Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP ProBook 5320M (WS993EA) Review

Borromini 11 maart 2012, laatste update op 11 maart 2012, 974 views

HP ProBook 5320M (WS993EA)

Pluspunten

• BouwkwaliteitOntwerpGewichtAfmetingen

Minpunten

• Kleurweergave mat schermGemiddelde autonomieGeen ondersteuning voor 5 GHz 802.11nGeen eS-ATA13,3" scherm in 14,1" chassisOntbrekende optische drive heeft niet geleid tot een compacter chassis

Eisen
Mijn Vaio TZ (11,1") was aan vervanging toe (ding werd een beetje teveel mishandeld). Qua gewicht, afmetingen en autonomie is er niks dat in de buurt komt, maar het prijskaartje was dus ook navenant. 11,1" is leuk onderweg, maar om als desktopvervanger te gebruiken was het toch wat te klein. De voorganger van de Vaio was een 14,1" HP 6510b, en die was dan weer iets te log en te groot, dus het zou een 13,3" worden, aangezien 12" nauwelijks beschikbaar is (tenzij in wat groot uitgevallen netbooks). Daarnaast moest het model Linux-vriendelijk zijn (iets wat de Vaio en 6510b allebei waren, zeker met hun Intel draadloos).

Verder moest het ding 5 GHz 802.11n ondersteunen, maar dat bleek geen sinecure. Zowat alle laptops in deze prijsklasse bieden jammer genoeg alleen 2,4 GHz 802.11n aan, en vaak is dat rommel van Broadcom. Dat was hier jammer genoeg ook het geval.

Verder wil het oog ook wat, dus het moest een stijlvol ontwerp zijn, net zoals de Vaio TZ. Dat heeft natuurlijk ook zijn prijs, jammer genoeg.

Een slecht begin
De ontbrekende optische drive is niet echt een gemis, al was het wel een tantaluskwelling om de laptop een USB-stick te doen slikken waarvan ie wou booten. Eenmaal dat gefikst weigerde het onding op te starten van de interne schijf (waar netjes Linux op geÔnstalleerd werd); de enige optie was de bootloader van de USB-installer te gebruiken en zo de installatie op de HD te starten (en ja, de bootloader op de interne harde schijf was compleet in orde). De fix: een BIOS-update die HP netjes verstopt had (en waar op het internet niets over te vinden was).

Draadloos
Zoals gevreesd leverde HP dit model uit met een Broadcom 802.11bgn kaart. De kaart in kwestie wordt wel ondersteund door de nieuwere brcmsmac driver, maar bij de aanschaf was die driver nog gloednieuw (en niet stabiel op 802.11n-snelheden). 802.11g liep vlotjes, maar op 802.11n verloor ie constant verbinding, en dat kan niet de bedoeling zijn. Sowieso had ik al wat onderzoek gegaan naar mogelijke vervangers, de Broadcom-kaart was miniPCI-E, en de Intel 6200 was de meest aangewezen vervanger. Omdat er maar twee antennes in de 5320m aanwezig zijn was de 6300 geen optie. Ik had voor de veiligheid het MAC-adres genoteerd van de Broadcom-kaart, maar dat bleek niet nodig - HP heeft op dit model in ieder geval geen restricties gezet op de hardware die de gebruiker zelf kan vervangen (dat durfde op oudere modellen wel al es te gebeuren, waardoor andere draadloze kaarten niet herkend werden).

Scherm
Meeliftend op de hype van matte schermen heb ik me ook zo'n model besteld. De Vaio TZ had een blinkend scherm, en dat was soms inderdaad teveel van het goede. Daartegenover staat wel dat de Vaio een scherm had met uitzonderlijk levendige kleuren; in vergelijking is het HP-scherm maar fletse rommel. Wat natuurlijk nooit vermeld wordt bij al die promopraat over matte schermen is dat de kleurweergave blijkbaar standaard een stuk, welja, matter is. Zolang ik m'n Vaio en m'n HP niet naast mekaar staan heb doet het gelukkig niet teveel pijn aan m'n ogen :).

De resolutie is jammer genoeg evenmin om over naar huis te schrijven. Ik hoopte dat de 13,3" 1600x900 laptops al wat omnipresenter zouden zijn dan drie jaar terug, maar ze zijn helaas nog altijd even schaars (en duur). Dus maar weer aan de 1366x768.

DisplayPort
Een nieuwer model brengt natuurlijk voordelen met zich mee - niet alleen krachtigere hardware, maar ook nieuwere technologieŽn. DisplayPort is daarvan een van de interessantere. Dat werkt netjes - als ik de laptop opstart met de DisplayPort aan m'n Dell aangesloten, dan gebruikt ie automatisch het externe scherm. De laptop draaiend aansluiten via DisplayPort heeft wat meer voeten in de aarde eer je 't op de goede resolutie op de Dell krijgt; maar het werkt uiteindelijk wel. Samen met de RJ-45-aansluiting in de muur en m'n bluetooth toetsenbord en muis heb ik zo een pseudo docking station :).

Autonomie
Dit is een grote teleurstelling. HP adverteert 5,5u aan autonomie onder Windows 7, maar da's ongetwijfeld met alle toeters en bellen uit - geen draadloos, geen bluetooth, backlight op het minimum. Onder Linux kom ik met de nodige tweaks aan 4,5u (soms vijf, hangt ervan af hoe slordig de kernel weer omgaat met energiebeheer). Ik vind de autonomie teleurstellend, maar ik kom dan ook van een Vaio TZ die met de vingers in de neus 7u of zelfs meer kon halen. De vergelijking is dus niet helemaal eerlijk; dit model kost nog niet eens de helft van de Vaio TZ.

Afmetingen
Groot was mijn verbazing toen ik mijn HP 5320m (13,3") uit nieuwsgierigheid eens op mijn oude HP 6510b (14,1") legde. Wat bleek: beide laptops zijn even breed. Ook de 6510b was een professioneel model, dus daar zit 'm de angel niet - HP heeft dat 13,3" scherm blijkbaar gewoon in een grotere behuizing gepropt. Ik heb de 13,3" net aangeschaft vanwege de compacte afmetingen - het is dan ook een teleurstelling om te zien dat ie even breed is als mijn vorige model dat een 14,1" schermdiagonaal had. Ik had stiekem gehoopt dat HP het chassis kleiner zou kunnen maken door de optische drive eruit te laten, maar dat blijkt niet het geval. Het lichtpuntje hier is dat de 5320m in ieder geval een stuk dunner is :P.

eS-ATA: the missing link?
Ik vind het ontbreken van eS-ATA een spijtige zaak. Dit model werd uitgebracht toen USB 3.0 nog niet beschikbaar was, dus er is niet echt een 'excuus' om het niet te voorzien (behalve de prijsstelling/marktpositionering natuurlijk :(). Backups via eS-ATA gaan stukken vlotter dan over USB 2.0. Jammer genoeg lijkt de markt in te zetten op USB 3.0, dus ik vrees dat eS-ATA geen lang leven beschoren zal zijn. De opvolger (5330m) heeft wel eS-ATA, maar ziet er naar mijn mening dan weer spuuglelijk uit :P.

De lijst met minpunten ziet er ongetwijfeld lang uit, maar dat valt onder groeipijnen vrees ik. De migratie van een Vaio TZ naar deze 5320m (die nog niet eens de helft kostte) is dubbel pijnlijk - een andere prijsklasse en een andere productpositionering - en dat maakt de overgang er niet makkelijker op. Niettemin ben ik tevreden van mijn aankoop. Ik had liever een draadloze kaart van Intel standaard meegeleverd gezien, ik heb alleen nog maar goeie ervaringen daarmee gehad (IPW2200, IPW3945, IPW4965, en nu de IWL6200). De laptop laptop is degelijk gebouwd, heeft een strak ontwerp, en is prettig om mee te werken. HP levert over het algemeen Linux-vriendelijke laptops af, en dat is ook hier het geval. Hij past netjes in m'n tas, dus geen gedoe met laptop bags enzo. Ook qua gewicht valt hij heel goed mee; ik vrees dat ik gewoon veeleisend en verwend ben - een vriend liet ooit es vallen dat al mijn elektronica er 'nogal breekbaar uit ziet' :P.

Heb jij ook een HP ProBook 5320M (WS993EA)?

Nette review.
Wat ik me afvraag: waarom heb je voor deze gekozen, en niet voor de Probook 4330s?
Die heb ik, en de specificaties zijn praktisch gelijk.

Verschil:
ipv displayport een HDMI port.
3x usb2.0 en 1x usb3.0
Bedankt :)

Wel, da's een heel goeie vraag. Ik meen me te herinneren dat ik naar de 4320 (de vorige generatie) gekeken heb, de ontwerpen van de huidige modellen bevallen me minder. De esthetische factor speelde (jammer genoeg :P) zeker mee. De 4320-lijn weegt ook meer dan de 5320 (resp. 2 kg versus 1,72 kg). Een laag gewicht was ook een vereiste - 300g is op zich niet gigantisch maar elk beetje helpt als je er een paar uur mee op je rug rondloopt :).

De XN576EA-versie van de 4320 heeft dan blijkbaar wel eS-ATA ... Dat heb ik nu pas gezien. Ik ging er van uit dat aangezien de meeste modellen uit die lijn geen eS-ATA hadden dat voor alle modellen van toepassing was; maar blijkbaar niet. Voor de 5320-lijn kon ik jammer genoeg niets vergelijkbaars vinden.

DisplayPort was geen vereiste maar wel een pluspunt, aangezien mijn desktopscherm (Dell U2312HM) dat ook heeft. Dat heeft dan weer geen HDMI, en DVI is al bezet door m'n desktop, dus dat was geen optie geweest. Nu kan ik de laptop gewoon aan m'n Dell hangen.
Ja, die bruin achtige kleur vind ik ook niet zo mooi.
De 4330S is grijs/zilver en van geborsteld metaal. Ziet er een stuk beter uit! (en volgens mij is t ontwerp ook anders tov de 4320)