Archos 404, 30GB (USB 2.0) Review

tomtom137 26 december 2007, laatste update op 20 maart 2009, 1.016 views

Archos 404, 30GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Afmetingen scherm
  • Instelbaarheid
  • Featureset
  • Chique uiterlijk

Minpunten

• Lastige bediening
  • Twijfelachtige robuustheid scherm
  • Nogal 'lomp'
  • Matige formaatondersteuning

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Archos 404 30GB inmiddels zo'n half jaar in mijn bezit en ik ben er redelijk tevreden mee. De reden dat ik deze mediaspeler aanschafte was dat hij op dat moment een stukje goedkoper was dan z'n grote concurrent de Apple iPod en dat het scherm nogal van grote omvang was.

Voordeel aan deze speler is het grote scherm en een hoge resolutie. Films zijn haarscherp en foto's zien er sprankelend en vol van kleur uit.
Verder zijn er veel instelmogelijkheden die ik miste op mijn vorige mp3 speler(iPod Nano 1G). Zo zit er een equalizer op(waaronder een bass booster en enkele presets), een balancer, "bureaubladachtergrond", kan er van thema gewisseld worden(m.a.w. knoppen krijgen een andere kleur) en aan features ontbreekt het ook niet: met het optionele DVR station kun je het apparaat zelfs aan je tv hangen, synchroniseren, films afspelen/foto's bekijken en instellen dat hij op gezette tijden programma's opneemt.
Verder is er een microfoon aanwezig die niet direct overstuurt wat vaak wel het geval is bij andere mediaspelers/mp3-spelers. Er zit ook een klein speakertje op de speler zelf, maar die heeft maar weinig toegevoegde waarde: het is nog van slechtere kwaliteit dan waarmee de meeste mobiele telefoons zijn uitgerust.

De geluidskwaliteit is redelijk tot goed te noemen. De meegeleverde oordopjes zijn niet van hoogstaande kwaliteit maar met m'n Sennheiser koptelefoon klinkt het allemaal uiterst aardig.
Minder te spreken ben ik over de formaatondersteuning. Zo weigert het apparaat AAC/m4a bestanden af te spelen. Er is alleen ondersteuning voor mp3/wma. Out of the box, dat wel: m.b.v. de "Video Podcast Plugin" kan je echter wel AAC bestanden afspelen(dit kost dan wel weer 20 euro).
Ook aan het afspelen van videobestanden hangen restricties: allÚÚn .avi met AC3 of mp3 audio en .mpg met mp2 audio is af te spelen.

Bouwkwaliteit vind ik ook een minpuntje. Daar het scherm van de iPod vrij robuust is, is het scherm van de Archos best wel gevoelig: deze zomer had ik 'm in m'n broekzak zitten en toen ik 'm eruit haalde liep er een grote barst van de ene kant van het scherm naar de andere. Er zit namelijk geen plastic beschermlaag op(het TFT scherm is vergelijkbaar met wat computerschermen ook hebben). Gelukkig had ik een verzekering afgesloten bij Dixons die het allemaal dekte. Het apparaat is wel stevig gebouwd, op het scherm na. Het omhulsel is van metaal wat wel tegen een stootje kan. Er wordt overigens wel een lederen beschermhoesje meegeleverd.
Archos gebruikt weer een eigen soort aansluiting voor de mediaspeler, die dus alleen werkt met het meegeleverde kabeltje.

Het bedieningsgemak is een ander punt. De speler heeft een soort hoofdmenu vanuit waar video's, muziek, foto's, een file explorer en de settings middels een rasterstructuur kan worden gestart. De knoppen werken echter niet heel intu´tief. Nu ik er aan gewend ben werkt het vrij eenvoudig, maar als ik mensen het apparaat geef weten ze bij god niet hoe ze het moeten bedienen. Nou ja, misschien ligt het wel aan het feit dat iedereen weet hoe ie een iPod moet bedienen maar van de rest van de mediaspelers wereldvreemd zijn.

De accuduur is vrij goed, ik kan ongeveer een uur of 7 muziek luisteren wat ik best netjes vind voor een hardeschijfspeler. Het ding is wel nogal log, hij past nauwelijks in m'n broekzak en er dus mee fietsen in je broek is al helemaal uit den boze.

De prijs vond ik goed. 30GB voor 220 euro is vrij netjes, zeker met zo'n groot scherm. Inmiddels is deze al weer achterhaald aangezien Apple z'n iPod Classic 80GB aanbiedt voor 250 euro. Gezien het aantal accessoires(vooral third-party), de grotere opslagruimte en z'n prijs is de iPod wellicht een betere keus op dit moment.

Heb jij ook een Archos 404, 30GB (USB 2.0)?

een uurtje of 7 luisteren maar? o.O
met me oude creative zen vision M 30gb heb ik maar 1 x leeg geluisterd op 1 dag.
waar me oude mp3 speler 3 uur haalde en deze er makkelijk 12 uur mee deed.
geluidskwaliteit is hoger dan die van onboard chips, klinkt best goed met sennheiser pmx100
heb j trouwens last van vastlopers met dat ding? me creative laat het zo nu en dan afweten
en de AV mogelijkheid klopte helemaal niks van, kabel gekocht en kreeg het op elk scherm maar niet aan de praat, alleen maar storingen etc
Vastlopers niet echt, wel dat de HDD af en toe wat traag reageert.