf.

Camera

De camera is ook verbeterd in de nieuwe iPad, althans de camera aan de achterkant (genaamd iSight in de nieuwe iPad). Deze camera neemt prima foto's en prachtige video's. Met name de vooruitgang van foto's vind ik een goede zaak. Nu hoor en lees ik veel dat je wel gek moet zijn om foto's te willen nemen met een iPad maar ik denk dat het nog helemaal zo gek nog niet is.

Apple heeft er namelijk voor gekozen om de iPad steeds meer te positioneren voor gebruik op scholen en ze hebben veel software en boeken voor kinderen/studenten in de bookstore. Echter wanneer dit een interactief device wordt voor studenten om ook aantekeningen mee te kunnen maken is het handig om goede foto's te kunnen maken. Ik kan mij goed indenken dat een wanneer een docent iets op het bord zet (een model tekent) het ideaal is om daar een goede foto van te maken om tussen je aantekeningen te zetten. Een goede zet dus.

Wel grappig dat iedereen bij de eerste iPad zeurde om een camera, bij de tweede iPad was deze niet goed genoeg en nu lees je veel dat een goede camera voor een iPad overbodig is, want wie maakt nu foto's met zo'n groot ding...

Voorbeeldfoto's druk op de link:

Design

Dit is één van de redenen dat ik vaak Apple producten koop. Het zijn gewoon schitterende apparaten en je hebt geen last van vreemde en zwakke plastic knopjes of dergelijke. Alles voelt robuust aan over het algemeen.

Bij de nieuwe iPad is dat ook zeker zo. Hij is bijna exact hetzelfde als de iPad 2 ware het niet dat hij iets dikker is. Persoonlijk merk ik dat verschil niet. Wat ik wel merk is dat de iPad iets zwaarder is geworden. Met name ervaar ik dat tijdens het vasthouden van het device. Het is absoluut niet ergerlijk maar het is wel een feit.

Voor de rest voelt ook de iPad erg robuust en stevig aan. Hij ligt fijn in de handen en alle lijnen lopen perfect over. De knoppen voelen fijn en stevig aan evenals de knoppen op de iPhone 4 of 4s.

Wat ik wel jammer vind is het zwarte balkje aan de achterzijde voor de GPS en LTE/4G. De prachtige aluminium achterkant wordt 'onderbroken' door iets wat er naar mijn inziens niet in thuishoort. Nu begrijp ik wel dat het nodig is voor ontvangst en dergelijke maar dit is voor mij nog een reden om zometeen weer mijn iPad te verkopen en een Wifi Only te nemen. Het klopt gewoon niet naar mijn mening (laten we zien of ik kan wennen)

Als je kijkt naar het design van de software kan ik alleen maar zeggen dat het is zoals je gewend bent van apple. Overal is aandacht aan besteed tot in de kleinste puntjes. Icoontjes zien er haarscherp uit en de animaties lopen heerlijk soepel over je scherm. Voor mij is dat ook design! Wel vind ik bijvoorbeeld het thuisscherm (home screen) er wat gedateerd uitzien maar het is wel fucntioneel. In dat opzicht vind ik de nieuwe Metro interface die Microsoft heeft laten zien 'hipper' en mooier. Ik weet alleen niet hoe functioneel die is.

Foto achterkant:

4G / LTE

De iPad ondersteund de nieuwe 4g LTE techniek voor draadloze communicatie. Helaas hebben wij daar niks aan in Nederland en zullen we dat ook niet hebben. Het is er namelijk nog niet en de frequenties die vrijgegeven zijn voor die techniek worden niet ondersteund door de iPad. Nu weet ik niet of dat door middel van een update gerealiseerd kan worden maar die kans acht ik klein.

Tegen de tijd dat we een werkend LTE netwerk hebben in NL zijn we al bij de 4e generatie iPad of misschien zelfs wel 5e. En als het hebben is het waarschijnlijk niet te betalen aangezien de telecomproviders om het kwartaal de prijzen zo verhogen dat... laat ook maar. Deze frustraties zal ik voor me houden (criminelen...)

Verder werkt 3g er perfect op. Ik heb een t-mobile simkaart erin gedaan en ik heb beter bereik met de tablet met t-mobile dan met welke andere telefoon ook. Dus dat is een goed teken.

iOS

Op de iPad staat standaard iOS 5.1 geïnstalleerd en die werkt goed. Het besturingssysteem is snel, simpel en werkt soepel. Het is voor iedereen simpel om mee te werken en door middel van verschillende apps kun je de functionaliteit behoorlijk uitbreiden.

Het hele besturingssysteem is Retina proof en nu moeten we nog wachten op 3rd party apps die dat ook worden. Apple heeft al zijn Apps al klaar in ieder geval.

Ik zal verder niet teveel uitweiden over iOS alleen wil ik zeggen dat het heerlijk samenwerkt met iCloud (wat 'gratis' is) en OSX. Daarnaast is het veilig omdat het een gesloten systeem is wat voor tweakers soms wat beperkend kan overkomen maar ik mis niks. En ik denk dat voor 80 a 90 procent van de tabletgebruikers dat goed is.

Foto van de scherpe icoontjes op het startscherm

Batterij

De batterijduur is hetzelfde als de iPad 2. Ondanks de nieuwe LTE technologie en het betere beeldscherm (met 4 x zoveel pixels) kun je toch meer dan 9 uur werken. Dat kopt ook nog na mijn eerste test.

De prijzen zijn bekend van de iPad en ik moet zeggen dat je bij het instapmodel erg veel tablet krijgt voor je geld. De versie die ik heb vind ik eigenlijk wel te duur maar ik had nu eenmaal mijn eisen. Wel jammer dat er geen 128 gb model was trouwens.

Echter de iPad is het wel waard en ik heb nog geen concurrerende tablet gezien die in de buurt komt (ook niet de nieuwe Asus helaas)

Samenvattend

Apple heeft het weer gedaan. Dit keer door weer de gebruikerservaring te pakken en die te verbeteren. Ze hebben heel goed beseft dat een iPad eigenlijk een scherm is en juist dat is verbeterd.

Natuurlijk had ik ook gehoopt op iets ultra revolutionair wat ik zelf niet eens kon bedenken maar dat krijg je niet elk jaar. De iPad is gewoon volwassen, snel en goed. Wat ik wel jammer vind is dat de iPad niet dunner is geworden of zelfs lichter. Ik blijf het wennen vinden dat Apple met iets komt dat zelfs iets zwaarder en dikker is. Als is het verschil amper merkbaar, het is toch de tegengestelde richting. Nu begrijp ik goed dat het nodig is voor batterijduur en dergelijke maar ik vind het niet Steve Jobs like.

De concurrentie krijgt een zware dobber om dit te evenaren en op dit moment zie ik nog niet wie in staat is om dat te doen. Als zouden de specificaties in de buurt komen van de iPad dan nog vind ik Android als OS nog niet in staat om goed te werken op een tablet. Hopelijk gebeurt het wel en wordt de concurrentie heftiger. Dat is alleen maar beter voor ons als consument.

Zoek je een tablet dan is de iPad om dit moment de beste keuze naar mijn inziens. Upgrade van de eerste iPad is zeker een yes en vanaf de tweede hangt er vanaf hoe belangrijk het scherm voor je is. Erger je jezelf aan de pixels of niet.

Update 19 maart, Hitte?
Na een aantal vragen in het forum en de reacties over de hitte heb ik de volgende metingen gedaan.

Na 10 minuten real racing twee spelen met de iPad in de oplader is de temperatuur 25 graden Celsius. Dit is in linker onderhoek gemeten. De overige plekken zitten tussen de 20 en 21 graden Celsius.

Tijdens het meten draaide de replay van mijn laatste Real Racing 2 race (de meeste up to date versie, met Retina support)

Wellicht dat ik later nog wat langer laat testen maar omwille van de tijd heb ik niet langer dan 10 a 14 minuten kunnen spelen. Het contrast was op volle sterkte trouwens.

Heb jij ook een Apple iPad WiFi + Cellular (voorjaar 2012) 64GB Wit?

Dit keer door weer de gebruikerservaring te pakken
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Ja, het nieuwe High-Res scherm draagt bij aan een betere gebruikerservaring dan met de vorige iPad's, echter blijft het besturingssysteem toch de beperkende factor als je het mij vraagt. Net als met de iPhone 4S is dit niet meer dan een marginale update van de iPad 2. Het OS blijft gewoon gedateerd, saai en, imo, ongebruiksvriendelijk. De statische icoontjes waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet, de vreselijke autocorrect, de soms te kleine elementen in de interface, de enorme beperkingen in functionaliteit (netwerk technisch, maar ook gebrek aan integraties met Social Media en andere diensten etc.)

Apple had juist met dit mooie nieuwe scherm ook een volledig OS update moeten doen. De statische icoontjes interface kennen we al sinds Windows 3.1, doet niets voor de gebruiker en is onoverzichtelijk en dus niet meer van deze tijd. Ja, het apparaat is mooi en degelijk, maar nee, het OS kan wat mij betreft niet meer meekomen met de innovaties van de concurrent. De beperkingen daarnaast die het OS kent speelt ook een grote factor mee waardoor ik niet onder de indruk ben van deze nieuwe iPad...
Dat zijn dus persoonlijke zaken wat het OS betreft. Qua 'interface design' vind ik het OS ook niet super catchy alleen werkt het voor mij wel goed. Het is wel intuïtief en dat zie ik met namen wanneer kleine kinderen van een paar jaar met de iPad en iPhone spelen.

Veel zaken zijn logisch terug te vinden en werken gewoon. De integratie met Twitter is redelijk maar integratie met overige social media is er bijna niet. Zelf mis ik dat niet omdat ik bijna geen Social Media gebruik (alleen Twitter af en toe). Wel werkt de upload van video's naar youtube erg goed trouwens.

De icoontjes kun je trouwens prima in mapjes doen en Spotlight werkt overigens perfect in iOS (ook op OSX, ideaal) dus het terugvinden van Apps heb ik nooit problemen mee gehad. Het is wel jammer dat we in NL geen werkende Siri hebben want dat werkt erg goed (mijn Engels is redelijk goed, heb in de VS gewoond dus ik heb het goed kunnen testen).

Wat de update van de iPhone 4 naar de 4s betreft ben ik het met je oneens. Zelf heb ik die update gedaan en de snelheidswinst is echt groot die je maakt als je upgrade. Voornamelijk heavy users merken dat. Ook is de camera significant beter dan die in de iPhone 4 (die was ook goed trouwens). Daarnaast kun je met de iPhone 4s je scherm draadloos mirroren icm een Apple TV wat erg smooth werkt. Dit is echter voor de één een flinke verbetering allemaal en de ander wil liever een nieuw design en een groter scherm oid. Dit is dus allemaal erg persoonlijk en hangt dus allemaal van je eigen voorkeur af.

Wat je opmerkingen dus over het OS betreft. Het is allemaal erg subjectief en maar net wat belangrijk is voor jou. Voor mij is iOS een simpel, veilig en snel OS wat goed werkt op mijn devices en op mijn netwerken (zakelijk met Exchange en thuis). Daarnaast werkt iCloud voor mij erg goed. Android was ik zelf tot nu toe niet erg van onder de indruk maar misschien komt dat door de skins van Samsung (SG i en II). Ook vond ik de nieuwe Asus tablet niet bijzonder qua OS en daarom hoop ik dat Windows 8 Android en iOS het vuur aan de schenen gaat leggen. De Metro interface ziet er in ieder erg mooi uit, nu hopen dat het goed werkt en dat het besturingssysteem stabiel blijf en veilig.

Nog even de toelichting op mijn passage over de gebruikerservaring: Voor mij is een tablet een scherm dat van alles voor je moet doen en mijn grootste ergernis van de huidige tablets zijn de matige schermen. Elke keer als ik had gewerkt op mijn iPhone en ik ging weer lezen op de iPad ergerde ik mij mateloos aan de pixels. Nu dat niet meer zo is, en de kleuren van het scherm zelfs mooier zijn is voor mij het apparaat af. Een snellere webpagina load had mij 100 keer minder kunnen bekoren dan een scherp en fijn scherm. Wellicht dat het voor jou anders is en jij juist laadtijden belangrijk vind.

Om af te sluiten, zoveel mensen zoveel wensen. Ik ben blij dat we beiden een OS hebben waar we erg tevreden over zijn en bedankt voor je reactie. Was nuttig
Leuke review, ik had een vraagje. Ik lees op GOT dat de iPad wel veel heter wordt? Is dat erg merkbaar en is dat ook vervelend bij veel gebruik? Wat zijn jouw ervaringen daarover?
Ik heb de review aangepast met een temperatuur meting door middel van een infrarood thermometer. Foto is toegevoegd.
Oké super! Nog steeds tevreden met de aankoop? Ik las net een nieuwsitem op tweakers over de hitte. Hij zou bij veel mensen in Amerika zelfs uitvallen?! Ik hoop dat dit uitzonderingen zijn, ik keek al een tijd lang uit naar deze iPad met zo'n resolutie. En ben fanatiek iPad gebruiker.
Bij mij is er niks uitgevallen. Temperatuur vind ik ook erg meevallen en ik zal één dezer dagen nog proberen wat langer te testen en de temp te meten. 25 graden vind ik in ieder geval niet hinderlijk.

Wil je dat ik hem met de lader of zonder de lader test? De vorige was met maar volgens iemand op het forum schijnt hij daardoor minder warm te worden (ik was in de veronderstelling dat het omgekeerd zou zijn).

Mijn broertje heeft overigens ook een iPad 3 en die heb ik ook nog niet gehoord over warmte problemen.
Dat klinkt inderdaad niet hinderlijk, 25 graden. Ik las op een forum dat je de batterij is helemaal leeg moet laten lopen en dan opladen. Schijnt dat de warmte dan veel minder blijft, zelfs bij full brightness..

Lijkt mij ook sterk dat hij met oplader kouder blijft, kan daar geen verklaring voor bedenken. Maar als je wilt, test hem is zonder oplader. En misschien toch is helemaal leeg laten lopen.
Thanks. Heb m'n best gedaan.

De hitte voelde ik wel een keer. Maar bij internetten en dergelijke nog niet. Weet niet hoe het zit met langdurige zwaardere taken.
Oh ja, RTL XL leverde ook geen problemen.
Mooie review! Foto's zijn must om een beeld te kunnen geven. Prachtig scherm!
5 sterren waard (4,5 wordt naar boven afgerond)

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 19 maart 2012 14:58]

Thanks. Vond het leuk om te doen en wat terug te geven aan mijn mede tweakers ;-)
Een review met een Apple pet. :+

Jammer dat juist het gedeelte wat verbeterd is tov de iPad2 er vrij bekaaid afkomt; het scherm dus.
Verder had ik wel wat meer benchmarks verwacht hoe deze new zich verhoudt met de oude iPads en hun Android concurrenten.

Ik geef je vooralsnog 3 sterren

[Reactie gewijzigd door vhal op 18 maart 2012 12:03]

Het scherm is lastig te reviewen als gebruiker. Plaatjes komen niet tot hun recht en helemaal niet met de beperkingen op tweakers qua grootte. Wellicht dat je met een microscoop goede plaatjes kan maken maar die heb ik niet.

Helaas heb ik niet de alle tablets liggen om direct te vergelijken en mijn ervaringen zijn van tijdens het spelen met de devices in de winkel of bij kennissen.

Voor een gebruikersreview verwacht je wel erg veel vind ik. Van tweakers zelf mag je dat verwachten maar vergeet niet dat dit niet mijn werk is.
Speciaal voor kritische tweeakters heb ik nog een temperatuur testje gedaan. Staat in de update.

Als je nog suggesties hebt hoe ik de iPad goed kan benchmarken, en met namen het scherm voor je kan testen hoor ik het graag. Ik denk dat je het niet kan zien dmv van foto's omdat het weergevende scherm het niet af kan beelden. Dus vandaar dat ik in mijn review heb gezet dat je het moet ervaren.
Heb jij toevallig een case bij de iPad 2 gebruikt? En zo ja, weet je of deze ook past i.c.m. de iPad 3? Ik wil graag een case kopen maar vindt er helaas nog niet veel voor de iPad3 en vraag me af of het kleine verschil in dikte iets uitmaakt.
De standaard smart cover had ik en die past perfect.
Oké, dan ga ik hem vrijdag ook maar halen. Ik ben zelf ook een groot fan van de Apple producten. Het werkt altijd goed en ziet er zeer gelikt uit!
Heb nog even gestest met real racing 2 en hij wordt wel warmer dan de 2. Na 5 minuten racen geen last van. Niet hinderlijk maar het is niet koud zoals het aluminium op andere plekken.

Ik weet niet hoe het aanvoelt na een uur racen.
Dat ie warmer wordt is ook niet zo gek als het maar niet lastig wordt bij gebruik.
Echt een fatass, die nieuwe.. :o
Bedoel je Fat Ass? Valt wel mee naar mijn mening. Ik merk het verschil in dikte niet met de iPad 2, wel voel ik het gewicht een beetje maar ik heb nu ook 1 met LTE en de vorige was WiFi only (ik weet niet of dat ook nog uitmaakt)
Ben nieuwsgierig naar de laadtijd van de batterij. Duurt het langer voordat deze weer op volle sterkte is opgeladen dan bij de Ipad2, omdat deze toch is stuk zwaarder is qua capaciteit, of is dit vergelijkbaar?
Geen idee om eerlijk te zijn. Zou er eens op letten. Alleen weet ik niet meer hoe het bij mijn iPad 2 was precies.
de betaling is dus alsnog gelukt bij de mediamarkt?! :)
Ja maar wel met moeite zeg... De Rabobank is echt niet van deze tijd. Het blijf raar dat ik 150 km van mijn huis niet meer dan 500 euro kan pinnen maar als ik in Maastricht zou zijn (veel verder) voor weet ik hoeveel af kan rekenen.

Ook vreemd dat die Media Markt geen credit cards accepteert.
Bij pocketnow zeggen ze dat het 7 uur duurt voor je de batterij vol geladen heb. Klopt dat?