Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

Yamaha YAS-101 (Zwart) Review

Sleep0rz 13 maart 2012, laatste update op 13 maart 2012, 8.983 views

Yamaha YAS-101 (Zwart)

Pluspunten

• Design
  • IR repeater
  • Geluidskwaliteit extreem goed
  • Virtueel 7.1
  • DTS en DD support
  • Compact zonder kwaliteitsverlies (ingebouwde subwoofertjes)

Minpunten

• Weinig connectiemogelijkheden
  • Bij zeer hoog volume subwoofer ontoereikend
  • Krasgevoeligheid

Geluidskwaliteit Score: 5
Recent gekocht om het geluid van mijn Samsung TV iets te verbeteren. TV was te plat voor normaal geluid.

De bedoeling was een redelijke verbetering te realiseren voor mijn televisie, maar het resultaat was geluid zoals ik nog nooit in deze prijsklasse heb ervaren. Zelfs setjes van 600 euro komen niet in de buurt van de helderheid van het geluid wat uit deze soundbar komt zetten.

Normaalgesproken klinken soundbars voor geen meter. Ik heb ze van philips en van andere merken geprobeert en de vergelijking met een stel blikken en een touwtje naast je TV is toch vrij snel gemaakt. Veel verwachte ik ook niet van deze soundbar, zeker omdat hier ook nog eens de subwoofer ingebouwd zit. Nouja, subwoofer, 2x 3" drivers. Niet echt een spannend subwoofer formaat. Zou je denken.

Na het aansluiten geprobeerd met een film met DTS. De TV stuurt de handel allemaal optisch door naar de soundbar en de soundbar weet wel wat 'ie moet doen met DTS. Het blijven 2 speakertjes met een ingebouwde subwoofer maar ik kon in een aantal situaties toch niet geloven dat het geluid daadwerkelijk van achter mij leek te komen. De surround functie werkt dus wel! Lang niet zo goed als full 5.1, maar als het geluid soms toch van achter lijkt te komen, doet het balkje toch iets goed.

Met muziek stel ik de soundbar in op stereo en ook dat klinkt zeer goed. Als je het apparaat veel te hard zet, valt het op dat de subwoofer het na verloop van tijd niet helemaal meer bij kan benen, maar dan moet het volume zo hard staan dat je oren er ook moeite mee hebben.

Al met al is de helderheid van het geluid extreem goed. De hoge en lage tonen komen zeer helder uit de verf, het geluid klinkt vol en warm en kent geen artifacts, hoe lastig het geluid ook lijkt te zijn. Zelfs bij hoog volume is het geluid nog steeds heel helder. Veel setjes van 10x de prijs heb ik slechter geluid horen produceren. Mocht je deze soundbar in een showroom of waar dan ook tegenkomen adviseer ik 'm zeker wel te proberen.

De soundbar heeft veel interessante features en mist een aantal features. Hij heeft geen HDMI poortjes, maar dat mis ik niet, want alles gaat toch via de twee optical in poortjes. Ook zit er geen 3.5" aansluiting op, maar dat mis ik ook niet, want dat doet de TV of PC wel. Univolume om grote volume schommelingen te voorkomen is een interessante functie. Het zorgt er voor dat bij het wisselen van TV zender, het volume niet spontaan de lucht in schiet, of andersom. En dat reclames op normaal volume blijven. Clear voice is ook een optie, dit zorgt er simpelweg voor dat de stemfrequenties wat voorrang krijgen. Bij sommige films of series is dit een nuttige toevoeging.

De IR repeater en het design maken het apparaat compleet. De IR repeater betekent niets minder dan dat de soundbar in de achterkant een IR bar heeft ingebouwd waarmee 'ie het afstandsbediening signaal doorgeeft, als 'ie voor de TV staat. Ook kan de soundbar de TV afstandsbediening leren, waardoor ik voor het volume alleen de TV afstandsbediening nodig heb.

Het ontwerp is erg neutraal en mooi. Het geluid is helder, zeker van de lage tonen, ondanks de op het oog kleine subwoofertjes. Mocht de subwoofer toch niet bevallen, zit er wel een aansluiting op voor een losse subwoofer.

Het apparaat is wel extreem krasgevoelig. Ik heb een heel lichte kras op het apparaat zitten die je alleen bij een heel specifieke lichtval ziet. Maar hij zit er wel, ondanks een extreem voorzichtige behandeling.

Heb jij ook een Yamaha YAS-101 (Zwart)?

Bedankt voor deze review, is de reden, dat ik hem ook besteld heb,
krijg hem morgen binnen.
Wat betreft de krasgevoeligheid, ik heb de zilveren uitvoering genomen,
zal minder kwetsbaar zijn dan dat glimmende pianolak . En mijn LG heeft
ook zilveren voet.
Ik sta op het punt om deze soundbar aan te schaffen, mede door de goede recensies.

Mijn led tv (Samsung 46es8000) is bevestigd aan de muur. Voor de rest zijn alle kabels/kastjes weggewerkt in de meterkast. Ik ben bang dat wanneer de soundbar bevestigd wordt aan de muur deze door zijn formaat erg lomp overkomt.

Is het een optie om de soundbar op de grond te bevestigen?
Op de grond bevestigen? Hoe bedoel je dat precies?

Ik heb op het moment de soundbar achter de televisie staan, zitten gewoon pootjes onder :)
Erg nette speaker, geluid is stukken beter dan wat uit een TV komt. Verwacht niet te veel van het surround sound want dat is natuurlijk onzin met twee speakers. Zeker wel een aanrader, je hebt de afstandsbediening niet vaak nodig omdat je het via de TV kan regelen.
Heb dezelfde combinatie van televisie (Samsung UE46D5000) en soundbar. Geluid van de TV zelf is inderdaad niet toereikend. Ik bedien TV, bar en mediacenter met een Harmony one, en daarom is het jammer dat de bar zelf geen uitgang heeft voor een koptelefoon omdat ik de AB dan weer anders in moet stellen.

Qua geluid is de bar geweldig en binnen deze prijsklasse kan ik geen bar vinden die zich kan matchen met de Yas-101. Ontbreken van HDMI vind ik geen probleem aangezien het alleen om geluid gaat. Vrijwel elk modern apparaat heeft wel een coax- of optical-out.