Sapphire Radeon X1950 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11103-00-20R Review

Raphaelo 29 oktober 2007, laatste update op 9 mei 2010, 2.153 views

Sapphire Radeon X1950 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11103-00-20R

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Overklokbaar

Minpunten

• Slechte stockkoeler
  • Matige linux drivers

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart gekocht nadat mijn geforce 6600GT overleden was. Ik heb geen benchmarkvergelijkingen tussen deze 2 kaarten helaas... Hieronder zal ik de scores die ik de kaart gegeven heb toelichten:

Algemene Beoordeling:

Ik de kaart hiervoor een voldoende gegeven, het product is goed geprijsd en bied goede performance, maar daar staat een behoorlijke geluidsproductie en andere kleine ergenissen tegenover.

De Featureset:

Hier niets bijzonders op te merken, de kaart heeft 2 dvi-i uitgangen waar ook dvi-vga adapters bij zitten en verder de gebruikelijke kabels.

De Prestaties:

Dit is een zeer positief punt van de kaart, de prestaties van de kaart liggen iets onder de x1950 pro, en zijn vergelijkbaar met die van de geforce 7900 GS.

Verder bied de kaart ook voordelen zoals HDR+AA waardoor qua prestaties en features de kaart goed mee kan komen. Zeker als je gaat overklokken laat de kaart pas echt zien wat hij in huis heeft.

Overklokbaarheid:

Hier scoort de kaart zeer hoog, mits je geen probleem hebt met een absurd hoge geluidsproductie of het kopen van een aftermarket koeler. Met de stock koeler was het onbegonnen werk om over te klokken aangezien de kaart behoorlijk warm werd.

Nadat ik de stock koeler vervangen had voor een Zalman vf900 ging het overklokken een stuk beter. Standaart loopt een x1950 gt van Sapphire op 500/600, na het vervangen van de stock koeler en een paar uurtjes overklokken loopt hij nu stabiel op 654/770 wat uiteraard een zeer mooie overklok is :) .

Ik zal nog even 3dmark laten lopen om benchscores voor en na de overklok te posten.

EDIT: Met de kaart op stock haal ik 3799 3dmarks(06) op 654/770 haal ik 4427 3dmarks(06). Dit is met een p4 op 3.3 ghz en 2gb PC4300 ram.

Beeldkwaliteit:

Hiervoor heb ik een voldoende gegeven aangezien ik tegen 1 renderfout aanloop die niet aan drivers gebonden lijkt te zijn. In sommige spellen lijken de schaduwen in een hele lage resolutie gerendert to worden. Dit probleem blijft bestaan met verschillende versies van windows en drivers dus ik neem aan dat het een fout in de kaart/drivers is.
EDIT: Het is makkelijker te zien als het beeld beweegt, maar ik heb even een screenshot gemaakt:
EDIT2: Ter verduidelijking, nog 1 screenshot.
pas op, screenshot komt uit het spel jericho... een beetje oppassen dus als je niet goed tegen dat soort dingen kunt

Modbaarheid:

Het installeren van de nieuwe koeler ging niet makkelijker of moelijker dan op andere kaarten. Waarom ik het toch maar een voldoende heb gegeven is omdat de stock koeler die sapphire gebruikt met hele kleine kruiskop schroeven vast zat die voor mij geen probleem waren maar mischien storend zijn voor anderen.

Driver ondersteuning en compatibiliteit:

Ik twijfelde hier behoorlijk tussen voldoende en slecht. In windows heb ik nog nooit problemen met de drivers gehad behalve dat CCC behoorlijk veel resources inneemt. In linux daarentegen zijn de drivers, hoewel er veel verbeterd is de laatste jaren, behoorlijk slecht.

Voorbeeld hiervan zijn de nieuwe drivers van ATI/AMD die AIGLX support bieden in hun linux drivers, alleen zijn deze drivers van dusdanige beta kwaliteit dat het bij veel mensen niet werkt, en dat de snelheid ervan om te huilen is.

Warmte en geluidsproductie:

Met stock koeler word de kaart behoorlijk warm, idle bij mij rond de 60 graden en gaat de koeler niet langzamer draaien als de kaart niets te doen heeft. De fan draait dus constant op 100% zijn werk te doen. Na het vervangen van de koeler werden de temps een stuk beter en is de kaart praktisch onhoorbaar.

Dit is zeker een van de kaart zijn sterkste punten. Hij staat voor ~100 euro in de pricewatch, terwijl hij iets slechtere prestaties neerzet dan zijn grote broertje de x1950 pro. Zeker als je gaat overklokken is deze kaart het geld zeker waard, hoewel je dan de kosten van een vga koeler er wel apart bij moet rekenen.

Conclusie:

De kaart is zijn geld zeker waard, en als je bereid bent er wat meer moeite voor te doen, een goede koop.

p.s. Dit is mijn eerste productreview, constructieve kritiek word gewaardeerd.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1950 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11103-00-20R?

Ik vind dat je nogal lage scores uitdeelt. een voorbeeldje: Modbaarheid geef je bijvoorbeeld een voldoende, alleen maar om die andere schroefjes. Iemand die een koeler wil vervangen van een videokaart kan echt wel om gaan met +schroefjes ;)
Voor 100 euro is dit echt een heldenkaart. Persoonlijk had ik hem op wat meer punten een goed gegeven, maar iedereen mag andere eisen stellen, zo is het ook.
Goede en net opgebouwde review verder. Mocht je ooit nog 3dmark06 kunnen draaien, post de scores hier, ik ben erg benieuwd. 8-)
Heb de 3dmark scores toegevoegd.

Waarom ik de modbaarheid 'maar' een voldoende heb gegeven is omdat een kaart volgens mij wel iets heel speciaals moet hebben om een goed of zeer goed te krijgen op dat gebied. Het is voldoende voor mij omdat er niets mis mee is(behalve de miniscule schroefjes), maar de kaart heeft ook geen dingen waardoor ik de modbaarheid specialer vond dan bij andere kaarten.

Als een kaart een normale fan header naast de standaart fan aansluiting zou hebben bijvoorbeeld, dan zou ik een kaart een goede score op modbaarheid geven. Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt.

Verder is het inderdaad een top kaart.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 28 oktober 2007 14:45]

Vind het een nette review! Zeker als het je eerste is :)
Nette review, maar je score's vallen me wat tegen... Ook qua overklokken, want ik haal met de stock cooler van mijn X1950GT met gemak de 650/750. Mijn 3Dmark score's zijn 10400 in '05 en 5150 in '06...

Als je nog meer wilt zien moet je even mijn review bekijken ;)
leuk om te lezen :)

even een vraag:
welke game is dat op je screen-shot?
Nette review, maar je score's vallen me wat tegen...

Tja, jij hebt een behoorlijk snellere processor, ik denk dat de 3dmark score daardoor wat hoger ligt bij jou.

even een vraag:
welke game is dat op je screen-shot?

Dat is de demo van Hell Gate London.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 28 oktober 2007 23:02]

Mwah, zo'n bloedsnelle CPU heb ik nou ook weer niet :P

Dat van die 100% fan is niet goed overigens, want mijn X1950GT draait alleen op 100% als hij zwaar belast wordt... misschien kun je daar dan dus nog even naar kijken, want dit hoort niet zo.
Nu had ik het idee dat die lage resolutie schaduw waar je het daar over had eerder te wijten is aan de kartels van het zwaard zelf. Zoals je al zei is het beter te zien bij bewegend beeld maar hier heb je volgens mij de kartels/vlammen van het zwaard omcirkeld.

verder nette review!!!

heb zelf een x1950xt gekocht voor 150,- wat voor mij een prima kaart is. Ik vind deze reeks (x1950 kaarten) hele goede kaarten voor hun geld.
De crysis demo draait bij mij prima met de instellingen op medium met de resolutie op 1280x1024. Ik weet niet wat het geval is bij de x1950gt?
Systeem is een C2D E6850, 4gb pc6400

Ikzelf heb ook de fan vervangen door de Arctic Cooling Accelero S1. Fanloos en lagere temps op idle en stressed.

ps.: review las lekker weg
@Dr. Schizo:
Voor prestaties in Crysis met een X1950GT, zie mijn review :P
Ok bedankt, ik ben er toch wel van overtuigd dat het gewoon een hele degelijke kaart is. Misschien zelf ook nog eens wat spelen met de settings ;)
Ik heb voor de geintresseerden nog 1 screenshot geupload die mijn fout met de schaduwen wat beter weergeeft.
Nette review!
Alleen wat lage scores....

[Reactie gewijzigd door Emile op 30 oktober 2007 07:39]