Jays a-Jays Four (Zwart) Review

jaspergeerts 13 maart 2012, laatste update op 8 januari 2015, 1.218 views

Jays a-Jays Four (Zwart)

Goede oordopjes die qua bouwkwaliteit erg lang meegaan. De geluidskwaliteit is prima, maar de prijs ietwat aan de hoge kant.

Pluspunten

• Degelijke verpakking
  • Platte kabel (voorkomt knopen)
  • Lage- en hoge tonen
  • Bass
  • Remote (compatible met iPhone 3, 3GS, 4, 4S)

Minpunten

• Gewicht (door dikke platte kabel)
  • Stugge/zware kabel

Besteld:
Ik heb dit product besteld bij http://pdashop.nl van de firma Coolblue. Zoals ik van hun gewend ben uiteraard met de fantastische snelle en betrouwbare levering. De prijs lag daarom iets hoger(+- 15) dan bij andere verkopers, maar het vertrouwen in de levering heeft bij mij de doorslag gegeven. Ik betaal liever iets meer voor deze zekerheid.

Verpakking & inhoud:
De oordopjes waren verpakt in een (haast overdreven) stevige en mooi vormgegeven behuizing van 4mm dik plastic. Bij deze in-ear oordopjes worden in totaal 5 verschillende maten oordopjes meegeleverd zodat er voor iedereen wel een geschikte maat is.

Kwaliteit materiaal
De voornaamste reden dat ik gekozen heb voor oordopjes van het merk Jays is dat zij oordopjes leveren met een platte kabel onder de 100. Ik had altijd ruzie met knopen en draadbreuken en uit mijn eerste 2 weken ervaring kan ik vertellen dat een platte kabel echt voorkomt dat je draden in de knoop raken!
Het nadeel van deze platte kabel is overigens dat hij zwaarder is wat op de duur als vervelend kan worden ervaren. Voor mij was het even wennen.

Geluidskwaliteit
Met mijn bescheiden kennis in het onderscheiden van goede en slechte kwaliteit geluid denk ik dat dit gewoon goed is. Lage tonen en hoge tonen klinken fijn en zijn in beide uiterste(uitzonderlijk hoog of uitzonderlijk laag) heel natuurlijk.

Prijs/kwaliteit
Bij de verhouding prijs/kwaliteit vindt ik dat de focus bij Jays voornamelijk op vormgeving ligt. De verpakking en de vormgeving van de oordopjes zijn 'uitstekend', maar de kwaliteit van de muziek is gewoon goed en kan de hoge kwaliteit van het ontwerp niet evenaren.

Persoonlijk streefde ik bij mijn zoektocht naar een 50/50 verhouding. Het oog wil ook wat maar de kwaliteit van het geluid moet daar zeker niet voor onder doen. Vandaar dat ik niet enthousiast ben over de prijs.

Tot slot:
Nu de rekening toch al betaald is ;) en ik ze al 2 weken in gebruik heb ben ik er prima tevreden mee.

Dit was mijn eerste review. Ik stel het zeer op prijs als jullie opbouwende kritiek hebben, dan kan ik dat de volgende keer gebruiken. :)

UPDATE:
08-01-2015: Inmiddels zijn de oordopjes gesneuveld. En niet door een draadbreuk of enige slijtage, maar gewoon mijn eigen fout door ze op mijn werk uit mijn oor te halen en ze op mijn bureau te gooien.. met n van de dopjes in mijn koffie.. 8)7

Heb jij ook een Jays a-Jays Four (Zwart)?

Prima review voor de eerste keer, met wat plaatjes komt je review nog wat beter over..
Bedankt voor je reactie. Ik had zo snel geen afbeeldingen voor handen maar zal de review zsm nog even updaten.
Heb deze dopjes ongeveer 2keer een jaar in gebruik gehad(totaal 2 jaar ervaring dus)
Binnen een jaar was het eerste paar gesneuveld. Geen geluid meer uit het rechter dopje.
Had ze ook gekocht bij pdashop en deze heeft ze toen terug genomen en kreeg ik een compleet nieuw setje toegestuurd.

Deze hebben heb vorige maand begeven.
Weer het rechter dopje dat heel zacht geluid weergeeft.
Het probleem lijkt bij de audio jack te zitten. Wanneer je deze wat heen en weer beweegt word het geluid beter of slechter maar het blijft echter onbruikbaar.

Ik gebruikte de dopjes voornamelijk in de sportschool. Heb destijds voor de Jay's gekozen omdat ze wat beter zouden zijn dan de 20 euro dopjes die ik voorheen in gebruik had.
Dit klopte ook wel.
Een andere reden om voor de Jay's te gaan was de robuuste kabel. Robuust was deze zeker.
Wat echter een nadeel van de kabel is, is dat de coating van rubber is waardoor deze heel snel ergens aan vastgrijpt. Ik ben zo ontzettend vaak ergens achter blijven hangen met de kabel.
Dus het voordeel van de kabel is tevens het nadeel ervan.
Wat wl een mooie bijkomst is, is dat de kabel nooit erg in de knoop zit wanneer je deze in een tas/zak wegstopt. Geen beruchte spaghetti monster dus!
Beetje late reactie :9

Vond je ze fijn voor sporten in de sportschool?

Ik heb ze namelijk ook wel gebruikt tijdens het sporten (met name hardlopen) maar daarvoor zijn ze eigenlijk iets te zwaar. En als de kabel veel langs je kleding schuurt klonk dat ook nog eens door het geluid.