Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G510 Gaming Keyboard Review

Dennis_1987 13 maart 2012, laatste update op 13 maart 2012, 1.879 views

Logitech G510 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Vormgeving
  • Snelheid
  • LCD Scherm
  • Functionaliteit

Minpunten

• Beperkt aanbod applets

Dit is mijn eerste review dus als er wat mist geef gerust wat feedback.

Achtergrond
Ik heb vorige week een nieuws toetsenbord, muis en muismat gekocht gekocht en ik hierbij reviewen.
Het toetsenbord is de Logitech G510 Gaming Keyboard, ik zag op het forum dat er wat onduidelijkheden waren over de layout van het toetsenbord maar ik heb wel de juiste. Een QWERTY toetsenbord met US indeling. Ik heb het besteld bij gamediscounter.com.

Uitpakken en aansluiten
Wat direct opvalt is dat het toetsenbord behoorlijk zwaar is. Ik vind dit prettig want nu schuift het toetsenbord niet tijdens het gamen en het is niet alsof ik er veel mee ga lopen. Bij het uitpakken is alles netjes ingepakt, er zit ook nog een uitbreiding voor het toetsenbord bij om aan de onderkant te bevestigen zodat je handen wat hoger kunnen liggen. Ik heb hem 2 dagen gebruikt maar toen was ik er wel achter dat deze niet nodig is. Alles is heel erg netjes ingepakt, op de usb aanlsuiting zit zelfs een plastic kopje om de gouden kop te beschermen tijdens transport. Er zit een boekje bij en een cd met drivers, deze heb je ook nodig bij de installatie.
Bij het aansluiten werkt het toetsenbord direct en na een drivercheck vindt Windows 7 geschikte drivers om het toetsenbord te laten werken. Voor de verdere functionaliteit zoals het led-schermpje moet je de cd gebruiken om de officiŽle drivers te installeren. Je installeert dan twee programma's die altijd aan staan. Je kunt ervoor kiezen om deze icoontjes te verbergen in je taskbar maar ik laat ze gewoon staan omdat ik windows 7 heb en ze dan in dat pop-up menutje zitten. Je ziet er bij gewoon gebruik dan niks van. Na de installatie moest de pc een keer opnieuw opstarten en vervolgens werkt het.

Software
Na de installatie draaien er twee programma's. Dit zijn Logitech G-Series Key Profiler en Logitech LCD manager. In de Key Profiler kun je de bijbehoren funties van de de G-toetsen instellen en de kleuren van de profielen instellen. Ik vind het zelf wel cool om de kleuren aan te passen. Je kunt gewone kleuren kiezen maar ook zelf precies de kleur instellen in een submenu met een schuifje dit je over een volledig kleurenpallet laat kiezen. Als je dit doet krijg je direct feedback van het toetsenbord want het verandert direct van kleur. In dit programma kun je ook macro's instellen voor de G-toetsen en de gewone bijbehorende knoppen van de G-toetsen aanpassen. Ook kun je in dit programma zoeken naar nieuwe games. Hier vind ik direct een van de grootste minpunten van het toetsenbord. De games in de lijst zijn verouderd en de nieuwste zitten er simpelweg niet tussen. Zo zitten bijvoorbeeld Call of Duty MW2 en Black Ops er wel in maar MW3 niet. Hetzelfde met Supreme Commander - Forged Alliance expansion, deze game uit 2007 is wel beschikbaar maar Supreme Commander 2 uit 2010 zit er al niet meer in.
In de Logitech LCD manager kun je kiezen welke programma's je kunt selecteren vanuit het toetsenbord zelf. Ik gebruik zelf meestal de LCD Clock, Performance Monitor of Fraps(deze werkt wel). De andere functies heb ik uitgeschakeld. Er zijn een hoop onofficiele applets beschikbaar maar daar heb ik mij nu nog even niet in verdiept. Op Logitechusers is er een hoop discussie en zijn er ook delen van het forum met allerlei applets. Ik heb er nog geen gezien die echt de moeite waard is. Ik had er meer van verwacht, zeker voor games maar dat is volgens mij heel veel zelf uitzoeken.

Layout en functies
Het toetsenbord is een stuk groter dan normaal en dat komt volledig door de G-toetsen aan de linkerkant. Ik heb voor de zekerheid nog even mijn oude toetsenbord erbij gelegd en deze komt overeen met het gewone gedeelte van he toetsenbord.
Van links naar rechts.
Links bovenin zitten 3 Modus knoppen. Hiermee verander je de modus, ik heb per modus een andere kleur. Het is vooral bedoeld om te switchen als je macro's hebt ingesteld of de G-toetsen een andere functie hebt gegeven. Momenteel speel ik eigenlijk alleen maar de Diablo 3 beta en het werkt perfect om te switchen naar Modus 2 en de G toetsen linksonder te gebruiken. De CM Sentinel Z3ro-G muis die ik erbij gebruik switch ik dan ook zodat ze beiden een rode gloed hebben. Op de Sentinel heb ik zelfs een icoontje ingevoegd voor dat profiel. Zie daarover meer in mijn review daarvan.
Bovenin links zitten naast de Modus knoppen een Game-schuifje. Schuif je deze naar rechts dan disable je de Windows toetsen zodat je niet per ongeluk tijdens het gamen op de windows-vlag drukt. Een hele slimme knop vond ik dat omdat ik in Diablo alt gebruik om items weer te geven. Dan tussen deze knop en het led scherm zitten nog twee knoppen. Deze zetten het geluid van de headset en microfoon uit. Precies daarboven zitten de pluggen om de jacks in te stoppen. Ik gebruik deze zelf niet omdat ik een hele goeie logitech set heb met een regulator met in-en uitgangen voor mijn headset. Ik las op andere websites dat het geluid vaak minder is omdat het de usb geluidskaart gebruikt. Dat heb ik zojuist getest en dat is inderdaad zo. Nog een minpuntje is dat iedere keer als ik de jack erin stop dat het toetsenbord even reset. Dit duurt ongeveer 5 seconden maar het is toch niet super.
Het led scherm bevat een switch knop links ervan en 4 extra toetsen eronder. Deze kan gebruikt worden om te switchen in het profiel-selectie deel of als je een hele uitgebreide applet hebt kun je switchen tussen functies in die applet.
Daarnaast zit een knopje om het licht uit te zetten. Ik vind het zelf nog steeds erg leuk om het licht aan te laten, nu heb ik hem altijd op blauw staan. Rechtsboven zitten nog de mediafuncties. Dit zijn play, stop, forward en backward, een mute knop en een rolknopje om het het volume te bepalen. Ik reguleer zelf het volume op de externe boxen dus deze staat gewoon voor windows op max.
Alle andere knoppen zijn hetzelfde als een gewoon toetsenbord alleen met led onderlicht.
Dan is er nog een puntje wat vreemd is aan dit toetsenbord. Na jaren gewone toetsenborden te gebruiken ben je gewend dat aan het linkereinde van het toetsenbord de control knop zit en vanaf daar gebruik je het eigenlijk blind. Nu zitten daar de G-toetsen dus het was even wennen.

Het scherm
Het scherm is een klein led schermpje. Het is behoorlijk licht dus je kunt goed zien wat erop staat en er zitten genoeg pixels om toch een beetje scherp te zijn. Als Fraps loopt dan loopt er een er een grafiek mee met de framerate en dat ziet er wel straks uit. Je kunt ook makkelijk switchen tussen de applets door gewoon op de knop te drukken. Het scherm zelf is erg leuk, de functionaliteit waarvoor je het koopt vind ik tot nu toe nog erg teleurstellend.

Het toetsenbord ziet er super uit en het is razendsnel. De functionaliteit is erg uitgebreid en alle functies zitten handig verwerkt. Toch zijn de applets door logitech zelf uitgegeven wat beperkt en moet je daar zelf veel voor doen. Voor de prijs had ik net wat meer verwacht standaard service voor het schermpje.
Al met al echt een goed toetsenbord maar met 75 euro is het een pittige prijs, misschien een euro of 20 te duur.

Heb jij ook een Logitech G510 Gaming Keyboard?

Een toetsenbord met VS-indeling heeft toch een grote linkershift en een liggende enter? :S
Hmm, ik zit nog te twijfelen tussen deze en die andere G19. Ik weet wel dat ik een nieuwe muis moet, maar ik vervang het hele zwikje maar, want me toetsenbord thuis begint raar te doen. Smerig, en toetsen slijten (De WERUIKLFHNMVB zijn weggesleten)
Ik heb niks gehoord over een nieuw toetesenbord van logitech.

Bedankt voor de info.
Zet deze ook maar op me lijstje.
@ cheekychimp
Ik weet niet of dat het verschil maakt. Alle andere functie toetsen zijn identiek aan het US International bord.
Het is in ieder geval geen Duits, UK of NL indeling.
ik heb hetzelfde keyboard, ben er ook erg blij mee, en ik ben het eens met de plus en min punten in dit review
@ Nivida_intel, de G19 is nog een stuk duurder. Het scherm is echter beter want het heeft meer meer kleuren en er zit een usb aansluiting op het toetsenbord zelf. Als de ondersteuning voor applets hetzelfde is als voor deze dan zou ik er nog eens goed over nadenken.
hier heb ik nog wel een leuk programmetje voor je. voor de lcd staat je ,cpu use ,mem use, internet down en upload als je core temp download ook je cpu temps in

Ik heb de G19, maar ik heb 2x een Z-toets naast de linker shift. De linker-z functioneert als \\ Welke indeling dat mag zijn...

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 13 maart 2012 12:50]

En met MSI afterburner kun je de temps van je videokaart op je scherm. Ik ben de trotse eigenaar van een G15 v2. Ik speel veel CoD, en moest heel erg wennen aan de kleine shift. Maar het is me gelukt en het speel altijd (na 3 jaar) perfect :D :D :+ .