Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

eXtink 14 maart 2012, laatste update op 14 maart 2012, 2.888 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Verlichte toetsen
  • Pols ondersteuning
  • Stille toetsen
  • Media toetsen
  • Voelt degelijk aan

Minpunten

• Knoppen lekken veel licht
  • Vlekken snel zichtbaar op pols ondersteuning

Na inmiddels twee jaar gebruik te hebben gemaakt van een Medion wireless toetsenbord, die was meegeleverd met de pc van mijn pa, heb ik de overstap gemaakt van windows naar 'hackintosh'. Echter had dit Medion toetsenbord enige problemen met zijn wireless functie onder Mac OS x. Dat was dus n van de redenen voor de aanschaf van een nieuw toetsenbord.

En van de eisen was dus dat deze onder Mac OS x moest werken, maar dit was natuurlijk niet de enige wens. Hieronder staan de eisen die ook van belang waren bij mijn keuze:
  • Ondersteuning voor Mac OS x
  • "Laptop" toetsenbord/platte toetsen
  • Bedraad (i.v.m. slechte ervaring met wireless onder Mac OS x)
  • QWERTY
  • Media knoppen
  • Verlicht knoppen
  • Maximaal 50 euro
  • Strak design
Al deze eisen leverde natuurlijk een hoop toetsenborden op. Echter mankeer aan elk van deze toetsenborden wel iets. Meestal was het dat ik van het design niet echt te spreken was en dat mijn voorkeur uitging naar witte verlichting i.p.v. een verlichting met een kleurtje. Uiteindelijk ben ik dan ook op de Logitech Illuminated Keyboard gekomen.

Technische Specificaties
  • Verbinding (invoer): USB 2.0
  • Toetsenbord extra's: Numpad, Verlichtte toetsen, Perfectstroke toetsen (info), Media toetsen
  • Bedraad/draadloos: Draad
  • Kleuren: Zwart
Taal
  • Indeling: Qwerty
  • Taal: US Internationaal
http://www.logitech.com/assets/16621/16621.png http://www.logitech.com/assets/16617/16617.png http://www.logitech.com/assets/16619/16619.png

• Logitech Illuminated Keyboard
  • Software CD
  • Installatie handleiding
http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_box_top_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_box_bottom_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_box_contents_thumb.jpg

De ergonomie van dit toetsenbord is goed te noemen. Na 3 maanden intensief gebruik zijn er nog geen momenten voor gekomen dat er klachten aan de polsen zijn ontstaan. Het toetsenbord wordt minimaal 4 uur per dag gebruikt.

Het toetsenbord heeft een polssteun bevestigt aan de voorkant van het toetsenbord, deze kan er echter niet afgehaald worden. Gelukkig is deze niet te prominent aanwezig, hij ondersteund juist goed de polsen tijdens het typen.

Net zoals bij bijna elk ander toetsenbord zijn er een tweetal pootjes aan de achterkant onderkant aanwezig om het gehele toetsenbord schuin te zetten. In beide standen is het erg prettig om op dit toetsenbord te typen

De toetsen van dit toetsenbord zijn, zoals in de inleiding al genoemd, laptop toetsen. Laptop toetsen zijn toetsen die vergeleken met een normaal toetsenbord veel minder ver ingedrukt hoeven te worden. Hierdoor zijn er tussen de toetsen ook minder grote kuilen. Mijn ervaring hiermee is dat ik hier prettiger en accurater mee kan typen.

Dit alles heeft ook te maken met het feit dat er in dit toetsenbord gebruik wordt gemaakt van PerfectStroke. Volgens de site van Logitech wordt hiermee de ervaring van laptop toetsenborden en normale toetsenborden met elkaar gecombineerd.
Perfectstroke: The perfect blend
Traditional computer keyboards and laptop keyboards each have their benefits. Stand-alone keyboards generally use keys with longer, more comfortable key travel. Notebook keyboards have shorter key travel, but use a scissor-key mechanism that makes the response faster, compared to standard keyboards.

We figured why not give you the best of both worlds? PerfectStroke creates the perfect blend of laptop and traditional keyboards by combining the smooth action of notebook keys and the comfort of traditional keyboards.
http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_compleet_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_zijlaag_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_zijhoog_thumb.jpg

Het toetsenbord is een normaal toetsenbord met alle toetsen. Echter is er een additie op de F-toetsen gedaan, hier zijn namelijk de mediatoetsen gestopt. Net zoals op een laptop dien je eerst een fn-toets in te drukken om deze mediatoetsen te gebruiken. Het gebruik van deze toetsen is aan te passen in de SetPoint software die verder in de review wordt uitgelegd.

Er zijn nog een viertal toetsen aanwezig op het toetsenbord die niet een fn-toets nodig hebben om gebruikt te worden. Dit zijn de toetsen om het geluid aan te passen (mute/unmute, zachter, harder) en de toets om de helderheid van de verlichting van het toetsenbord aan te passen. De helderheid kan namelijk op 4 standen ingesteld worden, van helder, naar minder helder, naar minder helder en laatst compleet uit.

http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_fntoetsen_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_volumetoetsen_thumb.jpg

Omdat het een bedraad toetsenbord is er nauwelijks kans dat er een fout optreedt tijdens de overgang van toetsenbord naar ontvangen. De toetsen zijn van een normale gemiddelde maat, waardoor het niet snel mogelijk is om meerdere toetsen in te drukken. De precisie zou je dus uitstekend kunnen noemen.

Over vormgeving is altijd wat te zeggen, maar dit toetsenbord vind ik een erg mooi toetsenbord. Het is een minimalistich toetsenbord, met weinig poespas. Het enige wat misschien aan te merken op het design is de doorzichtige kunstof rand rond het toetsenbord. Niet iedereen zal dit kunnen waarderen.

http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_compleet_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_closeuprand_thumb.jpg

Over de bouwkwaliteit van het toetsenbord valt bijna niks over te zeggen. Het is namelijk een heel degelijk toetsen bord, dat niet rammelt, toetsen blijven goed vast zitten, niet gemakkelijk te bekrassen, etc. Echter is er wel iets over de verlichting te zeggen, deze is namelijk niet echt perfect. Het werkt goed, maar dit had veel beter gekund. De verlichting heeft namelijk erge last van lekkage tussen de toetsen. Op zich hoeft dit niet vervelend te zijn, maar het is goed te zien waar er LED's zitten en waar niet, omdat op sommige plekken meer licht ontsnapt dan op andere plekken. Ook is de LED verlichting niet 100% wit, dit heeft meer een roze tintje, zoals dat vaker gebeurd met "witte" LED's. De toetsen zullen waarschijnlijk langzaam slijten, deze zijn namelijk met een laser getst. Dit zal echter nog blijken nadat het toetsenbord voor een langere tijd in gebruik is.

In aanmaak!

Over de prijs valt altijd wel te twisten, net zoals over het design. De n zal het te duur vinden en de ander niet. Echter voor een verlicht toetsenbord van n van de betere merken zit je al gauw aan de 50 euro. Na een tijdje dit toetsenbord in gebruik te hebben gehad vind ik het dan ook meer dan waard. Men kan ook voor een verlicht toetsenbord gaan van Trust o.i.d. alleen zal de kwaliteit van het toetsenbord er zeker niet op vooruit gaan.

Al met al zal ik dit toetsenbord zeker aan andere mensen aanraden. Alleen moet je wel goed nadenken of je die laptop toetsen wilt. Bij mij was dit echter een eis.

http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_box_bottom_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_box_contents_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_box_top_thumb.jpg
http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_closeuprand_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_closeuptoets_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_compleet_thumb.jpg
http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_donkercloseup_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_donkercompleet_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_fntoetsen_thumb.jpg
http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_lichtlekkage_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_volumetoetsen_thumb.jpg http://bobsoppe.nl/tnet_reviews/pictures/tnet_logitech_illuminated_zijhoog_thumb.jpg

• 14-03-2012 - v1.0 - Initial release

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Mooi gemaakte review, lekker veel plaatjes doen het altijd goed!
Heb hem zelf ook gekocht, helaas werkte bij mij de W-Shift-Space combinatie niet, heb hem dus maar weer retour gezonden en een game-toetsenbord gekocht.

Dat is echt een nadeel van dit toetsenbord, want hij ziet fantastisch uit, is mooi gebouwd en tikt lekker. Met de minpunten ben ik het wel eens, vind zelf de kleine shift, en de rechtopstaande enter lastig, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.
Heb hetzelfde klavier (azerty) en bij mijn werkt de toetsencombinatie wel, en dit is GEEN game-klavier
Is dit ook zo als je een game opstart? Bij mij werkt het namelijk ook, totdat ik in een game zo'n combinatie wil uitvoeren. Dan werkt het niet meer
Heel erg bedankt voor je complimenten!

Ik ben het helemaal vergeten te vermelden in mijn review dat er inderdaad geen toets combinaties mogelijk zijn met meer dan 3 toetsen als je in een game bent. Dit lukt echter wel als je gewoon op je desktop bent. Dit is onder Mac OS x en onder Windows 7/8

Zelf vind ik het echt niet storend die kleine shift en die rechtopstaande enter, deze had ik ook al op mijn vorige toetsenbord. Dus ik ben er aal gewend
Mooie review! :) Erg duidelijk! Wat mij bij dit toetsenbord wel opvalt, is dat onder het gamen er niet meer dan 2 toetsen gelijktijdig gedetecteerd worden. Dit schijnt een hardwarematig limiet van dit toetsenbord te zijn.
Ik vind het erg raar dat het hardware-matig zou zijn, want het werkt wel als je niet in een game zit.
Mooie en overzichtelijke review, 4 sterren.

Als ik het mij goed herinner heeft de wireless versie van dit toetsenbord niet de tekortkoming dat maximaal 2 toetsen gelijktijdig gedetecteerd worden. Bovendien begrijp ik nog steeds niet waarom dit toetsenbord (en de wireless versie) met de kleine shift + rechtopstaande enter in Europa uitgebracht worden. En niet de meer bekende versies met lange linker shift en liggende enter. Dan had ik dit toetsenbord allang al aangeschaft.
Bedankt ^^

Op zich is het best raar dat deze versie in de EU wordt uitgebracht. Bijna elk ander toetsenbord is namelijk anders hier in de EU.

Ook is het raar dat de wireless versie hier geen last van heeft. Ik zal eens gaan kijken of er misschien een driver fix o.i.d. bestaat om dit te verhelpen.
Heb de mijne ook al weer 7 maanden. Bevalt prima!

Die lichtlekkage vind ik niet storend.
Mij viel op dat niet alle teksten verlicht zijn. Bijv F1-F12 niet, maar de Fn functie symbolen wel.

Mooi, laag en heerlijk stabiel.
Ook netjes is dat het snoertje opvallend dun is.
Dankjewel dat je me er aan herinnnert, ik wilde namelijk ook nog een stukje schrijven dat inderdaad de F-toetsen de F1-12 gedeelte niet verlicht zijn, erg raar.
Werk nu al meer dan 2 jaar met dit klavier, en heb er nog geen seconde spijt van gehad (in Antwerpen > kost dit bord rond de 70)
Ik heb er tot nu toe ook geen spijt van, alleen kostte het toetsenbord bij mij wel 50 euro :)
Heeft deze ook last van toetsen block? Dat als je meer dan 3 toetsen indrukt het toetsenbord niet meer reageert
Hierboven in de reacties is dit al duidelijk gemaakt, ook dat dit nog in de review dient te komen.
Ik heb een paar weken geleden dit toetsenbord gekocht, Om mee te typen is het een superfijn toetsenbord echter voor games (ik speel zelf battlefield 3) is het een ramp. Meer dan 2 toetsen tegelijk werkt niet en na een tijdje de W-toets ingedrukt te hebben moet je hem opnieuw indrukken anders loop je niet meer vooruit.

Dankzij de goede service van Logitech heb ik hem voor een ander toetsenbord kunnen omruilen. Nogmaals leuk toetsenbord maar niet geschikt voor af en toe gamen.