HP Procurve V1410-8G (J9559A) Review

Borromini 11 maart 2012, laatste update op 11 maart 2012, 1.640 views

HP Procurve V1410-8G (J9559A)

Pluspunten

• Professioneel model met levenslange garantieCompact & sober ontwerpStevige metalen behuizingErg stabielPassief gekoeld

Minpunten

• Prijs, maar die valt in het niet vergeleken met wat je ervoor terugkrijgt.

Features Score: 4
Vanwege mijn verhuis naar een nieuwbouwappartement met RJ-45-aansluitingen in de muur (twee in de slaapkamer, vier in de woonkamer) was mijn WNDR3700 alleen niet meer voldoende om het LAN te bedienen. In mijn zoektocht naar een betrouwbare 8-poorts gigabit switch ben ik op deze HP gestoten.

Eisen
Een vergelijking van 8-poorts gigabit switches door Smallnetbuilder wees al uit dat de prestatieverschillen tussen gigabitswitches onderling verwaarloosbaar zijn, en dat ze zo goed als allemaal jumboframes ondersteunen. Het accent lag dus op andere criteria. De switch moest passief gekoeld zijn, een degelijke (lees: geen plastic) behuizing hebben en compact zijn. Het hoefde geen managed switch te zijn, en VLAN-ondersteuning was evenmin een vereiste - mijn WNDR3700 heeft ondersteuning voor dat laatste (via OpenWrt), mocht dat ooit nodig zijn.

De Procurve combineert al deze eisen, en kan ook prat gaan op een bescheiden ontwerp. Daarnaast is het een enterprise grade switch met levenslange garantie en vervanging op de eerstvolgende werkdag (meer info over de garantievoorwaarden van HP vind je hier). Als je weet dat je dat alles op de kop kan (kon) tikken voor 50 excl. verzending, dan was de beslissing snel gemaakt. Je betaalt wel 60% meer dan voor een vergelijkbaar consumentenmodel zoals een http://tweakers.net/price...et-switch.html#tab:prices, maar daar staat dan ook een verlengde garantie en ondersteuning tegenover - al die elementen maken het mij de meerprijs meer dan waard.

Oordeel
Het ding doet wat het moet doen; het doet dat stil, het doet dat snel, en het doet het goed. In tegenstelling tot de marginale D-Link switch die Telenet ooit bij mij installeerde (omdat hun modem toen blijkbaar nog geen VLANs ondersteunden) is dit apparaat nog geen enkele keer vastgelopen.

Heb jij ook een HP Procurve V1410-8G (J9559A)?

Enterprise grade zou ik het niet willen noemen, business suitable lijkt mij beter. Heb zelf de 100Mb 408. Volgens mij moet vlan-tagging wel ondersteunt worden door de edge switch om het ook werkelijk te kunnen gebruiken end-to-end.
Volgens deze site ondersteunt hij geen VLANs en dat is ook wat mijn vooronderzoek bij aankoop mij vertelde.

Misschien klinkt enterprise grade wat zwaar, maar dat is de enige gangbare uitdrukking voor zover ik weet. Het is natuurlijk wel een model gericht op de KMO's/het MKB :P.