Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS207+ Review

TeleMax 30 oktober 2007, laatste update op 31 oktober 2007, 7.660 views

Synology DiskStation DS207+

Pluspunten

• Performance
  • Modbaarheid
  • Energiegebruik

Minpunten

• Blauwe LED's aan de felle kant

Kwaliteit voeding Score: 3
Algemene beoordeling

Het apparaat is goed verpakt en het ziet er strak vormgeven uit. De performance van de 500Mhz Marvell CPU is prima. Ook de 128Mb geheugen is ruim voldoende om fatsoenlijk Linux op te kunnen draaien. Ik heb 2 Samsung 500Gb schijven gemonteerd en deze performen uitstekend. De schijven draaien in een RAID0-configuratie, waardoor een capaciteit van 1Tb beschikbaar is.

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals aangegeven de witte behuizing met de goene en blauwe LED's ziet er prettig uit. Bij mij staat het apparaat in de meterkast aangesloten met een APC-350 power supply. Hierdoor is deze niet dagelijks in het zicht.

Inbouw- mogelijkheden

Het apparaat heeft 2-slots voor internet 3.5" SATA1 of SATA2 schijven. Extern zitten 3 USB 2.0 en een eSATA aansluiting.

Koelings- mogelijkheden

In het apparaat zit een 6x6CM koeler die niet veel geluid produceert. In een woonkamer zal dit geen problemen opleveren. De schijven bereiken bij normaal gebuik een temperatuur van tussen de 25 en de 34 graden. Afhankelijk van de temperatuur, slaat de ventilator aan.

Vormgeving

De behuizing is wit. De voeding is extern. Op het front-paneel zitten groene en blauwe status LED's. Tevens zitten er aan de voorzijde 2 knoppen. Een om het apparaat mee aan of uit te zetten. De andere is voor het copieren van data van extern aangesloten USB-devices.

Installatie- gemak

De installatie is geen probleem voor een beginnende gebuiker. De bijgeleverde software is duidelijk en de handleiding is goed. Zelf had ik wat problemen met het openen van het apparaat (duurde 5 minuten voor ik het door had). Het inbouwen van de schijven is netjes te doen.

Modbaarheid

Op de diverse synology-fora is rium voldoende informatie beschikbaar voor het modden van de software. Momenteel biedt Synology zelf een telnet-patch beschikbaar aan ter download. Hierdoor staat de deur open voor het installeren van diverse software. Zelf draai ik een kissdx service voor het streamen van data naar mijn KISS DVD-speler. Ook draai ik een SABnzbd usenet download service. Momenteel ben ik aan het uitzoeken hoe SSHD aan de praat te krijgen is.

Kwaliteit van voeding

Zelf ben ik niet zo kapot van externe voedingen, maar deze heeft een goede kwaliteit. De kabels zijn soepel en daardoor makkelijk weg te werken. Het systeem trekt bij mij tussen de 12 en 51 watt. De voeding is aangesloten op een UPC 350 ups systeem. Op het moment van het wegvallen van de netspanning kan het systeem op deze power supply ongeveer 60 minuten blijven draaien. Echter heb ik in de configuratie opgenomen, dat het systeem na 15 minuten netjes afsluit. Dit test ik 1x per 2 weken en tot nu toe werkt het telkens weer.

Tja, ik vind persoonlijk de prijs van 329 EURO iets aan de hoge kant voor wat er wordt geboden. Ik heb bijvoorbeeld in totaal 329 + 2*90 voor de schijven = 509 Euro betaald voor een 1Tb network opslag service. Er zijn goedkopere oplossingen op de markt. Echter maken de performance en uitgebreide functionaliteit veel goed. Hiernaast zijn ook de vele firmware updates en de uitstekende support bij de prijs inbegrepen. Hierdoor zal op de lange termijn de prijs te rechtvaardigen zijn.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS207+?

Zelf heb ik deze NAS ook maar ik heb er wel wat kanttekeningen bij te plaatsen:
  • Belangrijkste minpunt: de indexering van multimediabestanden werkt zeer matig tot slecht: wanneer je meer dan 280 bestanden tegelijk plaatst werkt de indexering niet meer en loopt deze vast.
  • Echt heel stil is de ventilator niet.
  • Prijs, deze is te hoog in aanmerking nemende dat de software, ook de laatste versie, niet geheel vrij van fouten is.
  • Lang niet alle 1TB schijven worden ondersteund.
Alle reviews van de DS107/207+ zijn erg positief over deze apparaten, maar eerlijk gezegd lijkt me dat ze niet erg uitgebreidt getest hebben (het indexeringsprobleem zoals o.a. gemeld op het forum van Synology (http://synology.nl/forum/viewtopic.php?f=76&t=1542 ) kom ik nooit tegen. Net als het feit dat lang niet alle 1TB schijven worden ondersteund! Officieel zelfs alleen de 1TB Hitachi, zie: http://synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=130 hoewel in de praktijk sommige anderen ook wel werken, maar dat is dus een onzekere factor.

Ikzelf denk (en hoop vooral) dat veel van bovengenoemde issues opgelost zouden zijn door een betere firmware, maar zolang deze er niet is ben ik persoonlijk maar zeer matig tevreden over dit product.

[Reactie gewijzigd door FalconM op 25 maart 2008 19:57]

Hallo,

Hoe heb je de preformance getest ? ben wel benieuwd naar het verschil met een gewone ds-207.

nice review btw.

gr
Je bedoeld denk ik 1TB Network ;)
Ik ben ook van plan deze NAS te kopen. Ik ben alleen niet helemaal zeker over de HDD's die ik erin zal doen. Ik heb het idee dat de spinpoint T166 veel te snel is voor deze NAS. En dat je dus onnodig veel geld aan de HDD kwijt bent. Is dit een fout idee of kan je er toch beter een tragere/goedkopere inzetten?

@ Telemax: Met welke HDD heb jij de NAS uitgevoerd?
Ik vind het leuk dat je het hebt over de uitstekende performance, maar noem dan a.u.b. ook cijfers. Wat jij wellicht uitstekend vindt (10MB/s ofzo) vind ik diep triest. De meeste Gbit NAS-oplossingen blijven nml op 100Mbit-snelheid steken, waardoor Gbit nogal een misleidende feature is.